روش کم کردن صدای ماشین لباسشویی
روش کم کردن صدای ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی با گذشت زمان و همچنین بالا رفتن سن، ممکن است هنگام کار کردن سر و صدا ایجاد کند. علت این سر و صداها  به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتند و در این زمان شناخت منشاء صدا و تلاش برای رفع آن میتواند تاثیر بسزایی در کم کردن صدای ماشین لباسشویی شما داشته باشد. در این مقاله سعی شده تا با ارائه چند راه ساده و مقرون به صرفه نسبت به کم کردن صدای ماشین لباسشویی خود اقدام کنید.

انواع صداهای ماشین لباسشویی

انواع صداهای ماشین لباسشویی

صداهایی که از ماشین لباسشویی به گوش می‌رسد بیانگر آن است که عملکرد دستگاه دچار اختلال شده است. البته قبل از اقدام برای هر کاری باید بدانید که صدای خروجی از ماشین لباسشویی به چه دلیل است و از کجا نشات می‌گیرد. این صداها از بخش‌‌های متفاوتی از دستگاه شنیده می‌شود و می‌تواند صدای تق تق، صدای لگن ماشین لباسشویی، صدای جیر جیر و یا صدای پمپ دستگاه را شامل شود. در ادامه به بررسی دقیق تر هر یک می‌پردازیم:

علت صدای تق تق از ماشین لباسشویی

۴ علت وجود دارد که ماشین لباسشویی از خود این صدا را ایجاد می‌کند:

  1. گاهی ممکن است قبل از قرار دادن لباسها داخل ماشین لباسشویی فراموش کنید که اشیای فلزی موجود مثل سکه‌ها و سنجاق قفلی را از جیب لباس‌ها خارج کنید. این اشیا فلزی و حتی دکمه شلوار یا بخش فلزی سوتین در زمان چرخش میتوانند به طرف درام و فیلتر ماشین لباسشویی رفته و در آن مکان گیر کنند. پس از آن هر زمان که ماشین لباسشویی کار می‌کند و درام میچرخد صدای تق تق از دستگاه خارج می‌شود. در این زمان شما می‌توانید با خاموش کردن دستگاه و سپس بررسی حفره‌های درام ماشین لباسشویی اشیا گیر کرده را خارج کنید تا بدین وسیله نسبت به کم کردن صدای ماشین لباسشویی اقدام کنید.
  2. در ماشین لباسشویی‌هایی که از قسمت بالایی باز و بسته می‌شوند، یک تسمه به عنوان تسمه کاهش حرکت دیگ تعبیه شده تا به وسیله آن حرکت دیگ را کنترل کند. پس از گذشت زمان ممکن است تسمه کیفیت گذشته را نداشته باشد و خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهد؛ به همین دلیل هنگامی که ماشین لباسشویی روشن است دیگ با حرکت خود سبب ایجاد صدای تق تق می‌شود. شما می‌توانید با تعویض تسمه نسبت به رفع این مشکل اقدام کنید.
  3. علت دیگری که سبب ایجاد صدای تق تق در ماشین‌های لباسشویی می‌شود، شل شدن واشر‌ها یا درام بیرونی است. در ماشین لباسشویی وظیفه ثابت نگه داشتن واشرها بر عهده یک گیره است و هنگامی که این گیره از جای اصلی خود خارج شود، واشر یاد درام بیرونی شل می‌شوند. برای حل این مشکل گیره مناسب تهیه کنید و در جای مناسب قرار دهید.
  4. اگر صدای تق تق تنها در زمانی است که ماشین لباسشویی در حال تخلیه آب است، به این معنا می‌باشد که یک شیء در بخش موتور تخلیه گیر کرده است‌ در این زمان یک تعمیرکار ماشین لباسشویی می‌تواند با خارج کردن جسم موجود به کم کردن صدای ماشین لباسشویی کمک کند.

علت صدای لگن ماشین لباسشویی

بعضی اوقات لگن ماشین لباسشویی ممکن است به وسیله اجسام فلزی موجود در جیب لباس آسیب ببیند و پس از آن ممکن است آب از بخش لگن نشت کرده و به بخش‌های دیگر دستگاه آسیب برساند. بعلاوه هر دستگاه دارای یک میزان ظرفیت خاص از لباس می‌باشد و قرار دادن بیش از حد لباس سبب جدا شدن لگن از جایگاه اصلی خود می‌شود و صدای عجیبی ایجاد می‌کند.

بعضی اوقات هم در هنگام اسباب کشی و جابجایی اهرم‌های نگهدارنده دیگ از جایگاه خود جدا می‌شوند و سبب ایجاد سر و صدا در هنگام شست و شو می‌شود.

علت صدای جیر جیر ماشین لباسشویی

 صدای جیر جیر در ماشین‌های لباسشویی ممکن است به علت‌های متفاوتی رخ دهد. عدم هماهنگی لباس‌های درون محفظه با ظرفیت دستگاه، تراز نبودن و قرار گرفتن ماشین لباسشویی روی سطح ناهموار، خارج شدن لاستیک دور درب ماشین لباسشویی از جای اصلی خود، کهنگی و شل شدن تسمه‌های موجود در دستگاه، فرسودگی کمک فنر‌ها و دیگر قطعات از جمله مواردی هستند که سبب ایجاد صدای جیر جیر در ماشین لباسشویی می‌شوند.

علت صدای پمپ آب ماشین لباسشویی

پمپ ‌های تعبیه شده در ماشین‌‌های لباسشویی وظیفه انتقال آب به داخل دیگ برای شستشو و همچنین تخلیه آب در زمان آبکشی را بر عهده دارند. اگر جسم خارجی در پمپ گیر کند در زمان تخلیه صدا‌های غیر طبیعی ایجاد می‌کند.

برای بررسی موضوع می‌توانید درپوش پمپ را برداشته و آب داخل آن را خارج کنید. اگر درون پمپ سکه یا اجسام دیگری مشاهده کردید آن‌‌ها را نیز خارج کنید. پس از آن فیلتر را به خوبی تمیز کنید پس از بررسی پروانه موتور و جایگذاری پمپ مجددا دستگاه را روشن کرده و بررسی کنید. در صورتی که همچنان صدا باقی مانده باشد باید نسبت به تعویض پمپ اقدام کنید.

روش کم کردن صدای ماشین لباسشویی

روش کم کردن صدای ماشین لباسشویی

برای کم کردن صدای ماشین لباسشویی مراحلی وجود دارد که شما می‌توانید با بررسی و انجام دقیق آن‌‌ها تا حد زیادی به رفع این مشکل کمک کنید.

خاموش کردن ماشین لباسشویی

برای رفع مشکلات ماشین لباسشویی لازم است ابتدا دستگاه را خاموش کرده و از پریز برق خارج کنید. اگر صدای خروجی در زمان فعالیت ماشین لباسشویی به گوش میرسد باید طبق دستور عمل دستگاه چرخه شستشو را متوقف و آب موجود در آن را تخلیه کنید.

چک کردن پایه ‌های ماشین لباسشویی

در ماشین‌‌های لباسشویی پایه ‌های وجود دارند که باعث ایجاد تعادل و تراز در دستگاه می‌شوند. شما می‌توانید با باز کردن آن‌‌ها و تنظیم مجدد پایه ‌ها آن‌‌ها را به نحوی جایگذاری کنید که در تماس مستقیم با کف باشند.

شما می‌توانید با استفاده از یک تراز این عمل را در بهترین کیفیت انجام دهید. توجه داشته باشید که ماشین لباسشویی باید به صورت ثابت روی زمین قرار گرفته باشد و لقی نداشته باشد. پس از پایان کار توجه داشته باشید که قفل پایه ‌‌ها یا پیچ پایه را در جای خود ببندید تا ماشین لباسشویی در زمان کار جابجا نشود.

اجتناب از شستشوی لباس‌های سنگین

هر ماشین ماشین لباسشویی ظرفیت متفاوتی برای شستن منسوجات دارد همچنین لباس ‌‌های سنگین مثل حوله ‌ها می‌تواند سبب ایجاد اختلال در ماشین ‌های لباسشویی شود. البته  دستگاه‌‌های مدرن و جدیدتر می‌تواند به صورت هوشمند از بروز این مسئله جلوگیری کند.

در صورتی که ماشین لباسشویی شما در زمان شستشو به شکل نامتعادلی فعالیت می‌کند و سبب ایجاد لرزش می‌شود، باید نسبت به رفع این مشکل اقدام کرد تا به دستگاه آسیب‌‌های جدی نرسد. بهتر است برای ایجاد تعادل در فضای داخلی ماشین لباسشویی لباس‌‌های سنگین را به همراه چند لباس خواب سبک شستشو کرد.

چک کردن اتصالات محفظه

چک کردن اتصالات محفظه

در صورتی که کارهای پیشتر ذکر شده را انجام دادید اما همچنان سر و صدا برقرار بود می‌توانید با بررسی اتصالات محفظه از جایگذاری درست آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

شفت، بلبرینگ و کمک فنر از جمله قطعاتی هستند که در طول زمان دچار خرابی می‌شوند و این مسئله بسیار در ماشین‌‌های لباسشویی رایج است. برای بررسی این موضوع در زمانی که ماشین لباسشویی خالی است محفظه داخلی را بچرخانید اگر مقاومتی در هنگام چرخش وجود داشت و صدای عجیب ایجاد شد به این معناست که بلبرینگ‌‌ها فرسوده شده و باید تعویض شود.

برای بررسی اتصالات شفت توجه داشته باشید که محفظه فلزی در جای خود قرار داشته باشد و همراستا با نوار پلاستیکی دور درب باشد. در غیر این صورت باید نسبت به تعویض شفت اقدام کرد.

خرید ماشین لباسشویی ال جی

خرید ماشین لباسشویی سامسونگ