مایع لباسشویی یا پودر لباسشویی؟ کدام بهتر است؟
مایع لباسشویی یا پودر لباسشویی؟ کدام بهتر است؟

وقتی که برای شستن لباس ها در طول هفته قرار است از ماشین لباسشویی استفاده کنید حتما لازم است با تفاوت بین مایع لباسشویی و پودر لباسشویی آشنا باشید. دانستن تفاوت بین مایع لباسشویی و پودر لباسشویی به شما کمک می کند بتوانید لباس های کثیف خود را به تناسب میزان کثیفی، رنگ و نیز زمان مورد نیاز برای شستشو، تمیزتر بشویید، بدون اینکه کمترین آسیبی متوجه بافت لباس ها شود.

انواع پودر لباسشویی

انواع پودر لباسشویی

پیش از بیان تفاوت بین مایع لباسشویی و پودر لباسشویی و پرداختن به جزئیات تفاوت این دو ابتدا لازم است با پودر لباسشویی و انواع آن آشنا شوید.

پودرهای لباسشویی انواعی از شوینده های لباس هستند که می توان از آن به دو صورتی دستی و برای ماشین لباسشویی استفاده کرد. پودر لباسشویی به دلیل ترکیباتی که در تولید آن به کار رفته و نیز شکل ظاهری نیاز به زمان بیشتری برای شستن لباس ها دارد از همین رو سعی می شود برای لباس های رنگ روشنی که میزان کثیفی بیشتری دارند استفاده شود. در ادامه به مهمترین انواع پودر لباسشویی اشاره می شود:

  1.   پودر مخصوص لباس های رنگی: آنزیم های به کار رفته در ترکیبات برخی پودرهای لباسشویی کارایی بالایی در از بین بردن کثیفی های موجود در لباس های رنگی دارد. آنزیم هایی که قدرت بالایی در از بین بردن کثیفی ها بدون آسیب به بافت پارچه دارد. این پودرهای لباسشویی را می توان به راحتی از فروشگاه های مختلف تهیه کرد. فقط در زمان خرید حتما به مورد استفاده آن توجه کنید.

 

  1.   پودر مخصوص ملحفه و لباس های سفید: شستن لباس های سفید و ملحفه یکی از پرکاربردترین انواع پودرهای لباسشویی است. تجربه نشان داده که پودرهای لباسشویی قدرت خارق العاده ای در تمیزی و سفیدی لباس های سفید و ملحفه دارد. این پودرها علاوه بر تمیزی، عدم آسیب به بافت پارچه تاثیر فوق العاده ای در مات نشدن رنگ سفید لباس ها دارد و آن ها را بسیار تمیز می کند. اما نکته مهم اینکه این نوع پودر لباسشویی نسبت به انواع دیگر پودر لباسشویی ها کمتر در بازار موجود است، از همین رو در زمان خرید اگر این موضوع برای شما اهمیت دارد حتما به نوشته درج شده روی ظرف پودر لباسشویی دقت و نوع مدنظر خود را خریداری کنید.

 

  1.   پودر لباس کودک: به دلیل حساسیت پوست کودک نمی توان از انواع پودر لباسشویی برای شستشوی لباس کودکان استفاده کرد. از همین رو لازم است حتما از پودر مخصوص و متناسب با آن ها استفاده شود.

انواع مایع لباسشویی

انواع مایع لباسشویی

مایع های لباسشویی نیز نوعی از شوینده های لباس به شمار می آید که از آن برای شستن لباس ها در ماشین لباسشویی استفاده می شود. مایع لباسشویی انواع مختلفی دارد که مهمترین آن ها عبارت است از:

 

  1. مایع لباسشویی روزانه: این نوع مایع های لباسشویی ترکیباتی دارند که می توانید روزانه و در دفعات زیاد از آن استفاده کنید بدون اینکه آسیبی متوجه لباس ها شود.
  1. مایع مخصوص لباس کودک: در استفاده از مایع های لباسشویی برای کودکان نیز مانند انتخاب پودر لباسشویی باید حساس باشید. پوست کودکان توان تحمل ترکیبات شیمیایی انواع مایع های لباسشویی را ندارد از همین رو حتما باید از مایع هایی که مخصوص لباس کودکان است استفاده کنید.
  1. مایع لباسشویی پلی واش: مایع پلی واش به مایه های دارای ترکیب آنزیم گفته می شود که توان پاک کنندگی بالایی دارد علاوه بر اینکه آسیبی به ماشین لباسشویی و بافت لباس نمی زند.
  1. مایع مخصوص لباس های تیره و مشکی: برای شستشوی لباس های تیره و مشکی همیشه تاکید می شود از مایع های لباسشویی مخصوص لباس تیره استفاده کنید که در بلندمدت رنگ لباس ها حفظ شود. علاوه بر اینکه این مایع های لباسشویی الکتریسیته لباس ها را نیز از بین می برد. لباس های تیره که عمدتا گردوخاک و کثیفی را جذب می کند در صورت شسته شدن با مایع مخصوص لباس های تیره این مشکل حل می شود.
  1.   مایع مخصوص لباس های سفید: مایع شستشوی لباس های سفید و ملحفه مانند پودر لباسشویی لباس های سفید مخصوص و با کارایی بالا است. این نوع مایع ها نیز با داشتن انواع آنزیم های آمیلاز، لیپاز و پروتئاز قادر است انواع کثیفی روی لباس های روشن را به خوبی پاک کند.

با توضیحاتی که به شکل جداگانه درباره پودر و مایع های لباسشویی گفته شد می توان تقریبا به طور کلی تا حدی پی به تفاوت بین مایع لباسشویی و پودر لباسشویی و براساس آن انتخاب بهتر را برای تمیز کردن لباس های به تناسب نوع لباس، زمان شستشو و میزان کثیفی لباس ها داشت.

مزایای پودر لباسشویی

مزایای پودر لباسشویی

استفاده از هرکدام از شوینده های لباس عمدتا با مزایا و معایبی همراه است که در ادامه به هر کدام به تفکیک می پردازیم. از مهمترین مزیت هایی که می توان برای پودرهای لباسشویی برشمرد:

  •   مقرون به صرفه
  •   قدرت پاک کنندگی بسیار قوی به ویژه  برای لباس های رنگ روشن
  •   عدم استفاده از مواد نگهدارنده
  •   بسته بندی قابل بازیافت
  •   شکل ظاهری و ترکیبات ایمن (عدم جلب توجه کودکان برای بازی یا خوردن)
  •   قابلیت قوی برای از بین بردن انواع لک و کثیفی

 

معایب پودر لباسشویی

در کنار مزیت هایی که برای پودرهای لباسشویی گفته شد طبیعتا این تولیدات معایبی نیز دارند که مهمترین آن ها عبارت است از:

لزوم نگهداری در محیط خشک و خنک (در صورت قرارگیری در محیط مرطوب یا خیس، دانه های پودر لباسشویی رطوبت را جذب می کند و اثربخشی آن در پاک کنندگی کاهش پیدا می کند)

تنوع کم

استفاده از سدیم فسفات در ترکیبات پودرهای لباسشویی (آسیب به محیط زیست)

قابلیت حل پایین (نیازمند مصرف زیاد آب برای حل شدن و شستشوی لباس ها دارد)

ایجاد لک در صورت کوتاه بودن مدت شستشو، سرد بودن آب، استفاده برای لباس های تیره و عدم حل شدن در آب

مزایای مایع لباسشویی

مزایای مایع لباسشویی

استفاده از مایع های لباسشویی به دلیل سهولت استفاده طرفداران بسیاری دارد به ویژه برای کسانی که تمایل دارند روزانه لباس های خود را بشویند. استفاده از این نوع شوینده ها نیز با مزیت هایی همراه است که در ادامه به آن اشاره می شود:

تولید متنوع مایع لباسشویی

استفاده از ترکیبات شیمیایی مضر کمتر

مصرف کمتر آب در مقایسه با پودرهای لباسشویی

سازگار با نسل جدید ماشین های لباسشویی

قابل استفاده برای شستشوی لباس با آب سرد

بدون ایجاد لک روی لباس

مورد استفاده برای از بین برد اثر روغن و گریس از روی لباس

قابل استفاده روی لباس های قرار گرفته در ماشین لباسشویی به جای جاپودری

تاثیر ملایم بر بافت پارچه و آسیب کمتر به لباس ها

معایب مایع لباسشویی

معایب مایع لباسشویی

به هر حال استفاده از مایع های لباسشویی نیز با معایبی همراه است. از جمله اینکه:

مایع های لباسشویی حاوی مقدار زیادی مواد نگهدارنده برای پیشگیری از فاسد شدن

بسته بندی پلاستیکی (ناسازگار با محیط زیست است )

ایمنی پایین (جذاب برای کودکان )

قیمت بالاتر نسبت به انواع پودرهای لباسشویی

قابلیت پایین در از بین بردن اثر لکه های قدیمی

 

نکته مهمی که در استفاده از انواع شوینده لباس باید مورد توجه قرار دهید، اینکه از هر کدام چه میزان باید استفاده کرد که هم لباس ها تمیز شوند و هم اثری از شوینده روی لباس یا ماشین لباسشویی باقی نماند.

یکی از بهترین راه ها مطالعه نحوه استفاده از شوینده است. بسیاری از تولیدکنندگان با توجه به ترکیبات استفاده شده در شوینده، مقدار استانداردی که می تواند به تمیز شدن لباس ها کمک کنند درج می کنند. با این وجود شما می توانید:

  •   برای لباس هایی که زیاد کثیف نیستند یک پیمانه مایع لباسشویی یا نصف پیمانه پودر لباسشویی در جاپودری بریزید.
  •   برای لباس های کثیف می توانید تا 2 پیمانه از هر کدام استفاده کنید.

در صورت نیاز به شستشوی روزانه لباس ها بهتر از مایع های لباسشویی استفاده کنید که هم زمان کمتری برای شستشو نیاز دارد هم مصرف آب نیز کاهش پیدا می کند. علاوه بر اینکه بافت لباس نیز آسیب کمتری می بیند.

نکته مهم دیگر درباره نحوه نگهداری از شوینده ها است، با توجه به ترکیبات شیمیایی به کار رفته در این مواد، از همین رو باید در جای مناسب و دور از دسترس کودکان نگهداری شود. به ویژه مایع های لباسشویی که رنگ و بوی جذابی برای کودکان دارد و ممکن است به دلیل کنجکاوی اقدام به خوردن این مواد کنند. همچنین پس از هر بار استفاده درب ظرف شوینده را محکم بسته و در جایی خشک، خنک و دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید.

نکته پایانی که می توان درباره خرید و انتخاب انواع شوینده های لباس عنوان کرد، اینکه بنا است از این شوینده ها به چه صورتی استفاده کرد. عمدتا می توان پودرهای لباسشویی را به دو شکل دستی و ماشینی خریداری کرد. به این معنا که می توان از برخی پودرهای لباسشویی برای شستشوی لباس با دست نیز استفاده کرد اما کارکرد مایع های لباسشویی برای استفاده توسط ماشین های لباسشویی است.

بنابراین در زمان انتخاب و خرید حتما به نوع کاربری که برای شوینده انتظار دارید دقت لازم را به عمل آورید. برنامه ماشین لباسشویی، بافت و تراکم جنس لباس، درجه سختی آب، دمای آب، میزان کثیفی لباس و بودجه ای که برای تهیه شوینده مدنظر دارید را مورد توجه قرار دهید و در پایان بهترین نوع شوینده را به تناسب نیاز خود تهیه کنید.

خرید ماشین لباسشویی ال جی

خرید ماشین لباسشویی سامسونگ