کولر گازی بهتر است یا کولر آبی
کولر گازی بهتر است یا کولر آبی

در فصول سرد سال نیاز به یک سیستم سرمایشی مناسب که بتواند دمای محیط را خنک کند به شدت احساس می‌شود. رایج‌ترین وسیله‌ای که برای این کار استفاده می‌شود، کولر‌ها هستند. امروزه کولرها در انواع مختلفی مثل کولر آبی و کولر گازی موجود بوده و مقایسه کولر گازی و کولر آبی نیازمند آگاهی از ویژگی‌ها و عملکرد هر یک از آن‌هاست. در این مقاله از سایت بانه‌یاب همراه‌تان هستیم تا ضمن مقایسه کولر گازی و کولر آبی، نکاتی مهم درباره خرید و استفاده از این دو سیستم خنک کننده به شما بدهیم.

کولر آبی چگونه کار می کند؟

کولر آبی چگونه کار می کند؟

عملکرد کولر گازی کاملا با کولر آبی متفاوت است. این نوع کولر‌ها بر خلاف کولر‌های آبی، فرایند پیچیده‌تری برای سرمایش محیط دارند. در واقع کولر گازی با گاز و برق کار می‌کند. به این صورت که گاز مایع به وسیله کمپرسور و از طریق فشار به سمت کندانسور فرستاده می‌شود. سپس از کندانسور به سمت بالا رفته و تبدیل به گاز می‌شود. درمیانه راه به وسیله شیر انبساطی که وجود دارد، فشار آن به شدت کاهش پیدا می‌کند. در این هنگام است که گاز سرد، هوای خنک را در محیط منتشر می‌کند و سبب خنک‌سازی آن می‌شود.

کولر گازی چگونه کار می کند؟

کولر آبی برعکس کولرهای گازی، عملکرد و ساختار چندان پیچیده‌ای ندارد. به طوری که حتی افراد عادی هم می‌توانند سرویس‌های مربوط به تعمیرات و تعویض پوشال‌های آن را به درستی انجام دهند. اما اجازه بدهید که درباره عملکرد کولر آبی صحبت کنیم. همانطور که گفتیم فرایند خنک‌سازی کولر آبی بسیار ساده است. آب موجود در مخزن آب کولر، به وسیله پمپ، به پوشال‌ها انتقال داده شده و آن‌ها را مرطوب می‌کند.

این آب منتقل شده به پوشال‌ها سبب خنک شدن هوا خواهد شد. بعد از خنک شدن هوا توسط آب پوشال‌ها، این آب توسط موتور کولر به محیط پرتاب می‌شود و تا حد قابل قبولی محیط را خنک می‌کند.

مقایسه کولر گازی و آبی

مقایسه کولر گازی و کولر آبی نیازمند سنجیدن این دو نوع کولر از جهات مختلف است. از جمله عواملی که در مقایسه این دو نقش دارند می‌توان به مصرف انرژی، هزینه خرید و نگه‌داری، توانایی خنک‌سازی محیط و برخی موارد دیگر اشاره کرد. این موارد می‌توانند به طور مستقیم در خرید و یا عدم خرید هر کدام از این سیستم‌های سرمایشی، اثرگذار باشند.

در ادامه این موارد را به طور مختصر شرح می‌دهیم تا کار شما برای مقایسه کولر گازی و کولر آبی را آسان‌تر نماییم. البته ناگفته نماند که بهتر است برای اطلاع از این که کدام یک از این دستگاه‌ها برای شما مناسب‌تر است، با یک فرد دارای تخصص و سابقه در این زمینه مشورت کنید.

مصرف برق

مصرف برق

مصرف انرژی یکی از عوامل مهم در انتخاب وسیله سرمایشی برای منازل است. کولر‌های آبی امروزی از نظر مصرف برق تا حد زیادی بهینه هستند. اما مصرف آب زیادی داشته و از این لحاظ مشکل دارند. البته مصرف برق آن‌ها نیز در صورت آلودگی و جرم گرفتن پوشال‌ها و عدم تعویض به موقع آن‌ها، می‌‌تواند افزایش یابد.

کولر گازی از برق و گاز برای خنک‌سازی محیط بهره می‌برد. کولرهای گازی که در گذشته وجود داشت، دارای مصرف برق بسیار بالایی بودند. اما امروزه با ظهور کولر اینورتر، این مشکل برطرف شده و مصرف برق آن تا حدی کاهش یافته است. اما کولر گازی همچنان نسبت به کولر آبی مصرف انرژی بالاتری دارد.

قیمت

قیمت از جمله مهم‌ترین عوامل مورد توجه در مقایسه کولر گازی و کولر آبی است. باید بدانید که قیمت کولر گازی در قیاس با کولر آبی بسیار زیاد است. یعنی شما می‌توانید با هزینه‌های به مراتب کم‌تری، کولر آبی را تهیه و از آن برای خنک کردن منزل و دیگر محیط‌ ها استفاده کنید. در حالی که برای خرید کولر گازی متحمل هزینه‌های بیشتری می‌شوید. هزینه‌های نگه‌داری کولر گازی نیز بسیار بالاست. در بخش‌های بعدی به این موضوع اشاره می‌کنیم.

قدرت بیشتر خنک کنندگی

در مناطق بسیار گرمی مثل یزد و کرمان، نیاز به وسیله‌های خنک کننده‌ای دارید که بتواند با قدرت و سرعت بیشتری محیط را خنک کند. کولرهای گازی از این نظر، برتری غیر قابل انکاری نسبت به کولر‌های آبی دارند. این کولرها می‌توانند در عرض چند دقیقه محیط مورد نظر را به طور کامل خنک کنند. البته این مورد به ظرفیت کولر گازی و تناسب آن با مساحت و بزرگی محیط نیز وابسته است.

کولر‌ آبی توانایی خنک سازی مشابه کولرهای گازی را ندارد. بنابراین در محیط‌های بسیار گرم دچار مشکل شده و نیاز به وسیله‌ای مثل کولر گازی خواهید داشت. با این تفاسیر توانایی خنک‌سازی محیط نیز جزو فاکتور‌های مهم در مقایسه کولر گازی و کولر آبی محسوب می‌شود.

پاک تر بودن هوای دمیده شده

یکی دیگر از مزایای استفاده از کولر گازی، وجود دستگاه تهویه هوا در آن است. این دستگاه، هوای آلوده محیط داخلی را جذب کرده و به خارج هدایت می‌کند. هر چند رهاسازی آلودگی‌ها در محیط بیرون از منزل باعث آلودگی محیط شده و می‌تواند در نهایت به خودمان برگردد.

کولر گازی دارای ساختار ساده‌ای است و توانایی تهویه هوا را ندارد. بنابراین دقیقا برعکس کولر گازی عمل می‌کند. یعنی آلودگی‌های موجود در محیط خارجی را به داخل منزل پرتاب کرده و سبب آلودگی محیط داخلی می‌شود.

مناسب بودن برای فضاهای کوچک و بزرگ

مناسب بودن برای فضاهای کوچک و بزرگ

در مقایسه کولر گازی و کولر آبی باید به فضای منزل یا محیط مورد نظر نیز توجه داشته باشید. به طور کلی کولر آبی برای فضاهای کوچک مناسب نیست. چرا که شما احتیاج به یک فضای جداگانه برای نصب کولر دارید. علاوه بر آن باید به فضای مورد نیاز برای سیم‌کشی و تاسیسات ضروری کولر آبی تیز دقت کنید.

کولر‌های گازی فضای چندانی نیاز ندارند. به همین خاطر است که برای محیط‌هایی که فضای کمی دارند مناسب هستند.

هزینه نگهداری

هزینه در انجام هر کاری اهمیت زیادی دارد. در مقایسه کولر گازی و کولر آبی و همینطور خرید هر یک از این‌ها هم با این مساله مواجه خواهید بود.

اگر بخواهیم هزینه‌های سرویس و تعمیرات را در نظر بگیریم، باز هم کولر گازی نیازمند مخارج بسیار بیشتری خواهد بود. چرا که قطعات آن قیمت بالایی داشته و در صورت خرابی کولر و نیاز به تعمیر آن، باید هزینه‌های بالایی را پرداخت کنید. در حالی که قطعات کولر آبی به گرانی کولر گازی نبوده و می‌توانید این قطعات را با قیمت مناسب‌تر خریداری نمایید.

داشتن صدای آزاردهنده

اگر از صدا‌ی کولر بیزار بوده  و آن را به عنوان یک عاپل ایجاد مزاحمت به حساب می‌آورید، توصیه می‌کنیم که اصلا سمت کولر آبی نروید. چون در اینجا ما داریم درباره آرامش اعصاب شما صحبت می‌کنیم.

موتور کولر گازی برای خنک سازی نیازمند فعالیت شدید است. این فعالیت با صدای آزاردهنده همراه بوده و می‌تواند آسایش شما را بر هم بزند. اما از طرفی دیگر کولر گازی دارای کم‌ترین صدا بوده و از این نظر هیچ مزاحمتی برای شما ندارد.

بهترین برندهای کولر گازی

بهترین برندهای کولر گازی

در این مقاله به طور کامل به مقایسه کولر گازی و کولر آبی پرداختیم. حالا وقت آن است که به چند مورد از بهترین برند‌های کولر گازی اساره کنیم تا در خرید آسان این وسیله سرمایشی به شما کمک نماییم.