چرا تلویزیون ال ای دی بخریم؟
چرا تلویزیون ال ای دی بخریم؟

تلویزیون به عنوان یک وسیله پرکاربرد در منازل استفاده می‌شود. فرقی نمی‌کند چه سنی داشته باشید، از سنین کودکی تا بزرگسالی به وسیله تلویزیون برنامه‌های مختلف قابل دسترس هستند و شما می‌توانید به دیدن برنامه‌های سرگرم کننده بپردازید. با پیشرفت تکنولوژی تلویزیون‌ها نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر به روز شدند و با ساختار و کارکرد بهتر در اختیار افراد قرار گرفتند.

 امروزه نسل جدیدی از تلویزیون‌های ال ای دی به علت ویژگی‌هایی که دارند بسیار مورد توجه قرار گرفتند و شرکت‌های متعددی شروع به تولید انواع مختلف آن‌ها کردند. دلایل خریدن تلویزیون ال ای دی شامل موارد بسیاری است که به برتری این نوع تلویزیون نسبت به سایر تلویزیون‌ها می پردازد. این مقاله قصد دارد با بررسی دلایل خریدن تلویزیون ال ای دی به شما کمک کند تا  در میان انبوهی از اطلاعات و داده‌ها بتوانید هنگام خرید، تصمیم درست تری داشته باشید.

تلویزیون ال ای دی چیست؟

اسم تلویزیون ال ای دی ممکن است بارها به گوش شما خورده باشد یا حتی هنگام عبور در خیابان، روی بیلبورد‌ها دیده باشید؛ سالهاست که تلویزیون‌های ال ای دی بازار را تحت سلطه خود درآورده اند. اما این تلویزیون‌های ال ای دی دقیقاً چه چیزی هستند؟ شاید عجیب به نظر برسد اما تلویزیون ال ای دی یک  نوع تلویزیون ال سی دی است. ولی نکته قابل توجه این است که لزوما یک تلویزیون ال سی دی، همیشه یک تلویزیون ال ای دی نیست.

تلویزیون ال ای دی فقط یک نوع خاص از تلویزیون ال سی دی است که از یک صفحه نمایش کریستال مایع (LCD) برای کنترل موقعیت نمایش نور بر روی صفحه نمایش تلویزیون استفاده می‌کند. این پانل‌ها معمولاً از دو ورقه از مواد پلاریزه کننده با محلول کریستال مایع بین آن‌ها تشکیل شده اند. هنگامی که یک جریان الکتریکی از مایع عبور می‌کند، باعث می‌شود که کریستال ها در یک راستا قرار گیرند، به طوری که نور می‌تواند از آن عبور کند. تقریبا به شکل یک دریچه عمل می‌کند که یا اجازه می‌دهد نور از آن عبور یا آن را مسدود کند.

از آنجایی که هر دو تلویزیون ال ای دی و تلویزیون ال سی دی مبتنی بر فناوری ال سی دی هستند، این سوال پیش می‌آید که تفاوت آن‌ها در چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که تلویزیون‌های ال سی دی قدیمی‌تر از لامپ‌های فلورسنت کاتد سرد (CCFL) برای تامین روشنایی استفاده می‌کردند، در حالی که تلویزیون‌های ال ای دی از مجموعه‌ای از دیودهای ساطع نور(ال ای دی) که ابعاد کوچکتری دارند و کارآمدترند، برای روشن کردن صفحه استفاده می‌کنند. استفاده از لامپ ال ای دی باعث می شود تا این تلویزیون ها مصرف برق کمتری نسبت به تلویزیون LCD داشته باشند.

با پیشرفت فناوری، اکنون همه تلویزیون‌های ال سی دی از چراغ‌های ال ای دی استفاده می‌کنند و به طور عامیانه تلویزیون‌های ال ای دی در نظر گرفته می‌شوند.  تلویزیون های LED  دارای ویژگی‌های خاصی هستند که دانستن آنها به شما هنگام خرید یک ال ای دی با کیفیت کمک می کند.

ویژگی های تلویزیون ال ای دی

ویژگی های تلویزیون ال ای دی

پس از ورود تلویزیون‌های ال ای دی به بازار، به سرعت طرفداران خود را پیدا کرد چرا که این تلویزیون ها دارای ویژگی هایی هستند که  سایر دستگاه‌های مشابه به سختی توان رقابت با آن‌ها را دارند؛ به علاوه هر ساله تولیدکنندگان ویژگی‌های متعدد دیگری به این تلویزیون‌ها می‌افزایند، که همین امر سبب افزایش مزیت در آن‌ها می‌شود. در ادامه به بررسی برخی از بارزترین ویژگی‌های تلویزیون های ال ای دی می‌پردازیم:

طراحی باریک

طراحی منحصر به فرد و باریکی که تلویزیون‌های ال ای دی دارا هستند، سبب شده تا به راحتی قابلیت اتصال به دیوار یا قرار گرفتن روی پایه را داشته باشند. این مسئله باعث می‌شود بتوان به راحتی با دکوراسیون خانه هماهنگ شد و جلوه زیبایی به منازل بخشید. همچنین برای نگهداری آنها نیازی به فضای زیادی نیست.

کیفیت بالا

با وجود سیستم نورپردازی که این تلویزیون‌ها دارا هستند، کیفیت تصویر در بالاترین میزان خود است؛ همچنین به دلیل ساختاری که دارند از زوایای مختلف افت کیفیت اتفاق نمی‌افتد. در این نوع تلویزیون رنگ‌ها درخشان تر است و سیاهی‌ها عمیق تر دیده می‌شود. وجود میلیون ها پیکسل جداگانه سبب این کیفیت بالای تصویر است.

کاهش نور محلی یکی از ویژگی‌های تلویزیون‌های ال‌ ای‌ دی است که در آن منبع نور ال ای دی در پشت صفحه نمایشگر، کم‌نور و روشن می‌شود تا مطابق با تصویر عمل کند. ال سی دی ها نمی‌توانند به طور کامل جلوی عبور نور حتی در صحنه‌ های کاملا تاریک را بگیرند؛ این به آن معناست حتی در سیاه ترین نقطه تصویر هنوز مقدار کمی نور عبور داده می‌شود. اما در مقابل ال ای دی ها هنگامی که قسمت خاصی از تصویر تاریک باشد، این کار را با کم نور کردن قسمت مورد نظر انجام می‌دهند و این مسئله سبب ایجاد سیاهی عمیق تر و کنتراست چشمگیرتر در تصویر می‌شود.

کاهش نور محلی به تلویزیون‌های ال ای دی کمک می‌کند تا با کیفیت صفحه‌ نمایش‌های OLED مدرن مطابقت بیشتری داشته باشند، نمایشگرهای OLED دارای سطوح کنتراست بهتری هستند.

سایز بهتر تلویزیون ال ای دی

سایز بهتر

ساختار فیزیکی تلویزیون‌های ال ای دی به نحوی است که در صورت افزایش میزان اینچ، همچنان ضخامت کم خود را حفظ می‌کنند. دید وسیع و با کیفیتی که از طریق این تلویزیون قابل مشاهده است، رضایت افراد را به دنبال دارد. با کمبود روزافزون فضا در مجتمع های مسکونی جدید، چه راه حلی بهتر از نمایشگر LED  فوق نازک که تجربه ای سینمایی را در آسایش خانه شما ارائه می دهد. در واقع سایز مناسب یکی از مهمترین دلایل خریدن تلویزیون ال ای دی توسط عموم مردم است.

صدای رسا و واضح

سیستم های صوتی در تلویزیون‌های ال ای دی نسبت به بقیه تلویزیون‌ها پیشرفته تر است و نتیجه نهایی صدای استریو یا چند کاناله است. این صدای رسا در کنار کیفیت بالای تصویر باعث ایجاد یک تجربه فوق العاده هنگام تماشای فیلم مورد علاقه خودتان را رقم می‌زند.

امکانات ویژه

تلویزیون‌های ال ای دی هوشمند به تازگی بین عموم مردم رایج شدند؛ این تلویزیون‌ها با اتصال به اینترنت قابلیت وب‌گردی ، بازی و همچنین پخش فیلم و سریال به صورت آنلاین را دارند. نکته قابل توجه در ارتباط با آن‌ها، قابلیت اتصال گوشی های هوشمند به تلویزیون است که در نوع خود می‌توانند بسیار کاربردی عمل کنند. در ضمن نسبت به تلویزیون های قدیمی، آلودگی محیط زیستی کمتری نیز دارند. زیرا با وجود لامپ های کم مصرف، گرمای کمتری نیز تولید می کنند. همچنین قطعات به کار رفته در ساخت این نوع تلویزیون‌ها قابل بازیافت بوده و دوباره وارد چرخه تولید می‌شوند.

امکانات ویژه تلویزیون ال ای دی

بهترین برندهای تلویزیون ال ای دی

خرید یک تلویزیون ال ای دی به معنای گذر از یک مجموعه بی پایان از اصطلاحات فنی، نمایشگر و… است. شرکت های معتبر و محبوبی مانند سامسونگ، ال جی، سونی، پاناسونیک و… تلویزیون‌های ال ای دی با قابلیت های فوق العاده و عمر طولانی عرضه می‌کنند. هر کدام از این برندها در نوع خود منحصربفرد عمل کرده و طرفداران خاص خودشان را دارند. همچنین تنوع بالا در ابعاد و ویژگی‌های مختلف باعث می‌شود طیف وسیعی از مشتریان جذب آن‌ها شوند.

دیگر برندهای فعال در این زمینه که از برندهای نام آشنا محسوب می‌شوند، می‌توان به تلویزیون سامسونگ ، فیلیپس، شارپ، شیائومی و جی پلاس اشاره کرد. همه این برندها از قطعات با کیفیت در محصولات خود استفاده می‌کنند و در صورت خرابی می‌توان با مراجعه به نمایندگی آن‌ها نسبت به تعویض قطعات اقدام کرد.

 

کلام آخر

خرید تلویزیون به علت تنوع بالایی که دارد، به اندازه انتخاب طرح مناسب تلفن همراه پیچیده است. قبل از اینکه نمایشگرهای تخت بزرگ به زندگی ما هجوم بیاورند، تنها چند مسئله جزئی هنگام خرید تلویزیون این بود که متناسب با سایز مکان مورد نظر باشند، کیفیت مناسب و هزینه معقولی داشته باشند.

امروزه یک تلویزیون ال ای دی با وجود قابلیت‌های فراوان مثل سیاهی عمیق‌تر و همچنین انتشار تصاویر درخشان‌تر، و در نتیجه نسبت کنتراست بهتر، باریک تر بودن نسبت به تلویزیون های سنتی، سیستم های روشنایی ال ای دی لبه که در برخی مدل‌ها وجود دارد، زاویه دید بهتر نسبت به سایر تلویزیون‌های LCD  و از همه مهم تر این مسئله است که تلویزیون‌های ال ای دی ها در طول زمان، عمر طولانی‌تری دارند.

 آن‌ها نسبت به همتایان CCFL خود کارآمدتر هستند و بهتر از تلویزیون‌های پلاسما و بسیار بهتر از CRT ها هستند. دیگر تفاوت ال ای دی ها  این است مانند سایر روش‌های نورپردازی پس زمینه، از جیوه استفاده نمی‌کنند. از نظر قیمتی نیز تلویزیون های LED نسبت به تلویزیون‌های LCD  و پلاسما قیمت بیشتری دارند. همه موارد ذکر شده از دلایل خریدن تلویزیون ال ای دی هستند که شما را در این راستا راهنمایی می‌کنند.