برای افزایش طول عمر ماشین ظرفشویی این 10 اشتباه را انجام ندهید
برای افزایش طول عمر ماشین ظرفشویی این 10 اشتباه را انجام ندهید

امروز در بسیاری از خانه ها ماشین ظرفشویی وسیله ای ضروری و بسیار پرکاربرد اما پرهزینه و گران قیمت است. از همین رو افزایش طول عمر ماشین ظرفشویی بسیار اهمیت دارد. با توجه به اینکه بهبود راندمان کاری این دستگاه در کنار حفظ و نگهداری آن برای بسیاری اهمیت دارد در این مطلب قصد داریم نکاتی را پیرامون افزایش طول عمر ماشین ظرفشویی ارائه کنیم.

استفاده بیش از حد از مواد شوینده

استفاده بیش از حد از مواد شوینده

یکی از نکاتی که می توان عملکرد ماشین ظرفشویی را تضعیف کند استفاده بیش از حد از مواد شوینده است. بسیاری از افراد براین تصورند که هر چه شوینده بیشتری بریزند ظرفها تمیزتر می شود. در حالی که این اتفاق نمی افتد و تنها باعث افزایش کارکرد دستگاه بیش از توان آن است. علاوه براینکه در تمیزتر شدن ظرف ها تاثیری ندارد.

قرار دادن بیش از حد ظروف در داخل دستگاه

قرار دادن بیش از حد ظروف در داخل دستگاه

اشتباه دیگری که افزایش طول عمر ماشین ظرفشویی را به مخاطره می اندازد سنگین کردن ماشین ظرفشویی با ظروف زیاد است. ماشین های ظرفشویی ظرفیت تعیین شده ای برای شستن ظروف دارند از همین رو وقتی بیش از توان آن سنگین شود نه تنها بر تمیز شدن ظرف ها تاثیر منفی دارد بلکه طول عمر آن را نیز کاهش می دهد.

پر کردن از ماشین ظرفشویی از ظرف های کثیف آن هم بیش از ظرفیت دستگاه نه تنها ظرف ها را تمیز نمی شوید بلکه به هدر رفت آب و شوینده کمک می کند و دستگاه نیز آسیب می بیند.

چیدمان نامناسب ظروف در داخل دستگاه

چیدمان نامناسب ظروف در داخل دستگاه

نکته مهم دیگری که بی توجهی به آن آسیب به ماشین ظرفشویی میزند و در کیفیت تمیز شدن ظروف تاثیر منفی دارد، عدم چیدمان درست ظرف ها داخل دستگاه است. ماشین های ظرفشویی به گونه ای طراحی شده اند که جهت جریان آب و مواد شوینده به شکل خاصی است و عدم چیدمان درست ظروف می تواند بر میزان آب ورودی و خروجی و نیز سرعت حرکت آب و شوینده تاثیر گذاشته و باعث آسیب به دستگاه شود.

علاوه بر اینکه ظرف ها تمیز شسته نمی شوند. در چیدمان درست ظرف های باید دقت لازم را به عمل آورد تا ظروف حساس و شکستنی یا پلاستیکی از آسیب دور باشند. همچنین نحوه قرار گیری ظروف به شکل برعکس است تا اختلالی در مسیر آبپاش ایجاد نکند.

تمیز نکردن ظرف ها قبل از قرار دادن در ماشین

تمیز نکردن ظرف ها قبل از قرار دادن در ماشین

یکی از نکات مهم در افزایش طول عمر ماشین ظرفشویی تمیز کردن ظروف قبل از قرار دادن در ماشین ظرفشویی است. دقت کنید که هیچ پسماندی نباید همراه ظروف وارد دستگاه شود چرا که این موضوع می تواند به مرور باعث اختلال در عملکرد دستگاه و در نهایت خرابی دستگاه شود. از همین رو حتما با دقت هر گونه پسماند خشک یا تر را از ظروف جدا  و سپس به طور منظم در دستگاه قرار دهید.

عدم استفاده از نمک ماشین ظرفشویی

عدم استفاده از نمک ماشین ظرفشویی

یکی دیگر از نکات مهم در استفاده از ماشین ظرفشویی استفاده از قرص های نمکی است که ویژه ماشین های لباسشویی بوده و کار آن تاثیرگذاری مثبت بر کیفیت شستشو است.  کارایی این نمک ها به ویژه برای مناطقی با درجه شوری زیاد، جلوگیری از ایجاد خط و خش بر ظروف است. علاوه بر اینکه عدم استفاده از این نمک ها می تواند باعث رسوب گرفتن ماشین ظرفشویی و آسیب به ظروف در طولانی مدت شود.

 

تمیز نکردن بدنه و فیلتر دستگاه

تمیز کردن بدنه و فیلتر دستگاه امری ضروری است. عدم رعایت این کار می تواند بر کیفیت عملکرد ماشین ظرفشویی تاثیر منفی بگذارد. از همین رو لازم است به صورت دوره ای بدنه و فیلتر ماشین ظرفشویی تمیز و سرویس شود. یکی از راه های ساده برای تمیزکردن بدنه و فیلتر دستگاه استفاده از ترکیب جوش شیرین و سرکه است که علاوه بر تمیز کردن دستگاه، به خوشبو شدن و جرم زدایی ظرفشویی نیز کمک می کند.

تمیز نکردن بدنه و فیلتر دستگاه

مسدود شدن بازوهای آب پاش

مسدود شدن بازوهای آبپاش به دلیل چیدمان نامناسب ظروف می تواند به مرور باعث آسیب به دستگاه شود. علاوه بر اینکه ظروف نیز به درستی تمیز نمی شوند. اگر از دستگاه ماشین ظرفشویی انتظار شستشوی تمیز ظروف را توقع دارید باید از آن به درستی استفاده کنید و تمام نکات لازم برای تمیز شدن ظروف را که اعم از چیدمان صحیح ظروف، استفاده از قرص نمک و مسدود نکردن بازوهای آبپاش است را رعایت کنید.

 

استفاده از آب سرد

آب سرد عمر دستگاه شما را کاهش می دهد از همین رو سعی کنید از آب گرم برای شستن ظروف استفاده کنید.  آب گرم نه تنها عمر دستگاه را افزایش می دهد بلکه به تمیزتر شدن ظروف نیز کمک زیادی می کند. علاوه براینکه شوینده و آب کمتری نیز برای تمیز شدن ظرف ها مصرف می شود.

عدم توجه به جنس ظروف

عدم توجه به جنس ظروف

در زمان شستشوی ظرف ها با ماشین ظرفشویی نکته مهمی که در چیدمان مدنظر قرار می دهید شامل جنس ظروف نیز می شود. اینکه هر جنس ظرف را در کدام قسمت از قفسه ها جانمایی کنید. البته در نظر داشته باشید که برخی ظروف به صورت کلی غیرقابل استفاده در ماشین ظرفشویی است و شستشوی آن با دستگاه می تواند باعث آسیب یا شکستگی ظرف شود. از همین رو در زمان شستن ظروف حتما به این نکته توجه کنید. غالبا توصیه می شود از شستن  ظروف لوکس و گران قیمت در ماشین ظرفشویی خودداری کنید.

تعمیر نکردن به موقع ماشین ظرفشویی

تعمیر نکردن به موقع ماشین ظرفشویی

هیچ گاه سرویس دوره ای ماشین ظرفشویی خود را به تعویق نیندازید. همچنین در صورتی که در اختلالی در عملکرد ماشین ظرفشویی مشاهده کردید حتما در اسرع وقت برای تعمیر آن اقدام کنید، چرا که عدم توجه به خرابی و اختلال در عملکرد دستگاه ممکن است منجر به خرابی و خسارت سنگین شود. همچنین برای تعمیر دستگاه نیز حتما از طریق نمایندگی برند دستگاه کمک بگیرید و سعی کنید هرگز از افرادی که تخصصی در تعمیر این دستگاه ندارند کمک نگیرید.

اگر قصد شما از تهیه ماشین ظرفشویی استفاده باکیفیت و طولانی مدت از این دستگاه پر کاربرد است حتما به حفظ و نگهداری آن دقت لازم را داشته باشید. همه وارد گفته شده راهکارهای موثری است که رعایت آن می تواند افزایش طول عمر ماشین ظرفشویی را برای شما به همراه داشته باشد.

نکته مهم دیگری که در کنار همه موارد ذکر شده باید به آن توجه کنید انجام تنظیمات مناسب دستگاه به تناسب شستشوی ظروف است. اگر ظروف شما چرب و کثیف نیستند می توانید از عملکرد شستشوی سریع استفاده کنید. همچنین استفاده از شوینده های مناسب برای ماشین ظرفشویی نیز می تواند به بهبود عملکرد دستگاه کمک زیادی کند. در مجموع رعایت همه این نکات می تواند در کنار افزایش طول عمر دستگاه، بهبود عملکرد در شستن ظروف را برای شما به همراه داشته باشد و حداکثر رضایت را از عملکرد این دستگاه داشته باشید.

بررسی های فنی دستگاه که در قالب سرویس ماشین ظرفشویی است حتما به صورت دوره ای در دستور کار خود قرار دهید. چک کردن چند وقت یکبار قفسه ها، مسدود نشدن بازوهای آبپاش با رسوب، کنترل صدای دستگاه، تخلیه مناسب آب و… از جمله مواردی است که تاثیر مستقیم بر سلامت و کیفیت عملکرد ماشین های ظرفشویی دارد.

نکته پایانی نیز راهکار پیشگیری از بد بو شدن دستگاه است، برای اینکار لازم است از دستگاه به طور منظم از آن به صورت اصولی استفاده شود. در نظر داشته باشید که استفاده از این دستگاه باید معقول و منطقی باشد، استفاده بیش از حد یا عدم استفاده طولانی مدت از آن می تواند عمر دستگاه را کاهش دهد.

 ماشین ظرفشویی در کنار فوایدی که دارد، نیازمند نگهداری و مراقبت است تا در طولانی مدت بدون کاهش کیفیت عملکرد، بیشترین کارایی را نیز داشته باشد.

انواع ماشین ظرفشویی دوو

انواع ماشین ظرفشویی شارپ

انواع ماشین ظرفشویی بوش

انواع ماشین ظرفشویی ال جی

انواع ماشین ظرفشویی بکو

انواع ماشین ظرفشویی هایسنس

انواع  ماشین ظرفشویی سامسونگ