10 غذا که هرگز نباید در یخچال نگهداری کنید
10 غذا که هرگز نباید در یخچال نگهداری کنید

نگهداری از مواد غذایی در یخچال برای حفظ کیفیت و سلامت آن یکی از بهترین راهکارهای خانگی است. با این وجود برخی مواد غذایی علیرغم خراب شدن زود هنگام، مناسب برای نگهداری در یخچال نیست. مساله مهمی که در استفاده از مواد غذایی در یخچال باید به آن توجه کنید بهترین روش برای نگهداری از مواد غذایی است.

طبیعی است نمی توان گوشت و مرغ یا لبنیات را در محیط بیرون از یخچال نگهداری کرد. با این وجود غذاهای بدون نیاز به یخچال نیز ویژگی هایی دارند که نه تنها قرار دادن آن در یخچال بر کیفیت و سلامت آن تاثیر ندارد بلکه می تواند بر طعم و مزه آن نیز تاثیر منفی می گذارد.  در ادامه تعدادی از غذاهای بدون نیاز به یخچال معرفی و درباره آن توضیحاتی ارائه می شود.

نگهداری برخی مواد غذایی در یخچال اگرچه به ظاهر عمر ماده غذایی را افزایش می دهد اما تاثیرات منفی که بر بافت، کیفیت، طعم و عطر مواد غذایی دارد تقریبا آن را غیرقابل استفاده می کند.

شاید بارها تجربه کرده اید که یک ماده غذایی را علیرغم ظاهر سالم دور ریختید، دلیل اصلی آن هم تغییر کیفیت ظاهری یا طعم آن بوده است. از همین رو حتما در زمان خرید مواد غذایی به ویژه مواد غذایی که مصرف بالایی دارد مثل گوجه فرنگی یا نان حتما آن را به میزان مصرف روزانه و کوتاه مدت تهیه کنید. تا هم از دور ریز بیش از اندازه مواد غذایی پیشگیری کنید و هم از طعم و کیفیت آن لذت ببرید.

از جمله بهترین برندهای یخچل می توان به یخچال ال جی اشاره کرد.

علاوه  بر اینکه این کار بر کاهش هزینه های تهیه مواد غذایی خانواده نیز تاثیر مثبت خواهد داشت. از مهمترین غذاهای بدون نیاز به یخچال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نان از جمله غذاهای بدون نیاز به یخچال است

نان

نان ها از جمله غذاهای بدون نیاز به یخچال هستند. قرار دادن نان در یخچال علاوه بر تاثیر منفی بر کیفیت آن، باعث خشک شدن و تغییر طعم آن می شود. بطور مثال قرار دادن نان بربری یا باگت در یخچال حتی در کوتاه مدت آن ر غیرقابل استفاده می کند،

البته در نظر داشته باشید اگر قصد نگهداری نان در یخچال دارید، آن را در ظرف در بسته گذاشته سپس برای مدت کمی در فریزر قرار دهید و هر بار قبل از مصرف آن را در فر یا ماکرو فر گرم و سپس سرو کنید.

اما پیشنهاد بهتر این است که نان را در دستمالی تمیز پیچیده و آن را در ظرف دربسته در دمای محیط قرار دهید. نکته مهم اینکه باید نان را برای کوتاه مدت چه در محیط بیرون یا فریزر نگهداری کنید. از همین رو از تهیه بیش از حد نان برای مدت طولانی خودداری کنید.

از جمله بهترین برندهای یخچل می توان به یخچال دوو اشاره کرد.

گوجه فرنگی از جمله غذاهای بدون نیاز به یخچال است

گوجه فرنگی

یکی از مواد غذایی که تاکید می شود در یخچال نگهداری نشود گوجه فرنگی است. شاید برای شما تعجب آور باشد که نباید گوجه فرنگی را در یخچال نگهداری کنید. اما یخچال طعم و بافت این ماده غذایی را تغییر می دهد و برکیفیت آن تاثیر منفی داشت، علاوه بر اینکه می توانید پس از چند روز اثرات کپک زدگی را روی گوجه فرنگی ها مشاهده کنید.

بهترین راهکار برای نگهداری و پیشگیری از خرابی گوجه خرید و مصرف آن به صورت روزانه، و نگهداری از گوجه های اضافه در محیط خنک و بیرون از یخچال است.

از جمله بهترین برندهای یخچل می توان به یخچال بوش اشاره کرد.

هندوانه از جمله غذاهای بدون نیاز به یخچال است

هندوانه

شاید تعجب کنید اگر بشنوید هندوانه نیز از  جمله غذاهای بدون نیاز به یخچال است، اما این موضوع حقیقت دارد.  قرار دادن هندوانه در یخچال برابر است با از بین بردن آنتی اکسیدان های موجود در آن، علاوه بر اینکه یخچال مزه هندوانه و کیفیت ظاهری آن را نیز از بین می برد. از همین رو به میزانی که نیاز دارید هندوانه خریداری کنید، اگر هندوانه باز نشده دارید آن را تنها در محیط بیرون از یخچال نگهداری کنید تا زمانی که بخواهید آن را مصرف کنید.

از جمله بهترین برندهای یخچل می توان به یخچال سامسونگ اشاره کرد.

سیب زمینی از جمله غذاهای بدون نیاز به یخچال است

سیب زمینی

این ماده غذایی اما کمتر در یخچال نگهداری می شود. ماندگاری سیب زمینی بیرون از یخچال تقریبا زیاد است پس تا حد امکان آن را در محیط بیرون نگهداری کنید. قرار دادن سیب زمینی در یخچال شرایط را برای جوانه زدن آن مهیا می کند که در نتیجه آن بافت سیب زمینی از بین می رود و کاملا غیرقابل استفاده می شود. بهترین کار این است که محیط مناسبی از منزل را برای نگهداری از سیب زمینی انتخاب کنید و در بازه های زمانی کوتاه مدت اقدام به خرید سیب زمینی کنید.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید اینکه پس از هر بار خرید سیب زمینی و پیاز حتما سبد و ظرف آن را تمیز، سپس سیب زمینی و پیاز را در آن قرار دهید تا اگر احتمالا اثری از خرابی یا کپک از مواد قبلی در ظرف مانده پاک شده و به سیب زمینی و پیازهای جدید منتقل نشود.

از جمله بهترین برندهای یخچل می توان به یخچال هایسنس اشاره کرد.

پیاز از جمله غذاهای بدون نیاز به یخچال است

پیاز

پیاز هم مانند سیب زمینی نباید در یخچال نگهداری شود. اکثرا سیب زمینی و پیاز را در تراس یا انبار در محیط خنک نگهداری می کنند. این ماده غذایی نیازمند قرار گرفتن در جریان هواست تا ساقه های آن سبز نشود. توجه داشته باشید که باید پیاز را در کوتاه مدت استفاده کنید قبل از اینکه خراب شود و بوی بد آن در محیط خانه بپیچد.

از جمله بهترین برندهای یخچل می توان به یخچال هیتاچی اشاره کرد.

عسل از جمله غذاهای بدون نیاز به یخچال است

عسل

قرار دادن عسل در یخچال باعث سفت و چسبنده شدن آن و در نتیجه سخت شدن مصرف آن می شود. قرار دادن عسل در محیط بیرون بافت، مزه و عطر آن را حفظ می کند. در حالی که قرار دادن عسل در یخچال باعث کاهش کیفیت طعم و عطر آن نیز می شود.

از بهترین انواع یخچال می توان به یخچال ساید بای ساید اشاره کرد.

قهوه از جمله غذاهای بدون نیاز به یخچال است

قهوه

یکی از اصول نگهداری قهوه قرار دادن آن در محیط خشک و خنک و بدور از نور مستقیم خورشید است. اگر قهوه را در محیط یخچال قرار دهید بدون شک دیگر کیفیت و عطری که از قهوه انتظار دارید را نخواهید داشت. از آنجا که قهوه خاصیت واکنش پذیری دارد پس از مدتی بوهای مختلف مواد غذایی یخچال را نیز به خود جذب می کند. بنابراین برای حفظ کیفیت قهوه آن را در ظرف های مخصوص در کابینت نگهداری کنید.

ریحان از جمله غذاهای بدون نیاز به یخچال است

ریحان

یکی دیگر از غذاهای بدون نیاز به یخچال ریحان است. ریحان علیرغم بافت ظرف و حساسی که دارد با قرار گرفتن در یخچال نرم شده و شکل اولیه خود را از دست می دهد. پس از مدتی نیز پلاسیده و غیرقابل مصرف می شود. ریحان یکی از سبزیجات معطر بوده که باید به سرعت مصرف شود. از زمانی که ریحان را تهیه می کنید تا زمان مصرف باید آن را در سبدی تمیز در محیط خنک قرار دهید. در نظر داشته باشید که ریحان در طولانی مدت در محیط بیرون نیز پلاسیده و خشک می شود و دیگر کیفیت اولیه را ندارد.

سیر از جمله غذاهای بدون نیاز به یخچال است

سیر

سیر نیز مانند پیاز و سیب زمینی نباید در محیط یخچال قرار گیرد. بلکه باید آن را در محیط بیرون از یخچال جایی خشک و خنک نگهداری کنید. قرار دادن سیر در یخچال باعث سبز شده آن می شود.  علاوه بر اینکه به سرعت کپک زده و نرم می شود. نکته مهم درباره سیر اینکه نباید آن را برای طولانی مدت در محیط بیرون نگهداری شود چرا که بافت داخلی آن خشک و غیرقابل استفاده می شود.

سس های تند از جمله غذاهای بدون نیاز به یخچال است

سس های تند

ترکیبات سس های تند مانع خراب شدن این ماده غذایی در بیرون از یخچال می شود. شما می توانید سس های تند را به راحتی تا مدت ها در کابینت نگهداری کنید بدون اینکه آسیبی متوجه کیفیت و طعم آن شود.