دلایل صدای کولر گازی
دلایل صدای کولر گازی

آیا کولر گازی تا صدای ناهنجاری دارد؟ با دلایل صدای کولر گازی آشنا هستید؟ کولرهای گازی یکی از مدرن‌ترین فناوری‌ها برای تهویه هوای مطبوع است که بسته به مدل آن سطح صدایی بین ۲۵ الی ۵۵ دسی بل دارد. به‌عبارت دیگر 25 دسی بل برابر با صدای زمزمه است و ۵۵ دسی بل همانند مکالمه‌ای معمولی در خانه می‌باشد.

جدیدترین کولرهای گازی نیز با حداقل‌ترین صدا ارائه می‌شوند که نسبت به سیستم‌های کانال مرکزی بی صداتر هستند. هرچه کولر گازی صدای بسیار بلند و ناآشنایی ایجاد کند به‌احتمال‌زیاد از مشکل جدی می‌برد که نیاز به توجه ویژه دارد. اگرچه صدای کولر بسیار آزاردهنده به نظر می‌رسد اما می‌تواند کمک کند قبل از اینکه به مشکل اساسی به رسد قابل تعمیر باشد.

گاهی اوقات مشکلات مختلفی موجب ایجاد یک نوع نویز می‌شود. بنابراین ضروری است که به صداهای مختلف ایجاد شده توجه ویژه داشته‌باشید. در ادامه با فهرست گسترده‌ای از دلایل صدای کولر گازی آشنا می‌شوید تا به شما کمک کند هر زمان که دستگاه دچار مشکل شود سریعاً عیب‌یابی کنید.

عملکرد کولر گازی

طراحی کولر گاز شباهت زیادی با یخچال دارد که با تبدیل گاز به مایع و برعکس سرما طور می‌کند. سرمای ایجاد شده از طریق فن به محیط منتقل می‌شود و شما احساس خنکی لذت بخشی را تجربه می‌کنید.

به‌طور کلی، کولر گازی از سه بخش اصلی تشکیل‌می‌شود: اپراتور یا تبخیر کننده که از دو تکه داخل پنل تشکیل‌می‌شود. همچنین کمپرسور و کندانسور.

اپراتور وظیفه انتقال هوای سرد شده به بیرون را دارد و از طرفی هوای گرم و مرطوب را به بیرون منتقل می‌کند. کمپرسور نیز فشرده سازی گاز و چرخاندن آن را انجام می‌دهد که در آخر هوای خنک تولید و به بیرون هدایت می‌شود.

 چرا کولر گازی با صدای زیاد کار می‌کند؟

 چرا کولر گازی با صدای زیاد کار می‌کند؟

صدای زیاد کولر گازی به‌دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد که برای رفع آن باید دلایل مختلف را بررسی کنید. جالب است بدانید هر کدام از مشکلی که ممکن است رخ دهد، صدای مخصوص به خود را تولید می‌کند. در ادامه بیشتر با مشکلات که موجب صدای زیاد کولر گازی می‌شود آشنا می‌شوید:

فن هوادهی پنل داخلی

هنگامی که صدای باد از کولر می‌شنوید دستگاه نیاز به پاک‌سازی دارد. این مشکل ممکن است به‌صورت سالیانه اتفاق بیفتد که برای رفع شدت صدای باد داخل پنل نیاز است اقداماتی انجام و تمیز کردن کولر گازی را در برنامه اصلی تعمیرات کولر قرار دهید.

گاهی اوقات اپراتور به‌دلیل تجمع گرد و خاک و آلودگی‌ها مسدود می‌شود. همچنین ممکن است فیلتر با گذشت زمان پر شده باشد و باید برای تعویض یا تمیز کردن آن اقدام کنید. در برخی موارد نیز فیلتر با پر شدن ظرفیت موجب مسدود شدن جریان هوا می‌شود و صدای پیچیدن باد در کولر گازی به گوش می‌رسد.

اشکال در کمپرسور

ایجاد مشکل در کمپرسور با نشانه‌هایی همچون صدای زیاد داغ شدن و بوی داغی قابل حدس است. در این مواقع از سیم پیچی موتور نیم‌سوز شده و بدنه کمپرسور با این مشکل درگیر می‌شود. در صورت اینکه سیم پیچی کمپرسور بسوزد کمپرسور دیگر توانایی روشن شدن ندارد، اما هنگامی که کمپرسور صدای زوزه مانند و خفیفی دارد و در برخی موارد داغ می‌شود باید به نیم‌سوز شدن سیم پیچی پی ببرید.

 همچنین در صورت ایجاد مشکل برای روتور یا بدنه یا داخل سیم پیچ شاهد صدای ناهنجار از دستگاه کولر گازی خواهید بود که در هر دو حالت باید برای تعویض کمپرسور اقدام کنید. معمولاً تعمیر کمپرسور هزینه زیادی ندارد، پس بهتر است آن را با نمونه جدید تعویض کنید.

پایه جدا شده و یا آسیب‌دیده

گاهی اوقات به‌دلیل جدا شدن پایه یا آسیب دیدگی آن لرزش و صدای در کولر گازی ایجاد می‌شود. در چنین مواقعی روتور به خوب کار نمی‌کند و در عملکرد اصلی آن اختلال ایجاد می‌شود. برای رفع این مشکل باید دقت کنید پنل خارجی به‌خوبی در جای خود ثابت قرار گیرد تا صدای زیاد کولر گازی روشن شود.

یونیت یخ‌زده

هنگام استفاده از کولر گازی در گرم‌ترین روزهای سال ممکن است روی سیستم تهویه ی خشکی بگیرد. یخ ایجاد شده به‌دلیل نشت گاز مبرد اتفاق می‌افتد که در آخر باعث صدای ناهنجار از کولر گازی می‌شود. برای رفع این مشکل باید از متخصصین حرفه‌ای در این زمینه کمک بگیرید و هر چه سریع‌تر برای تعمیر آن اقدام کنید.

بهترین برندهای کولر گازی

وجود قطعات سست

از دیگر دلایل ایجاد صدای ناهنجار آسیب‌دیدگی و شل شدن قطعات داخل کولر گازی است. در چنین مواقعی اجزای سیستم دچار شل شدگی می‌شود و صدای نامناسب از کولر به گوش می‌رسد.

وجود جسم خارجی در کندانسور کولر گازی

در صورت وجود یونیت خارجی سیستم در فضای بیرونی، احتمال وجود جسم خارجی در آن افزایش می‌یابد. برای اطمینان از این مشکل ابتدا دستگاه را خاموش کنید و از برق قطع نمایید. سپس داخل آن را نگاه کنید. اگر جسم خارجی مانند حیوان یا پرنده داخل آن وجود دارد برای خارج کردن آن اقدام کنید.

تراز نبودن دستگاه

برخی موارد هنگام نصب کولر گازی تراز بودن آن به‌خوبی انجام نمی‌شود و در صورت عدم رعایت این نکته به‌مرور زمان صدای کولر گازی افزایش پیدا می‌کند. در چنین حالتی از یک متخصص حرفه‌ای در زمینه نصب کولر گازی کمک بگیرید تا مشکل تراز بودن پایه‌ها و نصب کولر گازی را برطرف کند.

عدم روغن کاری دستگاه

هرگز فراموش نکنید در صورت عدم روغن کاری دستگاه احتمال ایجاد صدای کولر گازی وجود دارد که برای رفع آن ابتدا باید دستگاه را خاموش کنید و از یک متخصص برای روغن کاری سیستم کولر گازی کمک بگیرید. در صورت عدم خاموش کردن دستگاه احتمال آسیب دیدگی آن افزایش پیدا کند.

شکستن تیغه‌های فن

آسیب دیدگی تیغه‌های فنی نیز موجب افزایش صدای دستگاه کولر می‌شود که گاهی اوقات هنگام گیر کردن جسم خارجی در تیغه‌ها، انحنا و تاب روی آنها ایجاد می‌شود. با ایجاد انحنا روی تیغه‌ها در عملکرد دستگاه اختلال به وجود می‌آید و کارایی مفیدی از دستگاه مشاهده نخواهید کرد.

قاب جلوی سیستم

اگر هنگام کار کردن کولر صدای تلق تلق می‌شنوید این مشکل به‌دلیل عدم بسته نشدن درب جلوی پنل کولر گازی است یا در برخی موارد این درب لق شده و به‌خوبی در جای خود قرار نگرفته‌است. برای رفع این مشکل نگاهی به آن بیندازید و آن را باز کنید، سپس به آرامی ببندید.

نکات مهم در زمان شنیدن صدای زیاد از کولر گازی

نکات مهم در زمان شنیدن صدای زیاد از کولر گازی

  • قبل از هر کاری ابتدا علل صدای ایجاد شده در کولر گازی را پیدا کنید.
  • دلایل ایجاد صدای کولر گازی می‌تواند به مواردی همچون کمپرسور، خرابی فن، کثیفی کندانسور و دیگر قطعات و اتصالات آن باشد.
  • اگر در زمینه تعمیرکولرگازی تجربه‌ای ندارید هرگز بدنه آن را باز نکنید.
  • قبل از بررسی پنل بیرونی حتماً دستگاه را از برق جدا کنید
  • اگر صدای بیش از حد از کولر گازی شنیدید سریعاً اقدام به خاموش کردن آن کنید تا صدمات بیشتری به دستگاه وارد نشود.

بهترین برندهای کولر گازی

این‌روزها شاهد برندهای مختلف ایرانی و خارجی در بازار هستیم که انتخاب از میان آن‌ها کمی سخت به نظر می‌رسد، اما با شروع فصل گرما و نداشتن سیستم تهویه مناسب و سرما بخش به‌راحتی نمی‌توان این روزهای طاقت‌فرسا را سپری کرد. بنابراین بهتر است قبل از اینکه دیر شود با بهترین برندها آشنا شوید و ویژگی‌های هر یک را بررسی کنید. در این شرایط راحت‌تر می‌توان تصمیم گرفت با توجه به بودجه‌ای که دارید کدام گزینه را انتخاب کنید:

کولر گازی گری

شرکت معتبر گری یکی از پر فروش ترین شرکت‌ها در زمینه کولر گازی است که سیستم‌های سرمایشی و تهویه مطبوع و منحصر به فردی را ارائه می‌دهد. این برند دارای تجربه ۱۱ سال است و خدمات پس از فروش رضایت بخشی را در نظر گرفته‌است. امروزه بهترین و به‌روز ترین مدل‌های کولر گازی و داکت اسپیلت را می‌توانید با قیمت مناسب از برند گری خریداری کنید.

از ویژگی‌های جذاب انواع کولر گازی گری می‌توان به داشتن موتورهای با کیفیت عالی اشاره کرد. همچنین مصرف اکثر کولرهای گازی گری بسیار کم است، در حالی که قدرت پرتاب بی نظیری دارند.

کولر گازی ال جی

یکی دیگر از برندهای پرطرفدار کولر گازی برند ال جی است که همه ما با این برند آشنایی کامل داریم و آن را به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت تولید کننده لوازم خانگی می‌شناسیم.

معمولاً انواع کولر گازی ال جی به‌عنوان بهترین و با کیفیت‌ترین محصولات بازار شناخته می‌شوند که در انواع ظرفیت‌ها و مدل‌های مختلف تولید شدند و به‌عنوان محصولات کم‌صدا و کم مصرف شناخته می‌شود. از دیگر مزایای کولر گازی انرژی می‌توان به عملکرد و راندمان کاری عالی اشاره کرد.

کولر گازی یونیوا

 یکی دیگر از برندهای پرطرفدار بازار که برای خرید کولر گازی پیشنهاد می‌شود یونیواست. شرکت یونیوا مشتریان بسیاری در بازار دارد که به‌خوبی توانسته کولرهای گازی با ظرفیت‌های مختلف را تولید کند. مشتریان نیز براساس شرایط و متراژ ساختمان به‌راحتی می‌توانند مدل مناسب کولر گازی یونیوا خریداری نمایند.

کولر گازی هایسنس

پیشنهاد بعدی برای خرید کولر گازی مناسب هایسنس است که این برند مدل‌های مختلف دیواری را با قابلیت‌های باور نکردنی تولید می‌کند و بیشتر آن‌ها به‌عنوان محصولی کم مصرف شناخته می‌شود. به همین دلیل محبوبیت فراوانی میان مصرف کنندگان دارند و هر فردی با هر سلیقه‌ای به‌راحتی می‌تواند کولر گازی مناسب را از برند هایسنس خریداری کند.

 از دیگر ویژگی‌های بارز کولر گازی هایسنس می‌توان به قیمت مناسب و معقولانه نسبت به دیگر رقبا اشاره کرد، در حالی که محصولات آن کیفیت مشابهی دارند و از پیشرفته‌ترین لوازم طراحی می‌شوند.

کلام آخر

دانستن دلایل صدای کولر گازی کمک می‌کند بهترین نتیجه را تعمیر و رفع آن مشاهده کنید و با خیال راحت از کولر بدون عیب و ایراد لذت ببرید.