تفاوت شوینده های ماشین ظرفشویی از جمله پودر، قرص و ژل در چیست؟
تفاوت شوینده های ماشین ظرفشویی از جمله پودر، قرص و ژل در چیست؟

تفاوت شوینده های ماشین ظرفشویی یکی از تفاوت‌های مهمی است که همه افرادی که ماشین ظرفشویی دارند و یا قصد خرید ماشین ظرفشویی دارند باید با آن آشنا باشند. از همین رو تصمیم گرفتیم در یک مطلب به صورت کامل به موضوع تفاوت‌ شوینده های ماشین ظرفشویی بپردازیم. در صورتی که شما هم تمایل دارید در این مورد بیشتر بدانید ما را تا انتهای مطلب همراهی کنید.

شوینده‌های ماشین ظرفشویی معمولا شامل پودر ماشین ظرفشویی، ژل شستشوی ظرفشویی، قرص ظرفشویی، جلادهنده‌ها و نمک ظرفشویی هستند. هر کدام از این شوینده‌ها کاربردها و ویژگی‌های مخصوصی دارند که در ادامه آن‌ها را با شما بررسی می‌کنیم.

پودر ماشین ظرفشویی

پودر ماشین ظرفشویی

 پودر ماشین ظرفشویی تقریبا قدیمی‌ترین شوینده ماشین ظرفشویی است. پودر ماشین ظرفشویی نسبت به دیگر شوینده‌ها اقتصادی‌تر و ارزان‌تر است. اما به این موضوع توجه کنید که انواع تقلبی آن در بازار بسیار زیاد است و حتما آن را از عرضه کننده‌های معتبر خریداری کنید.

یکی از ویژگی‌های خوب پودر ماشین ظرفشویی این است که اندازه آن کاملا دست شماست و می‌توانید هر چقدر که می‌خواهید آن را در ماشین ظرفشویی قرار دهید. در صورت استفاده از پودر در ماشین ظرفشویی، بهتر است که همراه با آن نمک و جلادهنده نیز استفاده کنید.

در مورد میزان مصرف پودر ماشین ظرفشویی باید این موضوع را بدانید که اگر بیش از اندازه پودر داخل آن بریزید، داخل محفظه نیز خیس شده و شستشوی ظروف به صورت کامل انجام نمی‌شود. معمولا بعد از یک بار تست کردن اندازه مصرف آن را متوجه خواهید شد.

معمولا از پودر ماشین ظرفشویی برای ظروفی که خیلی حساس یا براق هستند استفاده نمی‌شود. در عوض برای شستشوی قابلمه و ماهیتابه حتی اگر دچار سوختگی شده باشند بسیار مناسب است.

ژل شستشوی ظرفشویی

ژل شستشوی ظرفشویی

 در ادامه صحبت در مورد تفاوت شوینده های ماشین ظرفشویی به شوینده ژل شستشوی ظرفشویی می‌رسیم.

آمار نشان می‌دهد که اکثریت افرادی که از ماشین ظرفشویی استفاده می‌کنند تمایل دارند که از ژل‌های شستشو به عنوان شوینده ماشین ظرفشویی استفاده کنند.

یکی از ویژگی‌های بسیار خوب این گزینه این است که براحتی در آب حل می‌شوند و در ماشین ظرفشویی رسوب نمی‌کنند. برخلاف پودرهای ماشین ظرفشویی که بعد از مدتی داخل ماشین رسوب می‌کنند.

اگر بخواهید در انتها ظرف‌های شما کاملا تمیز و براق شده باشند بهتر است که از نمک و جلا دهنده نیز استفاده کنید.

به این موضوع نیز توجه کنید که اگر از ژل‌های ماشین ظرفشویی که رایحه و بوی خوبی دارند استفاده شود در پایان ظرف‌های شما بسیار خوشبو خواهند شد.

این نکته خیلی مهم را نیز به خاطر داشته باشید که هیچ‌گاه نباید از مایع ظرفشویی معمولی و دستی در ماشین ظرفشویی استفاده کنید. این کار آسیب‌های زیادی را به ماشین شما وارد می‌کند.

قرص ظرفشویی

قرص ظرفشویی

 قرص ماشین ظرفشویی یکی دیگر از شوینده‌های مهم ماشین ظرفشویی است که طرفداران بسیار زیادی دارد. یکی از دلایل محبوبیت این قرص‌ها برای ماشین ظرفشویی استفاده بسیار ساده و راحت آن است. معمولاً قرص‌های ماشین ظرفشویی خود دارای جلا دهنده هستند و دیگر نیازی نیست به صورت جداگانه جلادهنده به آن‌ها اضافه کنید. علاوه بر جلا دهنده نیازی به اضافه کردن نمک ماشین نیز نیست.

قرص‌های شوینده ماشین ظرفشویی معمولا برای ظرفیت کامل ماشین‌های ظرفشویی طراحی و تولید شده‌اند. پس اگر ظرف‌های شما به اندازه‌ای نیست که تمامی ماشین ظرفشویی را تکمیل کند بهتر است که به جای قرص از سایر شوینده‌های ماشین ظرفشویی استفاده کنید زیرا با این کار به اصطلاح قرص ماشین ظرفشویی را هدر می‌دهید.

قرص‌های ماشین ظرفشویی معمولاً در سه دسته قرص‌های معمولی، قرص‌های کوانتوم و قرص‌های همه کاره دسته بندی می‌شوند. هر کدام از این قرص‌ها، ویژگی‌ها و مزایای مخصوص به خود را دارند. معمولاً قرص‌های کوانتوم به دلیل اینکه ژلاتینی هستند کاربرد بیشتری نسبت به قرص‌های معمولی و قرص‌های همه کاره دارند. اما قرص‌های همه کاره ماشین ظرفشویی به صورت کلی شستشوی بهتر و مناسب‌تری را ارائه می‌دهند.

قرص‌های همه کاره حلالیت کمتری در آب نسبت به قرص‌های کوانتوم دارند. اگر از قرص‌های کوانتوم استفاده می‌کنید بهتر است که از جلا دهنده و نمک ماشین نیز در کنار آن استفاده کنید.

جلادهنده ها

جلادهنده ها

جلادهنده‌های ماشین ظرفشویی یکی از عناصری هستند که به عنوان مکمل در ماشین ظرفشویی استفاده می‌شوند. معمولا جلادهنده‌ها را همراه با پودرهای مخصوص ماشین ظرفشویی استفاده می‌کنند. این در حالی است که قرص و ژل‌های ماشین ظرفشویی معمولا خود داری جلادهنده هستند.

جلادهنده‌ها که به آن‌ها براق کننده نیز می‌گویند همانطور که از اسم آن‌ها مشخص است برای براق شدن ظرف‌ها استفاده می‌شوند. استفاده از جلادهنده هم برای ظرف‌ها و هم برای ماشین مفید است.

کاری که جلادهنده‌ها می‌کنند این است که کشش سطحی آب را کم می‌کنند به شکلی که لک و قطره آب روی ظروف باقی نمی‌ماند.

همچنین ماشین‌های ظرفشویی که دارای خشک کن هستند با استفاده از جلادهنده، کاری می‌کنند تا آب روی ظرف‌ها زودتر خشک شود.

معمولا جلادهنده‌ها را همراه با پودرهای ماشین ظرفشویی استفاده می‌کنند. اما اگر حساسیت زیادی به براق شدن ظرف‌ها دارید می‌توانید جلادهنده‌ها را نیز با ژل‌ شستشوی ماشین ظرفشویی نیز استفاده کنید. این موضوع به این دلیل است که پودرهای شوینده ماشین ظرفشویی به دلیل تک آنزیم بودن نمی‌توانند خاصیت جلادهندگی داشته باشند اما ژل‌ها و قرص‌های شوینده ماشین ظرفشویی معمولا خود دارای جلادهنده هستند.

معمولاً تمامی قرص‌های ماشین ظرفشویی چند آنزیم هستند به همین دلیل نتیجه خوب و مناسبی را در پایان به شما ارائه می‌کنند. قرص‌های ماشین ظرفشویی را اگر با پودرهای ماشین ظرفشویی مقایسه کنیم باید گفت که این قرص‌ها قیمت بالاتری نسبت به پودر دارند اما قدرت تمیز کنندگی و چربی زدایی آن‌ها بسیار بیشتر از پودرها است. همچنین برای ماشین ظرفشویی بهتر است که از قرص به جای پودر استفاده شود.

یک نکته مهم در مورد قرص‌های ماشین ظرفشویی وجود دارد که باید به آن توجه کنید. اگر ظرف‌های شما به اندازه‌ای نیست که تمامی ماشین ظرفشویی را تکمیل کند، شاید با خودتان فکر کنید که بهتر باشد قرص ماشین ظرفشویی را نصف کنید، اما اینجا به شما می‌گوییم که هرگز نباید قرص ماشین ظرفشویی را نصف کنید و فقط باید آن را به صورت کامل استفاده کنید.

اگر ظرفیت ماشین ظرفشویی شما تکمیل نشده، بهتر است که به جای قرص ماشین ظرفشویی از دیگر شوینده‌های مربوط به ماشین ظرفشویی استفاده کنید.

نمک ظرفشویی

نمک ظرفشویی

نمک ظرفشویی نیز یکی از مکمل‌های مهمی است که برای ماشین‌های ظرفشویی مختلف استفاده می‌شود. از نمک ماشین ظرفشویی به این دلیل استفاده می‌شود که این نمک می‌تواند سختی آب را تا حد زیادی حذف کند.

برای کسانی که در ایران زندگی می‌کنند با توجه به آب مصرفی بهتر است که حتماً از نمک ماشین ظرفشویی استفاده کنند. در واقع این نمک باعث می‌شود که املاح آب داخل ماشین ظرفشویی رسوب نکند و یا ته‌نشین نشود. در واقع نمک ماشین بیشتر در جهت کمک به عملکرد بهتر ماشین ظرفشویی استفاده می‌شود و از رسوب گرفتن آن جلوگیری می‌کند.

از طرفی استفاده از نمک ماشین باعث می‌شود که املاح موجود در آب بر روی ظرف‌ها نیز وجود نداشته باشند و در نتیجه ظرف‌های شما تمیزتر و شفاف‌تر و براق‌تر باشد. پس استفاده از نمک ماشین ظرفشویی یکی از مهمترین موضوعاتی است که در مورد شوینده‌های ماشین ظرفشویی  باید به آن توجه کنید زیرا در صورت عدم استفاده از آن آسیب‌های زیادی به ماشین ظرفشویی شما وارد می‌شود.

در نهایت باید به این موضوع اشاره کرد که شوینده‌های ماشین ظرفشویی برتری خاصی نسبت به یکدیگر ندارند و هر کدام کاربردهای مخصوص به خود را دارند. به صورت کلی بهتر است که شما چندین شوینده ماشین ظرفشویی را داشته باشید و هر کدام از آن‌ها را برای کاربرد مخصوص به خود استفاده کنید.

بهتر است که پودرهای ماشین ظرفشویی را برای شستشوی قابلمه و ماهیتابه‌ها استفاده کنید. از قرص‌های ماشین ظرفشویی زمانی استفاده کنید که ظرفیت ماشین ظرفشویی شما به صورت کامل تکمیل شده باشد. ژله‌ شوینده ماشین ظرفشویی را برای ظروفی استفاده کنید که حساس‌تر هستند و نمی‌توان برای شستشوی آن‌ها از پودرهای ماشین ظرفشویی استفاده کرد.

همچنین در مورد نمک ماشین ظرفشویی و جلا دهنده آن نیز باید گفت که این دو ماده نیز مکمل‌هایی برای ماشین ظرفشویی هستند که خود به تنهایی شوینده ظروف ماشین ظرفشویی محسوب نمی‌شوند اما در جهت عملکرد بهتر ماشین ظرفشویی و همچنین شستشوی بهتر ظرف‌ها کاربرد دارند.

انواع ماشین ظرفشویی دوو

انواع ماشین ظرفشویی شارپ

انواع ماشین ظرفشویی بوش

انواع ماشین ظرفشویی ال جی

انواع ماشین ظرفشویی بکو

انواع ماشین ظرفشویی هایسنس

انواع  ماشین ظرفشویی سامسونگ