نکات مهم انتخاب یخچال
10 نکته‌ اساسی که پیش از خرید یخچال فریزر باید در نظر بگیرید

حتما برای شما هم پیش آمده است که قصد خرید لوازم خانگی از جمله یخچال را داشته باشید. همانطور که می‌دانید خرید یخچال هم به لحاظ مالی و هم دیگر جوانب یک خرید نسبتا هم گران است. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم نکات مهم خرید یخچال را با هم بررسی کنیم. اگر شما هم دوست دارید که نکات مهم خرید یخچال را بدانید پیشنهاد ما این است که تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید زیرا قصد داریم که مهمترین نکات را با هم بررسی کنیم.

نکات مهم انتخاب یخچال

قبل از اینکه بخواهید خرید یخچال را انجام دهید بهتر است که در ابتدا از خود بپرسید که یخچال را برای چه فضایی و برای چه کاربردی لازم دارید. قاعدتاً یخچال برای یک خانواده دو نفره و یا برای یک خانواده شش نفره کاملا متفاوت است و این دو خانواده باید یخچال‌های متفاوتی را خریداری کنند. در ابتدا بهتر است بدانید یخچال را برای چه فضا و کاربردی می‌خواهید. اینکه یخچال شما در منزل و برای مصرف خانگی باشد یا اینکه در محیط کار باشد بسیار متفاوت است. 

موضوع دیگری که باید به آن توجه کنید بودجه و هزینه‌ای است که برای این موضوع در نظر گرفته‌اید. واضح هست که هر چقدر از یخچال انتظار بیشتری داشته باشید و کاربردهای مختلفی از آن را خواستار باشید هزینه آن به همان نسبت گران‌تر خواهد بود. بهتر است که در ابتدا مشخص کنید چه مقدار بودجه و هزینه را برای این کار در نظر گرفته‌اید. سپس متناسب با آن می‌توانید در انواع یخچال‌های موجود جستجو و تحقیق انجام بدهید.

نکات دیگری که در زمان خرید یخچال باید به آن توجه کنید عبارت است از اندازه یخچال، طراحی یخچال، ظرفیت یخچال، برچسب انرژی یخچال، هوشمند یا کلاسیک بودن یخچال و… که هر کدام از این موضوعات را در ادامه به صورت کامل بررسی خواهیم کرد.

از جمله بهترین برندهای یخچل می توان به یخچال ال جی اشاره کرد.

انواع یخچال فریزر بر اساس نوع طراحی

انواع یخچال فریزر بر اساس نوع طراحی

یخچال‌ها را می‌توان از جهات مختلفی دسته بندی کرد. اما یکی از مهمترین این دسته بندی‌ها بر اساس طراحی ظاهری آن‌ها است. اولین نوع یخچال‌ها، یخچال‌های تک در هستند. در واقع این نوع از یخچال‌ها که از قدیمی‌ترین یخچال‌ها هستند، معمولاً اندازه و فضای کوچکی دارند که امروزه یخچال‌ها بیشتر در فروشگاه‌ها، اداره‌جات، هتل‌ها و اتاق خواب‌ها استفاده می‌شوند. مدل یخچال فریزر دو در بالا پایین، فریزر پایین یا فریزر بالا هستند. در یکی از این مدل‌ها، فریزر در قسمت بالا و یا در قسمت پایین وجود دارد.  این نوع از یخچال‌ها برای افراد کم جمعیت و برای فضاهای کوچک بسیار مناسب است.

نوع بعدی مربوط به یخچال فریزر دوقلو است. این نوع از یخچال فریزرها یکی از پرطرفدارترین مدل‌ها هستند زیرا دارای فضای داخلی بسیار بزرگ هستند. معمولاً از این یخچال فریزرها برای موقعیت‌ها و خانواده‌های پرجمعیت استفاده می‌شود. یکی از ویژگی‌های خوب دیگر این یخچال‌ها جابجایی راحت آن‌ها نسبت به یخچال فریزرهای ساید بای ساید است.

 اما امروزه یخچال فریزرهای ساید بای ساید یکی از پرطرفدارترین انواع یخچال فریزرهای موجود در بازار هستند. امروزه مدل‌ها و طرح‌های زیادی برای این نوع یخچال فریزر وجود دارد. بیشتر افراد این مدل را مدل پیشرفته یخچال‌های دوقلو می‌دانند.

از جمله بهترین برندهای یخچل می توان به یخچال دوو اشاره کرد.

بهترین برندها 

امروزه برندهای مختلفی در زمینه تولید انواع یخچال فریزر فعالیت می‌کنند که به دلیل اینکه اکثر افراد با این برندها آشنایی دارند در ادامه آن‌ها را با هم بررسی کنیم.

یخچال‌های دوو و به صورت کلی محصولات شرکت دوو این روزها بخش بسیار بزرگی از بازار لوازم خانگی ایران را تصاحب کرده‌اند. این شرکت کره‌ای سابقه طولانی در تولید انواع محصولات خانگی به خصوص یخچال فریزر دارد که به دلیل کیفیت نسبتا خوب همیشه طرفداران مخصوص به خود را دارد. به این دلیل که در حال حاضر در ایران شرکت‌های ال جی و سامسونگ فعالیت خودشان را قطع کرده‌اند شرکت دوو توانسته محصولات خود را جایگزین برندهای ال جی و سامسونگ کند.

یخچال‌های متنوع ال جی از پرطرفدارترین یخچال‌های موجود در بازار ایران هستند که به دلیل کیفیت و کارایی بسیار زیاد افراد زیادی تمایل دارند از یخچال‌های این برند استفاده کنند. از مهمترین ویژگی‌های یخچال‌های این برند گارانتی ۱۰ سال برای کمپرسور یخچال است. همچنین یخچال‌های این برند به سیستم تصویری و کمپرسور عالی مجهز هستند. همچنین برچسب انرژی یخچال‌های این برند بسیار بالا است.

یخچال‌های سامسونگ یکی دیگر از یخچال‌های بسیار باکیفیت و پرطرفدار در بازار ایران است. معمولاً طراحی یخچال را بسیار زیبا و ظریف و با مصرف انرژی مناسب است. معمولاً امکانات این یخچال نسبت به قیمتی که دارد بسیار به صرفه و مناسب است.

یخچال‌های هایسنس از یک برند چینی هستند که گوشی‌های تلفن همراه را نیز تولید می‌کنند. معمولاً محصولات این برند به محصولات ارزان قیمت معروف هستند اما این به معنای بی‌کیفیت و خوب نبودن یخچال‌های این برند نیست. هایسنس تلاش می‌کند تا امکانات و قابلیت‌های زیادی به محصولات خود از جمله یخچال را اضافه کند اما تا حد ممکن قیمت را پایین نگه دارد و در این حوزه می‌تواند با برندهای خوبی مثل ال جی و سامسونگ رقابت کند.

برند بوش یکی از برندهای بسیار معتبر در حوزه انواع محصولات خانگی و لوازم برقی مختلف است. یکی از مشکلاتی که این برند در ایران دارد ارائه محصولات فیک است که قاعدتاً نمی‌توانند آن کیفیت را دارا باشند. افراد زیادی به دلیل نداشتن آگاهی و اطلاع محصولات فیک بوش را به جای اصل آن خریداری می‌کنند. محصولات این برند در کشور آلمان تولید می‌شود و دارای قطعات بسیار باکیفیت و کارت گارانتی است.

برند هیتاچی نیز یکی دیگر از تولیدکنندگان یخچال است که یخچال‌های ساید بای ساید آن بسیار معروف‌تر از سایر مدل‌های یخچال است. یخچال‌های هیتاچی فناوری‌هایی دارند که در بیشتر یخچال‌های رده اول دنیا و برندهای معروف وجود دارد. این شرکت به دلیل حفاظت از محیط زیست سنسور حرارتی سازگار با محیط زیست را در این یخچال‌ها تعبیه کرده است.

از جمله بهترین برندهای یخچل می توان به یخچال بوش اشاره کرد.

اندازه یخچال فریزر

همانطور که در قسمت طراحی انواع یخچال فریزرها به آن پرداختیم یخچال فریزرها با توجه به نوع و طرحی که دارند اندازه‌های مختلفی را دارا می‌باشند. برای این که بتوانید چیدمان بهتری در آشپزخانه داشته باشید بهتر است که با اندازه‌های استاندارد یخچال‌های مختلف آشنا شوید. ابعاد یخچال‌های دوقلو ۱۸۵ سانتی متر ارتفاع، ۶۰ سانتی متر عرض و ۶۵ سانتی متر قطر دارند. به این موضوع توجه کنید که یخچال فریزرهای دوقلو در کنار هم قرار می‌گیرند پس یک عرض ۱۲۰ سانتی متری را اشغال می‌کنند.

یخچال فریزرهای فریزر بالا معمولاً دارای ارتفاع  سانتی منتر۱۷۵ تا ۱۸۵ سانتی متر هستند، عرض آن بین ۷۵ تا ۸۵ سانتی متر هستند و قطر آن‌ها بین ۷۵ تا ۸۵ سانتیمتر است.

اما در مورد یخچال‌های ساید بای ساید باید گفت که ارتفاع یخچال‌ها ۱۷۹ سانتیمتر، عرض آن‌ها ۹۲ سانتیمتر و قطر آن‌ها بین ۷۵ تا ۸۵ سانتیمتر است. حالا با داشتن این اطلاعات می‌توانید از قبل یک چیدمان خوب و عالی برای آشپزخانه خود در نظر بگیرید.

از جمله بهترین برندهای یخچل می توان به یخچال سامسونگ اشاره کرد.

ظرفیت یخچال فریزر

گنجایش و ظرفیت یخچال یکی دیگر از آن فاکتورهای مهمی است که در زمان خرید یخچال باید به آن توجه کنید. در واقع بسیار مهم است که ظرفیت و گنجایش یخچال را دقیقا متناسب با نیاز خودتان انتخاب کنید. برای در نظر گرفتن گنجایش یخچال از واحدهای لیتر و فوت مکعب استفاده می‌کنند. در ایران بیشتر از واحد فوت مکعب استفاده می‌کنند.

هر فوت مکعب ۲۸.۳ لیتر است. اندازه یک مکعب فضای ۱۰ در ۱۰ در ۱٠ را اشغال می‌کند. به صورت میانگین یک خانواده دو نفره به ۱۶۰ تا ۲۰۰ لیتر ظرفیت احتیاج دارد و در صورت اضافه شدن هر نفر ۲۰ لیتر باید به ظرفیت یخچال اضافه شود. البته این موضوع می‌تواند کاملا شخصی باشد زیرا هر فرد و یا خانواده ممکن است که کم مصرف و یا پر مصرف باشند.

توجه به برچسب انرژی

برچسب انرژی یکی از نوارهای هست که بر روی انواع لوازم برقی و خانگی نصب می‌شود و نشان دهنده بازدهی انرژی وسیله مورد نظر است. در مورد امتیاز بندی این برچسب انرژی باید گفت که از A تا G دسته بندی شده است. که از رنگ سبز تیره به رنگ قرمز تیره تبدیل می‌شود. هر چقدر که مصرف انرژی وسیله مورد نظر بهینه‌تر باشد به حرف A نزدیکتر و رنگ آن سبزتر خواهد بود.

برای خرید هر نوع وسیله خانگی به خصوصی یخچال بهتر است که این برچسب انرژی را حتماً چک کنید در صورتی که امتیاز آن پایین باشد بهتر است که از خرید آن صرف نظر کنید زیرا در آینده هزینه‌های انرژی که برای شما دارد بسیار زیاد خواهد بود و در نهایت بازدهی آن پایین خواهد بود.

از جمله بهترین برندهای یخچل می توان به یخچال هایسنس اشاره کرد.

قابلیت های یخچال فریزرهای مدرن

قابلیت های یخچال فریزرهای مدرن

یخچال‌های مدرن همانطور که از اسم آن مشخص است نوعی از یخچال‌ها هستند که با یخچال‌های قدیمی و کلاسیک متفاوت هستند زیرا قابلیت‌های جدیدی به آن‌ها اضافه شده است. در گذشته فقط از یخچال‌ها به عنوان نگهداری از مواد غذایی و خنک نگه داشتن آن‌ها و آب سرد استفاده می‌شد اما امروزه قابلیت‌های دیگری نیز برای یخچال‌ها در نظر گرفته می‌شود.

از جمله این قابلیت‌ها می‌توان به محفظه تازه نگه داشتن مواد غذایی، تنظیمات درجه و دمای داخلی یخچال فریزر، برخورداری از سیستم آبسردکن و یخساز، طراحی داخلی دستگاه و…  اشاره کرد. مثلاً محفظه تازه نگه داشتن مواد غذایی محفظه‌ای است که روش تازه نگه داشتن مواد غذایی در آن با دیگر قسمت‌های یخچال متفاوت است به همین دلیل اگر می‌خواهید که بعضی از مواد غذایی خاص نظیر میوه و سبزیجات شما تا زمان مشخصی تازه بماند در این قسمت نگهداری کنید.

از جمله بهترین برندهای یخچل می توان به یخچال هیتاچی اشاره کرد.

آشنایی با یخچال فریزرهای هوشمند

آشنایی با یخچال فریزرهای هوشمند

اما تکنولوژی پا را از این هم فراتر گذاشته است و امروزه شاهد یخچال‌های هوشمند هستیم که با یخچال‌های مدرن متفاوت هستند. این یخچال‌ها قابلیت اتصال به اینترنت را دارند و همچنین با دوربینی که داخل آن تعبیه شده است  می‌توانید از راه دور داخل یخچال را مشاهده کرده و محتویات آن را کنترل کنید.

همچنین یخچال‌های هوشمند می‌توانند به دیگر وسایل هوشمند منزل متصل شوند و همچنین می‌توان برنامه‌ها و نرم افزارهای مختلفی روی آن نصب کرد. شما می‌توانید این یخچال‌های هوشمند را از راه دور کنترل کرده و حتی تنظیم درجه سرد و گرم آن را از طریق تلفن همراه خود انجام دهید. واضح است که قیمت و هزینه این یخچال‌ها متناسب با امکاناتی که ارائه می‌کنند متفاوت است و معمولاً قیمت‌های بالایی دارند.

یخچال کلاسیک بخریم یا نه

اینکه بهتر است یخچال کلاسیک بخریم یا مدرن و هوشمند کاملاً به موارد مصرف شما بستگی دارد. درست است که یخچال‌های مدرن و یخچال‌های هوشمند قابلیت‌های زیادی دارند که استفاده از یخچال را آسان‌تر می‌کنند اما هنوز یخچال‌های کلاسیک نیز می‌توانند پاسخگوی نیازهای ما باشند و در بسیاری از موارد ما نیازی به داشتن یخچال‌های مدرن و یا یخچال‌های هوشمند نداریم.

واضح است که قیمت یخچال‌های مدرن و هوشمند بسیار بالاتر از یخچاله‌ای کلاسیک است. اگر شما با محدودیت هزینه و بودجه روبه‌رو هستید بهتر است که از همان یخچال‌های کلاسیک و سنتی استفاده کنید زیرا آن‌ها هنوز هم می‌توانند نیازهای شما را پاسخگو باشند.

از بهترین انواع یخچال می توان به یخچال ساید بای ساید اشاره کرد.

نکات مهم نگهداری یخچال فریزر

بعد از اینکه در مورد نکات مهم در زمان خرید یخچال صحبت کردیم بهتر است که در مورد نگهداری از یخچال فریزر نیز نکات و موضوعاتی را مطرح کنیم. به این موضوع توجه کنید که یخچال فریزر یکی از مهمترین وسایل برقی شما در منزل است و در صورتی که خراب شود مشکلات زیادی را به دنبال خواهد داشت و همچنین به دلیل پرکاربرد بودن این وسیله در صورتی که به درستی از آن استفاده نشود دچار خرابی و مشکل می‌شود. بعضی از این نکات به شرح زیر است:

 بهتر است که در اولین مورد واشر و یا همان لاستیک آب بندی در یخچال را به درستی بررسی کنید در صورتی که این واشر خراب باشد هوای سرد داخل یخچال به راحتی از آن خارج می‌شود و یخچال مجبور است که بیشتر و سخت‌تر کار کند. در بلند مدت این موضوع منجر به خرابی یخچال شما می‌شود. 

از باز و بسته کردن بی‌دلیل یخچال خودداری کنید. این موضوع نیز یخچال را وادار به کار بیشتر و سخت‌تر می‌کند.

از تکان دادن زیاد یخچال بپرهیزید.

چه کارهایی سبب آسیب به یخچال فریزر می شود؟

برای اینکه از خرابی یخچال جلوگیری شود بهتر است که بعضی از نکات را رعایت کنید که مهمترین آن‌ها در ادامه برای شما ذکر کرده‌ایم.

به هیچ وجه غذای گرم داخل یخچال قرار ندهید. قرار دادن غذای گرم در یخچال باعث می‌شود که دمای یخچال بالا برود و یخچال برای خنک کردن مجبور شود بسیار سخت‌تر و بیشتر از حالت عادی کار کند که این موضوع باعث می‌شود که به موتور یخچال فشار بیاید. بهتر است که یخچال را در آشپزخانه دور از اجاق گاز و منابع گرمایشی قرار دهید در صورت کلی بهتر است که اطراف یخچال خالی باشد. در صورتی که اطراف آن را پر کنید باعث می‌شود که عملکرد خوبی نداشته باشد. 

فیلتر یخچال را عوض کنید. به این موضوع توجه کنید که یخچال‌ها برای دستگاه توزیع آب معمولاً دارای فیلترهایی هستند که بعد از گذشت مدت زمان نیاز به تعویض دارند. با تغییر فیلتر و تمیز نگه داشتن آن عملکرد بهتری از یخچال را شاهد خواهیم بود.