8 راهکار برای تمیز نگه داشتن آشپزخانه
8 راهکار برای تمیز نگه داشتن آشپزخانه

چه راهکاری برای تمیز نگه داشتن آشپزخانه به ذهنتان می‌رسد؟ مطمئناً فکر می‌کنید چنین خواسته‌ای دور از واقعیت است و اصلاً شدنی نیست! آشپزی های پی در پی، حضور ظروف کثیف و ریخت و پاش های روزمره موجب می‌شود آشپزخانه شما مشکلات زیادی را پشت‌سر بگذارد. آشپزخانه در کنار این‌که محیطی برای درست کردن غذاها است، یکی از پرطرفدارترین پررفت‌وآمدترین اتاق‌های هر خانه‌ای به‌حساب می‌آید. به همین‌خاطر، تمیز مرتب نگه‌داشتن آن مهمتر از هر چیزی است!

تمیز کردن اجاق‌گاز پاشیده شده از ذرات غذا یا پیشخوان آغشته به قهوه و هر سطحی از آشپزخانه به‌صورت روزانه می‌تواند چالش‌برانگیز باشد؛ مخصوصاً زمانی که در یک برنامه پر فشار کاری قرار دارید، اما وقت آن رسیده برای تمیز نگه داشتن آشپزخانه، این محیط دوست‌داشتنی و پر از صمیمیت برنامه‌ای به پا کنید و در کمترین زمان چربی زدایی، تمیز و ضدعفونی‌کردن آن را انجام دهید تا به روال ایده‌آل برسید و همیشه آشپزخانه خود را درخشان نگه‌دارید.

خلوت کردن آشپزخانه

خلوت کردن آشپزخانه

اگر تا کنون در آشپزخانه‌ای شلوغ و نامرتب زندگی می‌کردید، بهتر است از این حالت آشفته بیرون آیید و به بهترین شکل میز غذاخوری و دیگر قسمت‌های این محیط را سازماندهی کنید. همچنین هر وسیله اضافی که حساس می‌کنید حضور در آشپزخانه ضرورتی ندارد، کنار بگذارید و به‌طور جدی بر ضروری‌ترین محیط زندگی‌تان تمرکز کنید. این‌کار بر تسریع بخشیدن کارهای آشپزخانه کمک می‌کند و فضای دلنشینی به این محیط می‌بخشد.

همچنین اگر لباس‌های کثیف خود را داخل آشپزخانه نگهداری می‌کنید، نگاه جدی به آن بیندازید و در اسرع وقت آن ماشین لباسشویی را به کار اندازید. خیلی‌ها ماشین لباسشویی خود را داخل محیط آشپزخانه نگهدارید می‌کنند، پس برای تمیز نگه‌داشتن آن، باید قسمت شستن لباس‌ها جدی بگیرید و تمیز کردن لباس‌شویی را نیز در برنامه خود بگنجانید.

داشتن محفظه‌ای برای یادداشت‌ها و نوشته‌ها

محیطی را برای قرار دادن یادداشت‌ها و نوشته‌های روزانه‌تان اختصاص دهید. اگر یادداشت کارهای روزانه‌تان را انجام نمی‌دادید خوب است برای منظم شدن و عقب نماندن از فعالیت‌های ضروری این ‌کار را شروع کنید. حتی کوچک‌ترین کارها را داخل دفترچه آشپزخانه‌تان یادداشت کنید و به‌محض انجام آن کنار لیست تیک بزنید. محفظه‌ای که برای نوشته‌ها در نظر می‌گیرید سعی کنید نمای جذابی داشته ‌باشد تا انگیزه‌ ای در دلتان شکل بگیرد. البته فعالیت‌های تمیز کردن آشپزخانه را اولویت قرار دهید.

برنامه ریزی کردن همه آن چیزی است که باید در مورد تمیز کردن آشپزخانه بدانید. امیدواریم برای انجام آن انگیزه ای داشته باشید، اما اگر احساس می کنید چند روز دیگر، این انگیزه به خاطره تبدیل شود، برنامه ریزی ایده خوبی است و سعی کنید خانواده یا فرزندان تان را برای انجام کارها درگیر کنید و هر فردی را برای تمیز کردن بخشی از آشپزخانه در نظر بگیرید.

تمیز کردن مداوم سطوح آشپزخانه

تمیز کردن مداوم سطوح آشپزخانه

برای تمیز نگه داشتن آشپزخانه هیچ‌گاه تمیز کردن خودکار سطوح و قسمت‌های مختلف آشپزخانه را فراموش نکنید. این‌کار به ترک بوی بد محیط کمک می‌کند و موجب می‌شود همیشه از حس تازگی آن لذت ببرید. جدا از پاک کردن نواحی آشکار از قسمت‌های غیرقابل‌دسترس مانند پشت توستر، پشت ماشین لباسشویی، زیر سطل نان و…. غافل نشوید.

هنگام تمیز کردن دستگاه‌های برقی، ابتدا آن را از برق جدا کنید. فراموش نکنید کوچک‌ترین ضایعات غذایی موجب آفات می‌شود، بنابراین مراقب خرده ها یا بقایای مواد غذایی پراکنده روی میز باشید. علاوه بر این مرتب کردن پارچه‌های داخل آشپزخانه را داخل برنامه نظافتی قرار دهید. برای تمیز و ایمن نگه‌داشتن آشپزخانه بسیار اهمیت دارد که پارچه‌های نظافتی تمیز باشند. پارچه‌های کثیف و مرطوب زیستگاه مناسبی برای رشد باکتری‌ها است و هر چند روز یکبار کاملاً آن را بشویید و قبل استفاده مجدد منتظر بمانید کاملاً خشک شوند.

قراردادن ظرف‌های کثیف داخل ماشین ظرفشویی

قراردادن ظرف‌های کثیف داخل ماشین ظرفشویی

تجمع ظرف‌ها داخل سینک نمای ناخوشایندی داخل آشپزخانه ایجاد می‌کند و تمیز نگه داشتن آشپزخانه سخت می شود. اگر تایم کافی برای شستن ظرف‌ها ندارید، بهتر است آن‌ها را داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید و هر زمان که دوست داشتید دکمه شستشو را بزنید. در حالی تجمع ظرف‌ها موجب در تماس بودن ذرات غذا با هوا می‌شود و بوی نامطبوعی در محیط آشپزخانه ایجاد می‌کند.

دور نگه‌داشتن سطل زباله از جلو چشم

بیشتر زباله‌های داخل آشپزخانه خیس هستند و نسبت به زباله‌های خشک بوی بدی در فضا ایجاد می‌کنند. همچنین ظاهر خوشایندی ندارند. از طرفی هم حضور آن داخل آشپزخانه غیر قابل‌انکار است و نمی‌توان آن را به‌طور کلی حذف نمود. پس سعی کنید سطل را از جلو چشم‌هایتان دور نگهدارید و سریع‌تر برای تخلیه آن اقدام کنید.

استفاده از ظروف نگهدارنده

یکی دیگر از ایده‌های پرکاربرد و محبوب آشپزخانه، استفاده از ظروف نگهدارنده است. چنین ظروفی به‌خوبی انواع میوه‌ها و سبزیجات را نگهداری می‌کند و مانع برهم ریختگی و بی‌نظمی داخل یخچال می‌شود. همچنین در صورت خراب شدن هر کدام هرگز بوی نامطبوعی داخل یخچال ایجاد نمی‌شود. پس اگر زمان کافی برای تمیز کردن یخچال ندارید با کمک این ایده می‌توانید همیشه از ظاهر مرتب و بوی خوش آن لذت ببرید و هرگز مجبور نشوید برای خرید یکی از مواد غذایی کل یخچال را تمیز کنید. 

البته چنین ظروفی تنها برای یخچال کاربردی نیست، از این ایده می‌توانید برای نظم دهی داخل کابینت و دیگر محیط‌ها استفاده‌کنید و انواع حبوبات و مواد غذایی قابل نگهداری در دمای محیط را داخل آن قرار دهید.

هر چیزی سر جای خودش باشد

هر چیزی سر جای خودش باشد

تمیز نگه داشتن آشپزخانه تنها به دستمال کشیدن و استفاده از مواد شوینده نیست، بلکه باید سعی کنید آن را مرتب نگهدارید و هر چیزی در سر جای مناسب آن قرار دهید. هنگام آشپزخانه ممکن است این محیط به‌شکل باور نکردنی آشفته شود که ناگهان از نگاه‌کردن به آن تعجب کنید. در حالی‌که اگر در همان لحظه همه‌چیز به در جای خودش قرار دهید مجبور نیستید آشفتگی همیشگی آشپزخانه را تحمل کنید.

براساس تجربیات همه‌ی ما، پخت و پز با هرج و مرج همراه است، ماهیتابه‌ای که روی میز ناهارخوری خودنمایی می‌کند، سینک پر از قابلمه و ظروف نشسته و…! چشم تان به گاز می‌افتد، تعجب می‌کنید چطور غذاها روی گاز پاشیده شده! اما همیشه می‌توانید برای تمیز نگه‌داشتن و مرتب ماندن آشپزخانه حین کار و آشپزی اقدام کنید. حتی بهتر است قبل از شروع آشپزی، هر چیزی را سر جایش قرار دهید، یک‌کاسه آب گرم و صابون آماده کنید و در حین پختن غذا، وسایلی که نیاز به تمیز کردن دارد را پاک کنید.

برای هر چیز آشپزخانه جایی در نظر بگیرید، اطمینان کنید ظروف فضا اختصاصی برای نگهداری دارد. سازماندهی محیط به تمیز نگه داشتن آشپزخانه کمک می‌کند و موجب می‌شود همیشه آشپزخانه‌تان تمیز باقی‌ماند.

مرتب نگه‌داشتن یخچال

مرتب نگه‌داشتن یخچال

داشتن یخچالی منظم به تازه نگه‌داشتن مواد غذایی و صرفه‌جویی در زمان برای برنامه‌ریزی وعده‌های غذایی بسیار کمک می‌کند. سازماندهی درست یخچال نه‌تنها موجب کاهش زمانی که برای یافتن پنیر خامه‌ای گم‌شده در آن صرف می‌کنید، می‌شود، بلکه شاهد دیرتر خراب شدن غذاها نیز خواهد شد. اولین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که همه‌چیز را بیرون بیاورید و تمیز کردن داخل قفسه‌ها را شروع کنید. در صورت امکان، کشورها و قفسه‌ها را برداشته و آن‌ها را با آب و صابون خیس کنید. کل فضای داخلی را پاک کنید، اما مراقب باشید از شوینده‌های آسیب‌رسان پلاستیک استفاده کنید. استفاده از جوش‌شیرین داخل یخچال نیز به کاهش بوی بد یخچال نیز کمک می‌کند.

مرتب کردن قفسه‌ها دومین قدم شماست. اگر عادت دارید غذاهای خود را به‌زور داخل یخچال فشار دهید، اکنون زمان تغییر است. سازماندهی قفسه‌ها به شما در کاهش ضایعات کمک می‌کند، زیرا دقیقاً می‌دانید همه‌چیز کجاست.

نتیجه‌گیری

تمیز نگه داشتن آشپزخانه اصلاً کار سختی نیست. تنها لازم است دیگر مثل گذشته هر کاری که از دستان برمی آید با این محیط انجام ندهید و کمی برنامه‌ریزی داشته‌باشید. همان طور که آشپزخانه قلب هر خانه‌ای است. تمیز و پاکیزگی آن با روح و روان خانواده ارتباط مستقیم دارد و می‌تواند حس خوش زندگی را در دل‌ها ایجاد کند.