چرا لوله های کولر گازی پنجره ای یخ می‌زند؟
چرا لوله های کولر گازی پنجره ای یخ می‌زند؟

اگر از کولر گازی برای تولید سرمایش محیط استفاده کنید شاید با یخ زدگی آن در مقاطعی مواجه شوید. این یخ زدگی جای نگرانی ندارد و با سرویس به موقع و رعایت نکاتی می توانید مانع از بروز مجدد آن شوید. علت یخ زدن کولر گازی پنجره ای علل مختلفی دارد که در بسیاری موارد قابل پیشگیری است. علت یخ زدن کولر گازی پنجره ای می تواند سرد بودن هوای بیرون یا مشکلاتی در بخش هایی از قطعات دستگاه باشد که در این مطلب به آن اشاره می کنیم.

نحوه عملکرد کولر گازی

نحوه عملکرد کولر گازی

همانطور که می دانید کولر گازی یکی از پرکاربردترین دستگاه های تهویه مطبوع هوا به شمار می آید که غالبا برای تامین سرمایش محیط مورد استفاده قرار می گیرد. عملکرد این دستگاه به شکل سیکل تراکمی با استفاده از کنترل دمای محیط است. مهمترین بخش های کولر گازی که در نهایت سرمایش محیط را تامین می کند عبارت است از  کمپرسور، شیر انبساط، اواپراتور، کندانسور، کویل و فن.

مهمترین اقدامی که کولرهای گازی انجام می دهند جذب گرمای محیط بسته و تبدیل آن به هوای سرد از طریق گاز مبرد است. نکته مهمی که درباره کولرهای گازی باید بدانید اینکه شما می توانید دمای محیط را به تناسب نیاز خود تنظیم کنید. کولر گازی پس از رسیدن به دمای مدنظر   می تواند رفته رفته با سیستم اتومات دما را ثابت نگه می دارد و نیاز به روشن و خاموش کردن ندارد.

کولرهای گازی غالبا در دو دسته یک تکه و دو تکه دسته بندی می شود که بسته به نیاز و عملکردی که از آن توقع دارید می توانید برای خرید هر یک از این کولر گازی ها اقدام کنید.

انواع کولر گازی هایی که شما می توانید در بازار بیابید و برای خرید اقدام کنید عبارت است از:

  • کولر گازی پنجره ای
  • اسپیلت
  • پرتال
  • داکت اسپیلت
  • مولتی اسپلیت
  • سقفی
  • زمینی
  • مرکزی یا ایستاده

دلایل اصلی یخ زدن کولر گازی پنجره ای

دلایل اصلی یخ زدن کولر گازی پنجره ای

یخ زدن کولر گازی پنجره ای یکی از مشکلاتی است که ممکن است در فصل گرم سال شاهد آن باشید. این یخ زدگی دلایل مختلفی دارد که در ادامه به مهمترین آن ها اشاره می شود:

جریان هوای ضعیف

یکی از اصلی دلایلی که می تواند علت یخ زدن کولر گازی پنجره ای باشد ضعف جریان هوا است. در نظر داشته باشید که کولر گازی برای عملکرد مناسب لازم به جریان هوای آزادی دارد که از سیم پیچ ها عبور کند.

در صورتی که گرد و غبار یا هر مانع دیگری این جریان هوا را مختل کند این امکان وجود دارد که مبرد نتواند گرمای هوای اتاق را جذب کویل کند. از همین رو رطوبت مورد نیاز خود را از روی سیم پیچ ها جذب می کند که این موضوع باعث یخ زدگی می شود.

عدم کارکرد سیستم تخلیه رطوبت

عدم کارکرد سیستم تخلیه رطوبت

مسدود بودن کویل ها و عدم کار کردن سیستم تخلیه می تواند باعث یخ زدگی شود. برای تمیز کردن کویل ها باید پوشش جلو ژاکت فلزی بیرونی کولر را باز و به تمیز کردن آن تا جایی که دسترسی شما امکان می دهد، اقدام کنید.

به دلیل نشستن گرد و غبار در طولانی مدت یا نشستن هر زباله ای عامل گرفتگی کویل ها و یخ زدگی می شود. همچنین نیاز است فیلتر هوا را نیز که در طول زمان درگیر گرد و غبار می شود را نیز تمیز کنید.

در نظر داشته باشید که کویل ها گرما را جذب می کنند و رطوبت روی آن مینشیند از همین رو در روند تولید سرمایش هرگونه اختلال در جذب گرمای محیط می تواند بر میزان تولید هوای سرد اثر بگذارد. علاوه بر اینکه کولر گازی پنجره ای دچار یخ زدگی می شود. بنابراین باید همواره سیستم تخلیه رطوبت را کنترل و بررسی کنید تا اختلالی در عملکرد آن ایجاد نشود.

وجود مشکل در تنظیمات ترموستات و فن

در شرایطی که تنظیمات دستگاه  برای کمتر شدن تنظیم دما، باعث کم شدن سرعت فن شود می تواند یخ زدگی کولر گازی های پنجره ای را به همراه داشته باشد. دلیل اصلی این موضوع به دلیل اختلال در عملکرد کویل برای دریافت گرمای محیط از طریق فن است که در این تنظیمات حداقلی سرعت آن کاهش پیدا کرده است. راه حل این مشکل بالاتر بردن سرعت کارکرد فن است.

پایین بودن سطح مبرد

در شرایطی که میزان گاز مبرد به دلیل نشتی کاهش پیدا کند یخ زدگی نیز بروز می کند. چرا که مبرد کار خنک کردن گاز و انتقال هوای سرد به محیط را عهده دار است. در شرایطی که سطح مبرد کمتر از حد معمول باشد بروز یخ زدگی امری طبیعی است. برای این منظور نشتی گاز مبرد را به صورت دوره ای کنترل کنید تا در صورت بروز به سرعت برای رفع آن و پیشگیری از یخ زدگی کولر گازی پنجره ای پیشگیری کنید.

بزرگ بودن کولر گازی

در شرایطی که اقدام به تهیه کولر گازی کنید که از محیط مورد نظر بزرگتر است نیز می توان این مشکل بروز کند. از همین رو همواره تاکید می شود کولر گازی مورد نظر را به تناسب ابعاد و مساحت محیط خریداری و نصب کنید. اگر این ظرفیت بیش از حد محیط باشد جریان هوا و انتقال گرمای محیط کمتر می شود. از همین رو یخ زدگی در کولر گازی بروز می کند.

پایین بودن جریان هوای خارج

در شرایطی که هوای بیرون از خانه کمتر از 17 درجه باشد، در صورت فعالیت کولر گازی پنجره ای احتمال یخ زدگی افزایش پیدا می کند. چرا که نشستن رطوبت روی اواپراتور قبل از تخلیه روی رادیاتور منجمد می شود. از همین رو تنها در زمانی از کولر گازی استفاده کنید که محیط بیرون از ساختمان بیشتر از 20 درجه سانتیگراد باشد.

خراب شدن کمپرسور

یکی دیگر از علل یخ زدگی در کولر گازی های پنجره ای می توان خراب بودن کمپرسور باشد. از آنجا که کمپرسور اصلی ترین مسئولیت را در کولر گازی برعهده دارد در صورتی که پروسه مکش هوا و رهاسازی هوا به درستی انجام نشود سنسورهای دمایی نمی توانند اتومات شوند و همین موضوع اختلال در عملکرد کولر گازی ایجاد می کند.

همچنین گرمای بیش از حر هوا نیز می تواند باعث سرد ماندن طولانی مدت اواپراتور می شود که رطوبت بیش از حد موجود روی کویل ها در نهایت منجر به یخ زدگی می شود.

بهترین برندهای کولر گازی

بهترین برندهای کولر گازی

خرید کولر گازی نیازمند داشتن اطلاعات اولیه ای است که علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها می تواند بهترین و مناسب ترین عملکرد را نیز برای شما به همراه داشته باشد. از همین رو لازم است برای خرید کولرهای گازی ترجیحا اقدام به خرید برندهایی کنید که بازخوردهای مثبتی از مشتریان خود دریافت کرده است.

فروشگاه آنلاین بانه یاب از جمله شرکت های معتبر به شمار می آید که به فروش انواع برندهای کولر گازی به صورت مستقیم از شهر بانه اقدام می کند. مهمترین برندهای کولر گازی که در این فروشگاه عرضه می شود عبارت است از: