بخش های تشکیل دهنده کولرگازی
کولر گازی چگونه کار می کند؟

کولر گازی از جنس همان سیستم‌های تهویه مطبوع است که تولید هوای سرد از طریق تراکم و انبساط گاز دارد. در واقع روش کار  کولرگازی برای سرمایش هوا از طریق انتقال گرما، با از بین بردن هوای گرم و باقی ماندن هوای سرد صورت می‌گیرد.

در این چرخه برخلاف تصورات، هیچ تولید هوای سردی صورت نمی‌گیرد بلکه ماده به نام مبرد که ترکیبی گازی یا مایع است با جذب گرمای محیط و نیز عملکرد اجزا دیگر کولر گازی هوا را تهویه و خنک کند. با این توضیحات شاید برای شما جالب باشد که روش کار کولر گازی را بدانید.

 کولر گازی از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

اگر بخواهید با روش کار کولر گازی آشنا شوید در گام نخست باید بدانید که این دستگاه از چه بخش‌هایی تشکیل شده است. از آنجا که کولرهای گازی در انواع یک تکه، دوتکه و چند تکه (مولتی پنل)هستند از همین رو در اجزا تفاوت‌هایی دارند.

در واقع کولر گازی‌ها انواع در انواع مختلف ساخته می‌شوند که هر کدام برای اهداف و نیازهای خاص تولید می‌شود. در نگاه کلی به انواع کولر گازی می‌توان آنها را در دسته بندی زیر قرار داد:

  1. کولر یک تکه:  کولر پنجره‌ای و کولر پرتابل
  2. کولر دوتکه (کولر اینورتر): اسپیلت دیواری، داکت اسپیلت، اسپیلت یا کولر ایستاده، اسپیلت سقفی زمینی، اسپیلت کاستی و اسپیلت سقفی دیواری
  3. کولر چند تکه (مولتی پنل ها): اسپیلت های با ظرفیت‌های بسیار  بالا

 

کولر اسپیلت دارای دو بخش اصلی پنل داخلی و خارجی است. پنل داخلی بخشی است که داخل منزل و پنل خارجی در خارج از منزل نصب می‌شود.

در نظر داشته باشید که کولر پنجره‌ای  و کولر پرتابل تنها یک پنل دارند.

کارکرد هر بخش از کولر گازی

کارکرد هر بخش از کولر گازی

در ادامه برای بیان بهتر روش کار کولر گازی، لازم است کارکرد هر بخش را به تفکیک بدانیم.

همانطور که پیش‌تر گفته شد کولر گازی‌های اسپیلت دارای دوپنل هستند که هر کدام کارکرد خاص خود را دارند.

پنل خارجی کولر گازی‌ها شامل اجزای زیر است و هر کدام ماموریت خاص خود را انجام می‌دهند.

  • تقطیر کننده یا کمپرسور: این بخش مکانیکی کولر گازی‌ها را می‌توان مهم‌ترین جز کولرگازی و در کل سیستم‌های تهویه مطبوع دانست که گاز کم فشار را داخل دستگاه کشیده و پس از تراکم باعث افزایش فشار آن می‌شود. این فشردگی، دمای گاز را افزایش می‌دهد که قبل از خروج از کمپرسور، وجود یک سیستم خنک کننده باعث کاهش دمای هوا می‌شود.

میزان تهویه هوا تعیین کننده اندازه کمپرسورها است همین موضوع باعث شده تا انواعی از کمپرسورها برای ابعاد مختلف تولید شود. یکی دیگر از شاخصه‌های ویژه کمپرسورها داشتن محافظی است که دستگاه را در برابر آسیب‌های ناشی از نوسانات برقی بیمه می‌کند.  

  • کندانسور: کار این بخش دریافت مبرد یا همان گاز تبخیر شده فشار بالا از کمپرسور است که در ادامه با تبدیل آن به مایع، گرمای بالای آن را جذب می‌کند و به بیرون از دستگاه منتقل می‌کند. درهای آلومینیومی اطراف کندانسور سرعت انتقال گرما را افزایش می‌دهد.
  • فن: فن‌ها بخش معمولی هستند، که مثل همه فن‌های معمولی دیگر 3 تا 4 پره دارد و عملکرد آن با موتور کنترل می‌شود. جای گذاری آن جلوی کمپرسور و نیز سیم پیچ کندانسور است. این فن کمک می‌کند گرمای تولید شده در کندانسور به بیرون منتقل شود چرا که ماندگاری بیش از حد این دما در کمپرسور، سیم پیچ‌های موتور را سوزانده و عملکرد کمپرسور و سیستم کولر گازی را به خطر می‌اندازد.

علاوه بر این عملکرد سالم فن کمک می‌کند هوای آزاد از محیط اطراف جذب و سیستم داخلی کولرگازی نیز خنک شود.

  • شیر انبساط: این شیر که کار کنترل میزان مبرد ورودی به اواپراتور را عهده دار است، بین سیم پیچ‌های سرد و گرم اواپراتور و کندانسور جانمایی شده است. شیر انبساط دارای دریچه‌ای از جنس لوله مویین مسی است. شیرهای انبساط درکولرهای با ظرفیت، به صورت ترموستاتیک طراحی شده‌اند تا مبرد فشار قوی دارای حرارت متوسط، از کندانسور وارد شیر انبساط شود.

کولر گازی چگونه کار می کند؟

تا اینجا با روش کار کولر گازی در بخش پنل داخلی آشنا شدید، در ادامه عملکرد پنل خارجی کولرهای گازی اسپیلت بیان می‌شود.

پنل‌های خارجی کولر گازی شامل:

  • لوله تخلیه: مبرد در لوله اواپراتور دمایی کمتر از دمای هوای اتاق دارد که این موضوع تولید قطرات شبنم در سطح اواپراتور می‌کند. این قطرات از اواپراتور خارج و در پنل داخلی جمع می‌شود. لوله تخلیه کمک می‌کند که این آب از فضای داخلی کولر خارج شود. مسدود شدن این لوله باعث اختلال در عملکرد کولر می‌شود؛ به طوری که ممکن است پرتاب یخ یا آب را به همراه داشته باشد.
  • فیلتر هوا: زدودن آلودگی و ذرات گرد و خاک جذب شده از هوای محیط کار فیلتر هوا است. فیلتر هوا قبل از اواپراتور جانمایی شده تا وقتی هوای گرم اتاق از طریق فن، وارد دستگاه می‌شود ابتدا از این طریق تمیز می‌شود. این خاصیت تمیزکنندگی باعث کثیف شدن فیلتر هوا به مرور زمان می‌شود از همین رو لازم است هر چند وقت یکبار تمیز یا تعویض شود.
  • تبخیر کننده یا اواپراتور: به این بخش سیم پیچ خنک کننده هم گفته می‌شود. اواپراتور سیم پیچ مسی است که با پوشش‌های آلومینیومی احاطه شده و این قابلیت را دارد که حداکثر حرارت را به هوای اتاق منتقل کند. وقتی مبرد وارد اواپراتور می‌شود، فن هوای اتاق را جذب می‌کند، این هوا پس از عبور از اواپراتور هوای خنک محیط را به همراه دارد.
  • فن خنک کننده: کار این جز، مکش هوای اتاق و انتقال ان به اواپراتور و فیلتر هوا است. این هوا عاری از هرگونه آلودگی با دمای خنک است. این همه کاری است که فن خنک کننده در کولرگازی انجام می‌دهد. فن خنک کننده دارای موتور کوچکی است که سرعت قابل تغییر از طریق کنترلی که دمای کولر را تنظیم می‌کند، دارد.
  • دریچه: در نهایت این درچه است که هوای خنک شده کولر گازی را به محیط اتاق منتقل می‌کند. دریچه‌ها عمدتا به شکل عمودی یا افقی که قابلیت تنظیم با کنترل دارند تنظیم می‌شوند تا هوا به دلخواه در محیط به چرخش در آید.

کولر گازی چگونه در هوای سرد گرما را تامین می‌کند؟

کولر گازی چگونه در هوای سرد گرما را تامین می‌کند؟

 شاید برای شما سوال باشد که روش کار کولر گازی که هوای مطبوع و سرد را در تابستان فراهم می‌کند، در زمستان چگونه می‌تواند گرما تولید کند؟ کاری که کولر گازی برای تولید گرمایش می‌کند این است که گاز درون کمپرسور گرم و سپس با یک شیر چهار طرفه به اواپراتور منتقل می‌شود. اواپراتور نیز گرما را به محیط منتقل می‌کند. این هوای گرم که از کمپرسور، گرم شدن لوله‌ها و صفحات را به همراه دارد در نتیجه در کوتاه ترین زمان ممکن هوای محیط گرم می‌شود.

کولر گازی چگونه سرما تولید می‌کند؟

کولر گازی چگونه سرما تولید می‌کند؟

در توضیح روش کار کولر گازی برای تولید سرما می‌توان گفت، کولر گازی به عنوان سیستم تهویه هوا را از اتاق جذب و با دفع گرمای آن، اتاق را خنک کرده و هوای مطبوعی را به همراه دارد.

چرخه تولید گرما توسط کولرگازی‌ها به این است شکل است که مبرد متراکم در کمپرسور، با فشار زیاد وارد کندانسور می‌شود. با از دست دادن گرما به شکل مایع از کندانسور خارج و پس از عبور از سیر انبساط با افت فشار شدید فاز مایع و گازی به خود می‌گیرد. در این مرحله وارد اواپراتور می‌شود و در فرایندی به شکل گازی سرمای خود را به سیم پیچ‌های اوپراتور منتقل می‌کند. هوای اتاق از طریق فن خنک کننده وارد پنل داخلی می‌شود و پس از عبور از سیم پیچ‌های اواپراتور، سرد و از جهتی دیگر به اتاق منتقل می‌شود. مبرد نیز با مکش کمپرسور مجدد وارد اواپراتور می‌شود و این چرخه مجددا تکرار می‌شود.

بهترین برندهای کولر گازی

بهترین برندهای کولر گازی

پس از آشنایی با روش کار کولر گازی، یکی از مهمترین دغدغه‌های مشتریان عمدتا انتخاب برند برای خرید کولر گازی است. در ادامه بهترین برندهای کولر گازی معرفی شده است:

  • هایسنس
  • جنرال
  • یونیوا
  • اوجنرال
  • سامسونگ
  • بکو
  • تاورگری
  • جنرال گلد
  • ایوولی
  • ال جی
  • لوموگری
  • اسپیلت گری
  • جنرال مکس
  • پلارگاز