فناوری HDR تلویزیون چیست؟
فناوری HDR تلویزیون چیست؟

طی سال های اخیر سرعت بالای تکنولوژی در تلویزیون های خانگی بسیار خیره کننده بوده است. پس از عرضه انواع تلویزیون ال سی دی و تلویزیون ال ای دی، بسیاری از شرکت های تولیدکننده تلویزیون به فناوری های جدید مثل فناوری HDR تلویزیون روی آوردند. پس از آن نیز این فناوری در یک دهه اخیر مکرر دستخوش تغییرات شگرف و جذابی شده است.

در واقع فناوری HDR تلویزیون کمک کرد تا تصاویر، روشنایی و کنتراست تصاویر در تلویزیون های نسل جدید بسیار چشم نواز باشد، به گونه ای که دیدن هر فیلمی از این تلویزیون ها تجربه دیدن فیلم در سینما را مرور می کند.

HDR چیست؟

 HDR چیست؟

به جرات می توان یکی از مهمترین تفاوت های فاحش بین تلویزیون های جدید و قدیمی را کیفیت تصویر آن دانست. تلویزیون سامسونگ یا هر برند دیگری در گذشته تنها بر اساس برند و سرعت بالای تولید محصولات جدید به لحاظ تفاوت ظاهری مورد توجه بودند. اما پس از ایجاد فناوری های جدید که تاثیر مستقیم بر کیفیت صدا و تصویر تلویزیون ها داشت تفاوت فاحشی در میان انواع و اقسام تلویزیون های موجود در بازار ایجاد کرد. پس از آن رقابت ها علاوه بر شکل ظاهری و قیمت به سمت فناوری های جدید به کار رفته در تلویزیون ها معطوف شد.

High Dynamic Range یا همان فناوری HDR تلویزیون در واقع کیفیت تصاویر را به شکل خارق العاده ای بهبود بخشید. به طوری که با پیشرفته شدن این فناوری روشنایی های مختلف محیط رفته رفته بر کیفیت تصویر پخش شده از تلویزیون کم تاثیر تر شد.

فناوری HDR تلویزیون چیست؟

استفاده از ابر داده ها در کیفیت تصویر، روشنایی و رنگ ها همان فناوری HDR تلویزیون است که در تلویزیون های نسل جدید به آن توجه ویژه می شود. این ابرداده ها به شکل های استاتیک و داینامیک در ورژن های جدید تعبیه شده و در واقع این موضوع همان چیزی است که تفاوت فاحشی در مدل های مختلف و جدید تلویزیون ایجاد می کند.

 برای اینکه بدانید چرا تلویزیون های قدیمی توان رقابت با تلویزیون های HDR ندارند کافی است دو عدد را که نشان دهنده کیفیت و روشنایی تصویر است را با هم مقایسه کنید.

در تلویزیون های قدیمی کنتراست روشنایی بین 100 تا 300 را داشتند، این در حالی است که در تلویزیون های نسل HDR این عدد از 500 شروع می شود و گاهی تا 1000 هم می رسد. این تفاوت زیاد تاثیر به سزایی در کیفیت تصاویر داشته از همین رو سبب شد تا تلویزیون های رده قدیمی از دور خارج شوند. به بیان بهتر وقتی فناوری HDR  به تلویزیون اولد می تواند تضاد زیبایی بین رنگ ها ایجاد کند و شما تصاویر را سه بعدی مشاهده کنید.

فناوری HDR تلویزیون چیست؟

ورژن‌های مختلف HDR کدام هستند؟

فناوری HDR تلویزیون مانند هر فناوری دیگری رده بندی و انواع مختلفی دارد که بسته به سال تولید یا تغییرات بیشتر نسبت به انواع قبلی نامگذاری شده است.

شناخته شده ترین و معروف ترین ورژن های HDR عبارت است از:

  •   ورژن HDR10
  •   ورژن HDR10+
  •   ورژن Dolby

ورژن HDR10

این ورژن از تلویزیون های HDR برای نخستین بار سال 2015 عرضه شد که در این تکنولوژی متادیتاها برای نمایشگرهای مختلف قابل استفاده بود و می توانست رنگ و روشنایی مناسبی در تصاویر ارائه کند. البته این ورژن نسبت به نسل های جدید تلویزیون های HDR کاملا ابتدایی بوده و ایستا است. به این معنا که تصاویر با هر کیفیتی بصورت یکنواخت از نظر رنگ و کنتراست نمایش داده می شود.

ورژن Dolby

Dolby  تنها مختص یک شرکت فعال در حوزه سینما بود و HDR آن نیز شاخص های منحصر به خود را داشت. این شرکت بیشتر بر بخش صدا و در کل محتوای سمعی معطوف بود. البته از نظر کیفیت تصویر از ورژن HDR10 پیشرفته تر است با این وجود باز هم با مدل ها و ورژن های جدید قابل مقایسه نیست.

نکته مهمی که باید درباره این ورژن بدانید اینکه تلویزیون های HDR با این ورژن کنتراست حدود 10000 نیتی را پشتیبانی می کند و در واقع وضوح بالایی نسبت به تمام نسخه های موجود دارد. البته پیش بینی ها نشان می دهد این ورژن قابلیت توسعه یافتن بیش از نسخه های موجود را نیز داراست.

ورژن HDR10+

این ورژن HDR نخستین بار توسط شرکت سامسونگ در سال 2017 ایجاد و وارد بازار شد. البته دیگر برندها نیز از آن استقبال کردند اما نکته حائز اهمیت این است که HDR10+ در واقع همان HDR10 بود با روشنایی 4000 نیت که به بهبود کیفیت و کنتراست تصاویر کمک کرده بود. البته پویا بودن ابرداده ها در این ورژن تفاوت دیگری بود که در مقایسه با ورژن HDR10 که ابرداده ها ایستا بودند، کاملا مشهود بود. این موضوع به شفافیت و وضوح بیشتر تصاویر کمک بسیاری کرده است.

ورژن HDR10+

تماشای ویدئو در تلویزیون HDR چگونه است؟

آنچه دیدن ویدئو را جذاب می کند کیفیت و وضوح تصاویر است. در واقع دیدن تصاویر بی کیفیت در شرایطی که وسایل سمعی و بصری پیشرفته ای در دسترس افراد قرار گرفته، هیچ جذابیتی ندارد. از همین رو شرکت های سازنده تلویزیون در رقابت شدید برای تامین و پاسخ مناسب به این خواسته مشتریان خود هستند. در گذشته که تلویزیون ها کیفیت پایینی داشتند دیدن فیلم در سینما بسیار لذت بخش بود. اما تلویزیون های جدید این نیاز مشتریان را به خوبی پاسخگو است، به طوری که سینما رفتن امروزه به تفریح گهگاه تبدیل شده است.

تماشای ویدئو در تلویزیون HDR با وضوح و کیفیت بالای تصویر و روشنایی بسیار خوشایند است. تلویزیون های نسل جدید گستره نوری بالایی را پوشش می دهند و همه این موارد بر کیفیت تصویر تاثیر دارد. از همین رو تاکید می شود که در خرید تلویزیون HDR  به ویژگی های موثر بر کیفیت تصویر و روشنایی دقت شود. عملکرد HDR  کمک می کند تا رنگ ها بسیار طبیعی و بدون اغراق در نمایش تصاویر دیده شود، علاوه بر اینکه چشم خسته نشود.

در نظر داشته باشید در دیدن ویدئو در تلویزیون HDR  دو نکته اهمیت دارد، کنتراست و دقت رنگ. هر چه این فاکتور بالاتر باشد  تاثیر زیادی بر کیفیت تصاویر خواهد داشت و کمک می کند تا در نهایت تصاویر سه بعدی و فراتر از تصور با کیفیت دیده شود.

مهم‌ترین ویژگی برای خرید تلویزیون HDR کدام است؟

با توجه به مدل ها و نسل های مختلف تلویزیون های HDR لازم است در زمان خرید ملاک ها و شاخص های مهمی را در نظر بگیرید تا متناسب با بودجه و سطح توقعتان بهترین خرید را داشته باشید.

مهمترین ویژگی ها برای خرید تلویزیون HDR:

  1.   پوشش بالای 80 درصدی فضای رنگی DCI-P3
  2.   کنتراست و  روشنایی مناسب 500 تا 800 نیتی
  3.   پشتیبانی از ورژن های مختلف قدیمی تا کنون

قابلیت HDR10+ Adaptive چیست؟

قابلیت HDR10+ Adaptive در واقع امکانی است که شما می توانید در زمان فیلم دیدن در منزل احساس کنید در محیط سینما از نظر کیفیت تصویر، صدا و نور قرار دارید. تلویزیون هایی که این قابلیت را دارا هستند تجربه دیدن فیلم را با بالاترین کیفیت سمعی و بصری در سینما را برای شما تداعی می کند. تلویزیون QLED  ورژن Neo 2021 نیز دارای این قابلیت است.

از مهمترین ویژگی های تلویزیون های با قابلیت HDR10+ Adaptive می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •   بالاترین کیفیت های ممکن تصاویر، رنگ ها و کنتراست تصویر
  •   عرضه بهترین تصاویر  در هر محیط با نور و روشنایی مختلف
  •   بهره گیری از هوش مصنوعی برای آنالیز نور محل قرار گیری تلویزیون