۶ ویژگی مهم تلویزیون که قبل از خرید باید بررسی کنید
۶ ویژگی مهم تلویزیون که قبل از خرید باید بررسی کنید

از دیرباز، تلویزیون‌ها یکی از اجزای جدا نشدنی و پای ثابت اغلب خانه‌ها بودند و تماشای تلویزیون بخشی از برنامه روزانه بسیاری از خانواده‌ها است. تلویزیون‌های هوشمند در چند سال گذشته محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند و ویژگی‌هایی را ارائه می‌کنند که تلویزیون‌های سنتی تنها می‌توانستند رویای آن‌ها را داشته باشند.

شاید به یاد داشته باشید که تا چند سال گذشته تلویزیون‌ها تصاویری سیاه و سفید داشتند و از امکانات کمی برخوردار بودند. اما به مرور زمان، تلویزیون‌هایی پیشرفته با قابلیت‌های فراوان پدیدار شدند. امروزه تلویزیون‌ها رشد بیشتری داشته و تلویزیون‌هایی با عنوان اسمارت تی‌وی روانه بازار شده‌اند که از قابلیت‌ها و امکانات بسیار بیشتری برخوردار هستند. تلویزیون‌ها دارای مجموعه‌ای از ویژگی‌ها هستند که آنها را از یکدیگر متمایز می‌کنند.

به این ترتیب هنگام خرید تلویزیون، باید ۶ ویژگی مهم تلویزیون را که از اهمیت بالایی برخوردار هستند، در نظر داشته باشید تا تلویزیونی را انتخاب کنید که کاملاً مناسب شما باشد. چرا که تشخیص و انتخاب تلویزیونی که با نیازهای شما مطابقت داشته و مناسب سلیقه شما باشد، امر بسیار دشواری برای افرادی که اطلاعات کافی در این زمینه ندارند، می‌باشد. به همین دلیل، در این مطلب، ۶ ویژگی مهم تلویزیون و اساسی‌ترین مشخصاتی که باید پیش از خرید تلویزیون هوشمند بررسی کنید، آورده شده است.

پورت HDMI و USB

پورت HDMI و USB

اولین ویژگی از ۶ ویژگی مهم تلویزیون، پورت‌های HDMI و USB است. همه تلویزیون‌ها مجموعه‌ای از پورت‌های اتصال را شامل می‌شوند. مهمترین پورتی که در تلویزیون‌ها نیاز است، پورت HDMI یا  High-Definition Multimedia Interface (یا رابط چند رسانه‌ای با کیفیت بالا) است. HDMI یک پورت بسیار کاربردی و همه کاره‌ای است که می‌توان از آن برای اتصال تلویزیون به انواع مختلفی دستگاه‌ها، از جمله کنسول‌های بازی، لپ‌تاپ، بلندگوها و موارد دیگر استفاده کرد.

لازم به ذکر است که پورت‌های HDMI تنها به یک شکل نیستند و در تلویزیون‌های مختلف می‌توانند ظاهر متفاوتی داشته باشند. اکثر تلویزیون‌های هوشمند دارای پورت استاندارد HDMI 2.0 یا 2.1 هستند که احتمالاً اگر تلویزیون فعلی خود را در چند سال گذشته خریداری کرده‌اید، آن را بر روی تلویزیون خود داشته باشید. اکثر تلویزیون‌های هوشمند، انواع استاندارد HDMI (2.0 و 2.1) را دارا می‌باشند، زیرا اکثر دستگاه‌ها از آنها پشتیبانی می‌کنند.

بنابراین هنگامی که قصد انتخاب و خرید تلویزیون هوشمند دارید، توجه ویژه‌ای به پورت‌های آن داشته باشید. همچنین اگر قصد خرید تلویزیونی با وضوح صفحه نمایش 4K یا بالاتر را دارید، به یک کابل HDMI بسیار پرسرعت نیز نیاز دارید. در قسمت بالای درگاه‌های HDMI، اتصالات USB وجود دارند که اغلب اوقات این درگاه از نوع USB 2.0 است. در هنگام خرید تلویزیون توجه داشته باشید که حتما پورت USB از نوع 2.0 باشد چرا که سرعت انتقال داده‌ها در آن نسبت به USB 1.0 بسیار بیشتر است.

امروزه، برخی از تلویزیون‌های هوشمند جدید از پورت USB 3.0 نیز پشتیبانی می‌کنند که بسیار سریعتر از نوع 2.0 است. وجود درگاه‌های USB برای اتصال به لپ تاپ‌ها و رایانه‌ها، بسیار مهم هستند. چرا که می‌توان از پورت USB تلویزیون هوشمند برای اتصال به لپ تاپ، هارد دیسک یا حتی گوشی‌های تلفن برای شارژ کردن استفاده کرد.

در اکثر تلویزیون‌های هوشمند، پورت‌های HDMI و USB در پشت دستگاه قرار دارند که معمولاً نزدیک سمت راست یا چپ شاسی برای دسترسی آسان هستند. در حالی که بسیاری از تلویزیون‌ها همه پورت‌ها را در یک پانل اتصال ادغام می‌کنند، برخی از مجموعه‌ها دو پورت دارند. یکی برای اتصالات HDMI و USB و دیگری برای پورت‌های کمتر استفاده‌شده، مانند پورت‌های کامپوزیت و اترنت.

رزولوشن

رزولوشن

وضوح یک تلویزیون با تعداد پیکسل‌های افقی و عمودی آن تعریف می‌شود. برای تلویزیون‌های 1080p و پایین‌تر، وضوح به تعداد پیکسل‌های عمودی اشاره دارد. در حالی که تلویزیون‌های 4k و 8k، به ترتیب نزدیک به 4000 و 8000 پیکسل افقی دارند. به یاد داشته باشید که همیشه باید پیش از خرید تلویزیون، باید رزولوشن یا وضوح صفحه نمایش هر تلویزیون هوشمندی را مورد بررسی قرار دهید، چرا که این موضوع کیفیت تصاویر را تعیین می‌کند.

امروزه تلویزیون هوشمندی با رزولوشن کمتر از Full HD (1980×1080) کم‌تر پیدا می‌شود، بنابراین پیش از خرید مطمئن شوید تلویزیون انتخابی از این حداقل برخوردار باشد. از بهترین گزینه‌های موجود، می‌توان به تلویزیون‌ سامسونگ 75 اینچی هوشمند 8K QLED اشاره کرد. این تلویزیون‌ها اگرچه رزولوشون بالای 8k را دارا می‌باشند، اما در عین حال قیمت بسیار بالاتری دارند. جدای از این تلویزیون‌ها، صدها تلویزیون هوشمند دیگر نیز وجود دارند که می‌توانند کیفیت تصویر و رزولوشن باورنکردنی با وضوح 4K را ارائه دهند.

اولد، LCD و LED

اولد، LCD و LED

همان طور که می‌دانید، تلویزیون‌هایی با نمایشگرهای مختلف OLED، LCD و LED وجود دارند. اما تفاوت بین این سه نوع صفحه نمایش چیست؟ OLED به سرعت در حال تبدیل شدن به جایگزین جدیدتر و بهتری برای LED و LCD در صنعت تلویزیون است، چرا که می‌تواند رنگ‌های زنده‌تر، کنتراست بالاتر و در کل تجربه لذت‌بخش‌تری برای مشتریان به ارمغان آورند.

بنابراین، اگر قصد خرید تلویزیون هوشمند را دارید که ویژگی‌های منحصر به فردی ارائه دهد، تلویزیون‌‌هایی با صفحه نمایش OLED، گزینه بهتری نسب به تلویزیون ال ای دی و ال سی دی  هستند. البته اگرچه OLED‌ها معمولاً گران‌تر از LED و LCD هستند اما کیفیت تصویر بهتر و طول عمر بیشتری را شامل می‌شوند. البته این به معنای نا‌مناسب بودن تلویزیون ال سی دی و ال ای دی نیست و می‌توانید با توجه به بودجه و کاربرد مورد انتظار خود، هر یک از این صفحه نمایش‌ها را انتخاب و خریداری کنید.

رفرش ریت

رفرش ریت یک تلویزیون بر حسب هرتز (هرتز) بیان می‌شود و به تعداد دفعاتی اشاره دارد که یک تصویر بر روی صفحه نمایش در هر یک ثانیه رفرش می‌شود. هرچه هرتز رفرش ریت بالاتر باشد، تصویر صاف‌تر و واضح‌تر است. در حالی که ممکن است به نظر برسد که همه تلویزیون‌ها در رفرش کردن سریع تصاویر توانایی بالایی دارند، اما مهم است که به هنگام خرید، به رفرش ریت تلویزیون‌های هوشمند توجه ویژه‌ای داشته باشید.

هرچه رفرش ریت یک تلویزیون بیشتر و بالاتر باشد، تاری کمتر و وضوح بیشتری را در تصاویر نمایش داده شده، مشاهده خواهید کرد. ممکن است هنگام تماشای برنامه‌های مختلف تلویزیونی، متوجه تاری تصاویر شده باشید، این امر به این دلیل است که تلویزیونی با رفرش ریت پایین تصاویر را تار نشان می‌دهد. رفرش ریت استاندارد تلویزیون‌های مدرن بین 60 تا 120 فریم در ثانیه است.

لازم به ذکر است که تفاوت محسوسی میان تلویزیونی که رفرش ریت 100 فریم در ثانیه و تلویزیونی با ریت 120 فریم در ثانیه مشاهده نخواهید کرد. بنابراین نیازی به صرف هزینه بیشتر برای خرید تلویزیونی با رفرش ریت بالاتر وجود ندارد. اما در عین حال، سعی کنید از خرید تلویزیون‌هایی با رفرش ریت بسیار پایین‌ خودداری کنید.

پشتیبانی از HDR

فناوری HDR، رنگ، روشنایی و کنتراست بیشتری را به محتوای نمایش داده شده در تلویزیون‌های استاندارد HD یا UHD اضافه می‌کند. اهمیت این ویژگی برای تلویزیون‌های قدیمی نیز صدق می‌کند. HDR یا High Dynamic Range، فناوری است که می‌تواند محدوده دینامیکی تصاویر را بین قسمت‌های روشن و تاریک یک تصویر (یعنی کنتراست) افزایش دهد. یک تلویزیون با ویژگی HDR، به طور کلی تصویر با کیفیت بسیار بالاتری به نمایش می‌گذارد.

برخی افراد معتقدند که وجود ویژگی HDR، ضروری نیست. با این حال، اگر به دنبال یک تلویزیون با‌ کیفیت بالا هستید، قابلیت HDR یکی از ۶ ویژگی مهم تلویزیون است که باید به آن توجه داشته باشید. اکثر تلویزیون‌ها از HDR10 پشتیبانی می‌کنند و در حال حاضر رایج‌ترین HDR‌ای است که به هنگام انتخاب تلویزیون هوشمند باید مد نظر قرار دهید. HDR، با تناسب بخشیدن به رنگ‌های بسیار تیره و بسیار روشن در تلویزیون منجر می‌شود تا همه‌ تصاویر بر روی صفحه‌نمایش، با رنگ‌ها، سایه‌ها، جزئیات واقعی و آن‌طور که در واقع هستند، نمایش داده شوند.

اندازه‌ تلویزیون

اندازه‌ تلویزیون

آخرین مورد از ۶ ویژگی مهم تلویزیون که باید به آن توجه کرد، اندازه آن است که به نظر واضح می‌آید اما در صورت عدم دقت، می‌تواند مشکل‌ساز شود. تلویزیون‌ها در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند. هنگام خرید تلویزیون، ممکن است به دلایل مختلفی مانند زیبایی، به دنبال بزرگترین تلویزیون باشید، اما ابتدا باید مطمئن شوید که فضای کافی برای آن دارید.

برای این کار باید اندازه اتاقی را که تلویزیون خود را در آن قرار می‌دهید در نظر داشته باشید، زیرا یک تلویزیون با صفحه نمایش 60 اینچی در یک فضای کوچک می‌تواند به چشمان بیننده آسیب برساند. یکی از نکاتی که در اندازه تلویزیون مطرح می‌شود، Aspect Ratio یا نسبت تصویر است که به نسبت طول صفحه تلویزیون به ارتفاع اشاره دارد.

از زمان معرفی اولین تلویزیون‌ها، 4:3 یا 1.33:1 نسبت تصویر استانداردی بود که توسط تلویزیون‌ها استفاده می‌شد، اما به مرور و با تولید تلویزیون‌های HD با نسبت تصویر 16:9 محبوبیت خود را از دست دادند. متداول‌ترین اندازه‌های تلویزیون عبارت هستند از 32، 43، 55 و 65 اینچ. البته مدل‌های 75 و 85 اینچی نیز در سال‌های اخیر عرضه شده‌اند.