کولر گازی خورشیدی چگونه کار می کند؟
کولر گازی خورشیدی چگونه کار می کند؟

 در صورتی که قصد خرید کولر گازی خورشیدی را داشته باشید دانستن اینکه روش کار کولر گازی خورشیدی چگونه است و چه مزایا و معایب احتمالی دارد بسیار ضروری است. چرا که در صورت ندانستن روش کار کولر گازی خورشیدی ممکن است متحمل هزینه های اضافی شوید و یا توقعی که درباره دستگاه مورد نظر دارید برآورده نشود. در این مطلب به مهمترین نکات برای خرید این نوع کولر گازی اشاره می کنیم.

کولر گازی خورشیدی چیست؟

کولر گازی خورشیدی چیست؟

استفاده از انواع کولرهای گازی برای تامین سرمایش و گرمایش مطبوع یکی از رایج ترین انتخاب ها در سال های اخیر به ویژه برای شهرهای کویری و گرم است. به ویژه اینکه بر اساس گفته های بسیاری از کارشناسان گرمای بی سابقه سال های اخیر گرایش مردم برای استفاده از این دستگاه ها به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

کولر گازی خورشیدی یکی از انواع کولر گازی به شمار می آید که با بهره گیری از انرژی تجدید پذیر خورشید تحول زیادی در دنیای دستگاه های تهویه مطبوع ایجاد کرده است.

روش کار کولر گازی خورشیدی به این صورت است  که کولر گازی خورشیدی در کنار برق شهری، از انرژی خورشید برای تولید سرمایش و گرمایش استفاده می کند. این موضوع میزان مصرف برق را که امروزه بر صرفه جویی آن تاکید زیادی می شود یک مزیت اساسی به شمار می آید که بر هزینه های مصرف برق و انرژی تاثیر گذار است.

گفته می شود که کولر گازی خورشید می تواند بین 30 تا 50 درصد میزان مصرف برق را کاهش دهد. از همین رو بسیاری از کسانی که در شهرهای کویری و گرم که در ایام سال روزهای زیادی نور خورشید دارند، طرفدار این نوع کولر گازی هستند.

نکته مهم دیگر اینکه کولر گازی خورشیدی کاملا مشابه کولر گازی های معمولی است، از همین رو فضای زیادی اشغال نمی کند. تنها تفاوت اینکه یک صفحه پنل خورشیدی است که روی پشت بام یا جایی در معرض نور خورشید نصب می شود. که این پنل بنا نیست بر میزان سرمایش یا گرمایش تولید شده تاثیرگذار باشد.در واقع اصلا نیازی به داشتن نگرانی از بابت میزان سرمایش یا گرمایش تولید شده نداشته باشید. کولر گازی خورشیدی به اندازه سایر کولر گازی های معمولی توان تولید سرما دارد.

نکته مهم اینکه عملکرد و ظاهر این کولر گازی ها تفاوتی با انواع دیگر کولر گازی معمولی ندارد تنها تفاوت آن در داشتن پنل های خورشیدی است که در معرض نور خورشید نصب می شود. کولر گازی خورشید قادر است از انرژی خورشید در کنار مصرف برق شهری سرما و گرمای مورد نظر را براساس تنظیمات برای محیط تامین کند.

قیمت کولرگازی های خورشیدی به عواملی مختلفی بستگی دارد که در ادامه به مهمترین آن ها اشاره می شود:

  • نوع عملکرد
  • منبع تامین انرژی
  • اندازه و ابعاد مدل

کولر گازی خورشیدی  چگونه کار می کند؟

کولر گازی خورشیدی  چگونه کار می کند؟

اینکه کولر گازی خورشیدی چگونه کار می کند شاید برای شما هم سوال باشد. بسیاری بر این تصورند که قرار است این کولر به جای برق شهری، از منبع نور خورشید انرژی مورد نیاز را تامین کند. در حالی که این تصور اشتباه است. کولر گازی خورشیدی با انجام یک سری تغییرات ترمودینامیکی و انجام سیکل ترکیبی اقدام به تولید سرما یا گرما می کند.

به بیان ساده تر کولر گازی خورشیدی با استفاده از اشعه ماورا بنفش خورشید برای تقویت عملکرد کمپرسور استفاده و هوا را  خنک می کند.

مزایا و معایب کولر گازی خورشیدی

اگر بنا باشد اقدام به خرید کولر گازی خورشیدی کنید قطعا دانستن مزایا و معایب آن بر تصمیم شما تاثیر مستقیم خواهد داشت. از مهمترین مزیت هایی که می توان برای کولر گازی خورشیدی برشمرد عبارت است  از:

  1. کاهش مصرف انرژی (گفته می شود این کولرها میران برق مصرفی را 30 درصد کاهش می دهند)
  2. کاهش هزینه های مصرف برق (کاهش 30 درصدی مصرف برق یکی از مزیت های اساسی این کولر به شمار می آید)
  3. کاهش تولید آلاینده ها هوا (این کولر گازی ها به دلیل استفاده از انرژی تجدید پذیر خورشیدی برق کمتری مصرف می کند که متناسب با محیط زیست است)
  4. متناسب با الگوی مصرف انرژی
  5. تسهیل نصب و نگهداری
  6. دارای سیستم ضد برفک هوشمند

 در کنار این مزایا، اما استفاده از کولر گازی خورشیدی معایبی نیز دارد که مهمترین ایرادی که به آن وارد است مربوط به قیمت زیاد خرید کولر گازی خورشیدی می شود.

آیا کولر گازی خورشیدی بدون برق کار می کند؟

آیا کولر گازی خورشیدی بدون برق کار می کند؟

اینکه گفته می شود کولر گازی های خورشیدی با انرژی خورشید کار می کنند این سوال ایجاد می شود که آیا این کولرها با برق هم کار می کنند یا نه؟

در پاسخ به این سوال باید گفت این تصور که کولر گازی خورشیدی صرفا با نور خورشید کار می کند اشتباه است. چرا که این کولرگازی های به طور مستقیم نیازمند برق شهری است و بدون برق کار نمی کند. پنل های خورشیدی که عملکرد کمپرسور را تقویت می کند انرژی بیشتری را تامین می کند از همین رو این پنل ها جایگزین برق شهری نیست و الزاما نیازمند برق شهری است.

آیا کولر گازی خورشیدی فقط سرمایش دارد؟

شاید برای شما جالب باشد که بدانید کارکرد کولر گازی های خورشیدی دوگانه است. یعنی نه تنها در تابستان تامین سرمایش فضا را امکان پذیر می کند در فصول سرد سال نیز می توانید برای گرمایش محیط از این دستگاه استفاده کنید.

عملکرد این کولر گازی ها برای گرم کردن محیط مانند کولرگازی های معمولی بوده و هیچ مشکلی برای تامین گرما ندارد. فقط ممکن است در هوای بارانی و برقی گرمایی که نیاز دارید برای شما تامین نکند. چرا که همانطور که پیشتر گفته شد این نوع کولرها از نور خورشید به عنوان منبع تغذیه استفاده می کند و گرما یا سرمای محیط را تامین می کند. اما در شرایطی که نور خورشید کمرنگ باشد کمی عملکرد آن تحت تاثیر قرار می گیرد.

آیا خرید کولر گازی خورشیدی به صرفه است؟

آیا خرید کولر گازی خورشیدی به صرفه است؟

یکی از مهمترین  سوالاتی که در زمان خرید کولر گازی های خورشیدی برای مشتریان سوال است، اینکه آیا خرید این کولرها مقرون به صرفه است یا نه. نکته مهم این است که با توجه به برند و مدل هایی که در بازار است قیمت ها مختلف است. اما غالبا مشتریان ترجیح می دهند کولر گازی های ساده را خریداری کنند. چرا که کولر گازی های خورشیدی علیرغم کاهش مصرف برق و هزینه هایی که برای آن می شود گران تر از انواع کولر گازی های معمولی است.

اما در مجموع اگر  عمده کارشناسان بر این اعتقادند که کولر گازی های معمولی هزینه و ریسک کمتری در مقایسه با این کولر گازی ها دارند. در صورتی که  تصمیم برای خرید کولر گازی دارید به شما پیشنهاد می کنیم که حتما با یک کارشناس خبره در این زمینه مشورت کنید و پس از رسیدن به تمام سوالات خود اقدام به خرید کنید.

بهترین برندهای کولر گازی

از جمله بهترین برندهای کولر گازی که می‌توانید از طریق سایت بانه یاب تهیه نمایید، می توان به برندهای زیر اشاره کرد: