10 ویژگی ضروری که هر ماشین ظرفشویی باید داشته باشد
10 ویژگی ضروری که هر ماشین ظرفشویی باید داشته باشد

در دنیای امروز دیگر لازم نیست ساعت‌ها پشت سینک صرف شست و شوی ظرف‌های کثیف کنید و همواره خطر شکستن لیوان‌ها در حین شستن داشته باشید. ماشین‌های ظرفشویی برای صرفه جویی در وقت و انرژی شما طراحی شده اند. حتی این دستگاه‌های محبوب توانایی صرفه جویی در مصرف آب و انرژی را نیز دارند.

ویژگی‌های ماشین ظرفشویی و قابلیت‌های منحصر به فردی که درون آن‌ها تعبیه شده سبب می‌شود تا هر فردی بخواهد یکی از آن‌ها درون آشپزخانه خود داشته باشد. اگر شما هم قصد خرید یکی از این دستگاه‌ها را دارید در این مقاله با ما همراه باشید تا درباره ویژگی‌های ماشین ظرفشویی بیشتر بدانید.

طراحی مناسب و ظاهر زیبا

ماشین‌های ظرفشویی در انواع مدل‌های توکار و رومیزی با رنگ‌های متنوع در بازار موجود هستند. قبل از خرید این دستگاه‌ها توجه داشته باشید که رنگ و مدل آن‌ها متناسب با عناصر و دکوراسیون آشپزخانه شما باشد. برای اینکه افرادی که مستاجر هستند ماشین‌های ظرفشویی رومیزی می‌تواند گزینه مناسب تری باشد، چرا که امکان جابجایی برای این دستگاه‌ها فراهم است.

قفسه‌ها و جاظرفی‌ها قابل تنظیم باشند

قفسه‌ها و جاظرفی‌ها قابل تنظیم باشند

داشتن قفسه‌های قابل تنظیم و انعطاف پذیر به شما کمک می‌کند تا عملیات شست و شوی ظروف با ابعاد بزرگ مثل کاسه‌ها و دیس‌ها به راحتی انجام گیرد. وجود این قفسه‌های قابل تنظیم کمک می‌کند تا هر کس با توجه به ابعاد و مقدار ظروف کثیف خود آن‌ها را جایگذاری کند و همینطور مطمئن باشد که شست و شو برای تمامی‌ ظروف موجود امکان پذیر است.

همچنین اگر شما توانایی جایگذاری تمامی‌ ظروف کثیف خود را در ماشین‌های ظرفشویی داشته باشید، می‌توانید  در وقت و انرژی خود به میزان قابل توجهی صرفه جویی کنید.

سنسوری تشخیص میزان کثیفی ظروف

یکی از ویژگی‌های مهمی‌ که ماشین‌های ظرفشویی جدید به آن مجهز هستند، سنسورهایی برای تشخیص میزان کثیفی در ظروف است. دستگاه‌های ماشین ظرفشویی پس از تشخیص میزان کثیفی ظروف می‌توانند مقدار آب و فشار خروجی را تنظیم کنند تا از این طریق ظروف در تمیز ترین حالت شست و شو شوند. البته هر چه قابلیت‌ها و ویژگی‌های ماشین ظرفشویی بالاتر می‌رود، بر قیمت آن نیز افزوده می‌شود.

دارا بودن محدوده شستشوی ظروف کثیف

دارا بودن محدوده شستشوی ظروف کثیف

بعضی از جدیدترین دستگاههای ماشین ظرفشویی بخش خاصی را برای ظروفی در نظر گرفته اند که شدت کثیفی بالاتری نسبت به بقیه دارند و از این طریق به شستشوی ویژه آن‌ها می‌پردازند. البته نکته قابل توجه در مورد آن‌ها این است که این محدوده‌ها به صورت مداوم کار نمی‌کنند و عموما در حد چند دقیقه به شستشو می‌پردازند.

دارا بودن مخزن استیل ضد زنگ

مخازن داخلی ماشین‌های ظرفشویی بهتر است از جنس استیل ضد زنگ باشند. بکارگیری این متریال سبب می‌شود تا مخزن‌ها از استحکام و دوام بالاتری برخوردار باشند و در برابر بو گرفتن مقاومت خوبی داشته باشند. بعلاوه آن‌ها به راحتی می‌توانند به انتقال سریع تر و بهتر گرما برای خشک کردن ظروف کمک کنند. البته استیل‌های ضد زنگ در برابر پلاستیک قیمت‌های بالاتری دارند اما انتخاب آن‌ها با توجه به مزایای که دارند بسیار هوشمندانه تر است.

داشتن فیلتر

یکی از دغدغه‌هایی که افراد پس از استفاده از ماشین ظرفشویی با آن مواجه می‌شوند وجود لکه‌های به جا مانده روی ظروف است. سیستم فیلترینگ آب در ماشینهای ظرفشویی سبب می‌شود تا قبل از پاشش آب و عملیات شستشو، آب فیلتر شده و از بروز لکه‌های احتمالی روی ظروف جلوگیری شود. همچنین وجود فیلتر کمک می‌کند تا چربی‌های موجود روی ظروف به سرعت از بین برود.

بعضی از ماشین‌های ظرفشویی دارای قابلیت فیلتر غذا نیز هستند و از آسیاب موجود در درون خود برای خرد کردن غذاهای باقی مانده استفاده می‌کنند و به همراه آب آن‌ها را خارج می‌کنند. بعد از خرید توجه داشته باشید که همه ماشین‌های ظرفشویی از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کند و استفاده از ظروف به همراه باقی مانده غذا ممکن است به دستگاه شما آسیب برساند.

دکمه‌های لمسی

یکی دیگر از ویژگی‌های ماشین ظرفشویی جدید این است که از دکمه‌ها و پانل‌های لمسی استفاده می‌کنند. دکمه‌های لمسی در ماشینهای ظرفشویی برای افرادی مناسب است که  صدای دکمه‌ها و دستگیره‌ها که در لوازم خانگی تعبیه شدند را دوست ندارند. تا وجود آن‌ها کمک می‌کند تا میزان سر و صدا کاهش یابد و تمیز کردن سطح خارجی ماشین ظرفشویی به راحتی انجام گیرد.

خشک کن حرارتی

یک ماشین ظرفشویی تنها وظیفه شستشوی ظروف را برعهده ندارد. این دستگاه‌ها باید دارای قابلیت خشک کردن نیز باشند تا بتوانند ظروف تمیز و بدون رطوبت و بو را ارائه دهند. اگر ماشین‌های ظرفشویی قابلیت خشک کردن نداشته باشند و شما مجبور باشید به صورت دستی این کار را انجام دهید خرید آن‌ها به صرفه نیست و بیشتر سبب اتلاف وقت و انرژی شما می‌شود.

برخی از جدیدترین مدل‌های ماشین ظرفشویی دارای قابلیت‌های گرمکن حرارتی هستند و شبیه اجاق گاز‌های برقی می‌توانند تا دمای ۱۷۰ درجه فارنهایت گرم شود و از این طریق عملیات خشک کردن را به پایان برساند این میزان به طور هوشمندی عمل می‌کند و سبب ذوب شدن پلاستیک نمی‌شود.

داشتن نویزگیر

برخی از ماشین‌های ظرفشویی در هنگام کار می‌توانند صداهای آزار دهنده ایجاد کنند. مخصوصاً این صدا می‌تواند دقیقا در زمان شستشو اتفاق بیفتد؛ وجود نویزگیر‌ها به کاهش میزان صداهای آزار دهنده کمک می‌کند. البته مرحله خشک کردن ظروف در بیشتر ماشین ظرفشویی بدون صدا می‌باشد.

اندازه مناسب

ماشین ظرفشویی انواع مختلفی دارد و بسته به فضای موجود برای آن می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید. مساحت نصب و ابعاد ماشین ظرفشویی را اندازه گیری کنید و حاشیه ای برای فضای اضافی نگه دارید. رایج ترین اندازه‌های موجود 24 اینچ و 18 اینچ هستند. می‌توانید یک نوع توکار یا رومیزی را انتخاب کنید. مدل‌ها نیز بسته به اینکه اجزای داخلی و بیرونی آن‌ها از چه متریالی ساخته شده تفاوت دارند و می‌توانند فولادی، پلاستیکی یا هیبریدی ساخته شده باشند. نوع فولاد ضد زنگ قیمت بالاتری نسبت به همتایان خود دارد.

ماشین‌های ظرفشویی با اندازه کامل (Full-size): این مدل از ماشین‌های ظرفشویی با مقدار پهنای ۶۰ سانتی متر موجود هستند و توانایی جایگذاری تا ۱۵۰ ظرف را در خود دارد این اندازه برای خانواده‌های پرجمعیت مناسب تر است.

 ماشین ظرفشویی متوسط (Slimline): عرض این نوع دستگاه تا ۴۵ سانتیمتر می‌باشد و می‌تواند تا صد ظرف را درون خود جا دهد این مدل از ماشین‌های ظرفشویی برای خانواده‌های کم جمعیت و حدوداً ۴ نفر مناسب است.

 ماشین‌های ظرفشویی کم جا (Compact): این نوع دستگاه ابعاد کوچک و حدوداً ۵۵ سانتی متری را شامل می‌شود و می‌تواند تا مقدار ۶۰ ظرف را درون خود شستشو کند این نوع مدل انتخاب مناسبی برای خانواده‌هایی با حدود دو نفر می‌باشد.

توجه به میزان مصرف آب

توجه به میزان آب مصرفی  یکی دیگر از ویژگی‌های ماشین ظرفشویی است که دغدغه بسیاری از افراد بوده و پیش از خرید به این موضوع توجه خاصی دارند . برای اینکه بتوانید یک دستگاه با کمترین مصرف انرژی داشته باشید لازم است قبل از خرید برچسب‌های انرژی دستگاه توجه کنید. بالاترین رتبه بندی درج شده روی دستگاه  که رنگ سبز را در بر میگیرد، از کمترین مقدار آب برای شستشو استفاده می‌کند.

ماشین ظرفشویی در قبض آب و انرژی صرفه جویی می‌کند. در هنگام استفاده، ماشین ظرفشویی چهار تا شش گالن آب در هر بار مصرف می‌کند که در مقایسه با 27 گالنی که می‌توانید آن‌ها را در سینک بشویید، مقدار قابل توجهی است.

توجه به میزان سر و صدا

توجه به میزان سر و صدا

‌اهمیت داشتن ماشین ظرفشویی با حداقل میزان صدا برای هر فرد ‌اهمیت بالایی دارد. علت این مسئله این است که ممکن است شما به صورت روزانه قصد شستن ظروف خود را داشته باشید و سر و صدای زیاد ممکن است برای افراد خانواده آزاردهنده باشد. صدای انسان‌ها در حالت عادی حدود ۵۰ دیسیبل می‌باشد. پیش از خرید رتبه بندی صدای مدل‌ها را بررسی کنید.

این میزان می‌تواند از 30 دسی بل تا 50 دسی بل متغیر باشد. اگر ترجیح می‌دهید دستگاه بی‌صدا داشته باشید، دنبال مدل‌هایی با مقدار 30 تا 40  دسی بل باشید. بسیاری از مدل‌های قدیمی‌ به دلیل وجود آسیاب‌ها یا دفع‌کننده‌های مواد غذایی سخت که به سیستم‌های فیلتر خود تمیز شونده متصل اند، باعث ایجاد سر و صدا می‌شوند. مدل‌های جدیدتر با فیلتر دستی ساخته شده‌اند که ساکت‌تر هستند اما نیاز به مراقبت و نگهداری دارند. این مسئله یکی دیگر از ویژگی‌های ماشین ظرفشویی است که باید به آن توجه داشته باشید.

بهترین مدل‌های ماشین ظرفشویی

ماشین‌های ظرفشویی با قابلیت‌های به روز در انواع برند‌های معروف قابل دسترس هستند. برندهایی مانند سامسونگ، ال جی، بوش از جمله برندهایی هستند که هر ساله به قابلیت‌های دستگاه‌های خود می‌افزایند تا از این طریق بتوانند نیازهای مشتری‌های خود را در بهترین کیفیت رفع کنند.

برای مثال ماشین ظرفشویی بوش با تکنولوژی CrystalDry از مواد معدنی طبیعی برای جذب رطوبت و تبدیل آن به گرما استفاده می‌کند. سپس آن هوای گرم در سراسر ماشین ظرفشویی به گردش در می‌آید و ظروف را 60 درصد خشک تر از عملکرد خشک کردن استاندارد می‌کند. یا در ماشین ظرفشویی ال‌جی با  موتور انحصاری Inverter Direct Drive از قطعات متحرک کمتری  استفاده  می‌کند  و سبب ایجاد عملکرد آرام‌تری می‌شود که همچنین در هزینه‌های تعمیر و نگهداری و کارکرد صرفه‌جویی می‌کند.

برند‌های دیگر مانند‌هایسنس بکو، شارپ و دوو نیز توانسته در این عرصه پا به رقابت گذاشته و ماشین‌های ظرفشویی با قابلیت بالا ارائه دهند. پیش از خرید توجه به ویژگی‌های ماشین ظرفشویی و قابلیت‌های آن به انتخاب بهتر کمک خواهد کرد.

انواع ماشین ظرفشویی دوو

انواع ماشین ظرفشویی شارپ

انواع ماشین ظرفشویی بوش

انواع ماشین ظرفشویی ال جی

انواع ماشین ظرفشویی بکو

انواع ماشین ظرفشویی هایسنس

انواع  ماشین ظرفشویی سامسونگ