علت گرم نکردن کولرگازی
علت گرم نکردن کولر گازی + راهنمای رفع آن

بسیاری از کولر گازی ها در کنار ایجاد سرمایش، در فصل سرما نیز با تولید گرما دمای محیط خانه را مطبوع و آرامش بخش می کند. در مواردی اما بروز مشکلاتی باعث گرم نکردن کولر گازی می شود. در این مطلب به طور مشروح به عوامل و مسائلی که باعث گرم نکردن کولرگازی می شود، می پردازیم.

سوالاتی مشابهی که اکثر افراد دارند:

چرا لوله های کولر گازی پنجره ای یخ می‌زند؟

دلیل صدای زیاد کولرگازی چیست؟

مشکل گرم نکردن کولرهای گازی

امروزه بسیاری از انواع برندهای کولر گازی مانند: کولرگازی ال جی و سامسونگ در کنار تولید سرما، این قابلیت را دارند که با انجام تنظیمات مناسب در فصل سرد با تولید گرما، دمای محیط را به میزان قابل توجهی گرم کند.

گاهی بنا به دلایلی مثل خرابی سنسور دمایی یا کمپرسور و یا عوامل دیگر باعث بروز مشکلاتی مثل گرم نکردن کولر گازی می شود. در این شرایط عملکرد تولید سرمایش دستگاه به درستی کار می کند اما در تنظیمات گرمایشی آن اختلال وجود دارد و دستگاه نمی تواند محیط را گرم کند و حتی در این حالت نیز باد سرد تولید می کند.

چرا کولرگازی گرم نمی کند

در این شرایط لازم است با بررسی عواملی که می تواند باعث بروز چنینی مشکلاتی شود، نسبت به رفع آن اقدام کرد. تعلل وی توجهی به این موضوع می تواند رفته رفته باعث بروز مشکلات جدی تر در عملکرد کولرهای گازی شود.

در مواقعی که با گرم نکردن کولر گازی مواجه می شوید دو نشانه به شما هشدار می دهد. عدم تولید باد و سرد بودن باد کولر دو نشانه ای است که به شما هشدار می دهد سیستم گرمایش کولر  با مشکل مواجه شده است. در این شرایط لازم است اقدامات اولیه ای را انجام دهید.

  • انجام تنظیمات گرمایش کولر
  • مطالعه مجدد دفترچه کولر برای انجام دقیق تنظیمات
  • بررسی میزان گاز، عملکرد موتور کولر و قابلیت گرم کردن کولر

در صورتی که این موارد را کنترل کردید نوبت به آن می رسد که از کارشناسان تعمیرات کولر کمک بخواهید تا به طور جدی تر برای بررسی و احتمالا تعمیر قطعات تولید گرمایش دستگاه اقدام کنند. گاهی این موضوع می تواند در زمان تولید سرمایش نیز رخ دهد. در این صورت می توان همه مراحل بالا را برای  علت خنک نکردن کولر گازی نیز مورد توجه قرار دهید.

انجام سرویس سالیانه یا دو بار در سال یکی از بهترین اقداماتی است که می تواند باعث اطمینان از سلامت دستگاه و بهبود عملکرد آن باشد. البته گاهی نیز دستگاه پس از سرویس نیز دچار مشکلاتی می شود که تشخیص سریع آن مانع از آسیب به دیگر قطعات دستگاه می شود.

بررسی انواع علت های گرم نکردن کولر گازی

دلایل عدم گرمایش کولرگازی

گرم نکردن کولر گازی انواع مختلفی دارد اما قبل از بررسی آنها مطمئن شوید که با نحوه کار کولرهای گازی آشنایی دارید. در ادامه علل هشتگانه این موضوع مورد اشاره قرار می گیرد.

علت اول: بروز مشکل در شیر برقی کولرگازی

شیر برقی این مسئولیت را به عهده دارد که همه فعالیت های کولر برای تولید سرما را در زمان تنظیمات گرما به صورت برعکس انجام می دهد. در این شرایط با افزایش دمای هوا، کولر با تولید گرمایش باعث گرم شدن محیط می شود.

در صورتی که شیر برقی خراب شود دستگاه نمی تواند تنظیمات را از حالت سرمایش به گرمایش تغییر دهد. علت اصلی خرابی این قطعه نیز کاهش یا افزایش فشاری است که به آن وارد می شود.

علت دوم: شارژ غیر استاندارد گاز کمپرسور

شارژ گاز مبرد حدود 300 تا 320 پاسکال است در شرایطی که این میزان گاز از حد استاندارد فراتر رود کمپرسور نمی تواند برای تولید گرمایش فعالیت کند. دلیل اصلی نیز به دلیل فشار گاز مازاد به سنسورهای پرشر است که کار کنترل فشار را بر عهده دارد.

علت سوم: ایراد در سنسور محیطی کولر

خرابی سنسور محیطی به دلیل یخ زدگی کندانسور و لوله ها مانع از ارسال داده ها به فن برای ذوب شدن این یخ زدگی می شود. گاهی نیز برفک موجود اطراف لوله های متصل به کندانسور به دلیل خراب شدن فن یا کاهش سطح گاز مبرد است که در نهایت در عملکرد گرمایشی کولر اختلال ایجاد می کند. از همین رو لازم است به صورت دوره ای عملکرد سنسور محیطی و فانوسک پنل کنترل شود و تنظیمات آن به درستی صورت بگیرد.

علت چهارم: خراب شدن یا بهم ریختن تنظیمات برد کولر

در شرایطی که پنل برد کار نکند و کد خطا را نشان دهد در تولید باد پنل اختلال ایجاد می شود. در ابتدا سعی کنید با ریست کردن تنظیمات مجدد عملکرد آن را تست کنید. در صورتی که باز هم کد خطا نشان داده شد این احتمال وجود دارد که مین برد دستگاه خراب شده است. تنها راه برای تعمیر نیز تعویض این قطعه و اتصالات آن است.

علت پنجم: خراب بودن فن داخلی دستگاه

خرابی فن داخلی دستگاه

در چنین شرایطی باد از بیرون به داخل دستگاه وارد نمی شود. دلیل این موضوع می تواند مانعی خارجی و گرفتگی فن یا خرابی آن باشد. با کنترل سلامت فن داخلی از این موضوع مطمئن شوید. اگر مشکلی در این بخش نبود مشکل اصلی می تواند متوجه برد دستگاه باشد.

علت ششم: خراب بودن کمپرسور کولر

در صورت که کولر را روشن کردید و گرمایش به درستی انجام نشد ممکن است موتور کمپرسور نیاز به تعویض داشته باشد. همچنین در زمان بررسی رله سر موتور و خازن را نیز کنترل و بررسی کنید.

علت هفتم: کاهش سطح گاز مبرد کولر

همانطور که فشار بیش از حد گاز مبرد می تواند منجر به اختلال در عملکرد گرمایشی کولر شود، کاهش آن نیز در تولید گرمایش اختلال ایجاد می کند. این مشکل می تواند به دلیل نشتی گاز مبرد باشد. ابتدا از عدم نشتی  گاز و سالم بودن وکیوم لوله های گاز اطمینان حاصل کنید.

علت هشتم: خراب شدن فن خارجی کولر

در این شرایط فن خارجی بنا به دلیل گرفتگی قادر به کار کردن نیست از همین رو باید به سرعت این گرفتگی یا مانع برطرف شود. درصورت عدم رفع این مشکل موتور فن یا خازن دچار مشکل جدی می شود.

جمع بندی

اگرچه بسیاری بر این تصورند که کولر گازی تنها کار تولید سرمایش را بر عهده دارد، اما این تصور امروزه اشتباه است. چرا که کولرگازی ها توانایی دوکاره بودن تولید سرمایش و گرمایش را دارند و شما می توانید با خرید کولر گازی در تمام فصول سال هوای مطبوعی را برای محیط کار یا زندگی خود داشته باشید.

خرید این دستگاه مانند هر دستگاه دیگری نیازمند بررسی و کنترل دوره ای است تا خرابی متوجه آن و قطعات داخلی آن نشود. گاهی مشکلاتی ماننند سرد نکردن یا گرم نکردن کولر گازی برای دستگاه ها به وجود می آید که می توان به راحتی برای رفع آن اقدام کرد. پیشنهاد می کنیم قبل از خرید این دستگاه “راهنمای خرید کولرگازی” که توسط تیم نویسندگان ما تهیه شده است را با دقت بخوانید.

دلایل گرم نکردن کولر گازی

بهترین راه برای پیشگیری از بروز مشکلات اینچنینی سرویس سالیانه این دستگاه است. عمده مشکلاتی که می تواند باعث بروز این مشکل در دستگاه شود علل زیادی ندارد، سادگی سیستم این دستگاه ها امکان تسریع در روند تعمیر را فراهم کرده که از جمله مزیت های کولرهای گازی به شمار می آید.

عمده دلایلی که می تواند خرابی در تولید گرمایش را ایجاد کند به طور خلاصه در موارد زیر می توان برشمرد: ایجاد خرابی در قطعاتی مثل فن خارجی، فن داخلی، کمپرسور، ترمیستور، لوله مویین، خازن، شیر برقی و نیز مشکل در سطح گاز مبرد است. در واقع می توان با اطمینان گفت اختلال در تولید سرمایش و گرمایش کولر تنها به این عوامل بر می گردد و دلیل دیگری نمی تواند باعث بروز مشکل در آن شود.