راهکار ساده تمیز کردن یخچال
روش صحیح تمیز کردن یخچال در مدت زمان کم

تمیز کردن یخچال یکی از مهمترین دغدغه هایی است که ممکن است خانم های خانه دار با آن مواجه باشند. شاید برای شما پیش آمده که گاهی یخچال بوی بدی گرفته و یا مواد غذایی در آن درهم ریخته و نامنظم است و همین موضوع گاهی باعث خراب شدن مواد غذایی می شود که در میان دیگر مواد غذایی نادیده گرفته شده است. در این مطلب به موارد مهم کاربردی درباره تمیز کردن یخچال اشاره می کنیم.

نظافت یخچال در ارتباط مستقیم با سلامت افراد است چرا که مواد غذایی در آن نگهداری می شود. از همین رو لازم است تمیز کردن یخچال را در بازه های زمانی کوتاه مدت مورد توجه قرار دهیم و با دقت زیادی انجام شود. یخچال در طول روز بارها و بارها باز و بسته می شود که این موضوع می تواند آلوده شدن و از بین رفتن سلامت مواد غذایی را به همراه داشته باشد.

از طرفی برخی مواد غذایی نیازی به نگهداری در یخچال ندارند مثل روغن، سس های تند و…، نگهداری و انباشت بیش از اندازه مواد می تواند جدای از ورود آلودگی به محیط یخچال، دسترسی به مواد غذایی ضروری را کاهش دهد و همین موضوع باعث خراب شدن آن ها می شود.

روش صحیح تمیز کردن یخچال موضوعی است که اگر آن را مورد توجه قرار دهید می توانید در کوتاه ترین زمان ممکن شاهد تمیز شدن یخچال خود باشید.

از جمله بهترین برندهای یخچل می توان به یخچال ال جی اشاره کرد.

راهکار مرتب کردن یخچال

راهکار ساده تمیز کردن یخچال

برای شروع تمیزکاری یخچال ابتدا آن را از برق بکشید. سپس سه نکته اساسی و ساده را برای تمیز کردن یخچال خود مورد توجه قرار دهید.

1-خالی کردن طبقات: همه طبقات یخچال را از همه مواد غذایی خالی کرده و کنار بگذارید. اگر لازم بود بسته بندی مواد غذایی را به شکل منظم و یا در ظروف در بسته قرار دهید چرا که ممکن است تمیز کاری یخچال چند ساعتی طول بکشد.

2-جدا کردن طبقات: همه طبقات داخلی و درب یخچال را جدا کرده و بشویید. صابون ظرفشویی گزینه مناسبی است برای شستشوی این موارد. با دقت همه طبقات و اجزای جدا شده از یخچال را بشویید تا اثری از آلودگی مواد غذایی به آن باقی نماند. سپس اجازه دهید این طبقات خشک شوند. پس از خشک شدن برای نماندن اثر لک آب اقدام به خشک کردن و تمیز کردن طبقات با دستمال تمیز کنید.

3-تمیز کردن یخچال: آخرین مرحله تمیز کردن یخچال است. ترجیحا از شوینده ها برای تمیز کردن محیط داخلی یخچال استفاده نکنید. پیشنهاد می شود از ترکیب جوش شیرین با آب داغ یا سرکه سیب و آب داغ استفاده کنید. با دقت تمام فضای داخلی یخچال را با محلول گفته شده و دستمال تمیز کنید تا اثری از لک و مواد غذایی داخل یخچال باقی نماند. درب یخچال را نیز تمیز کنید.

پس از تمیز کردن محیط داخلی یخچال نوبت به فضای بیرونی آن می رسد. درب ها و نیز نوار دور درب یخچال را نیز با دقت تمیز کنید تا مانع ورود آلودگی یا ایجاد بوی بد یخچال شود. فضای اطراف یخچال را نیز به خوبی با دستمال و محلول های تمیز کننده نظافت کنید. نکته مهمی که در تمیز کردن یخچال باید مورد توجه قرار دهید، نظافت دوره ای، حداقل هفته ای یکبار فضاهای در دسترس یخچال است. در این صورت از انباشت کثیفی و مواد غذایی خراب شده پیشگیری می کنید.

از جمله بهترین برندهای یخچل می توان به یخچال دوو اشاره کرد.

راهکارهای مرتب کردن یخچال

راهکارهای مرتب کردن یخچال

پس از اینکه از تمیز شدن یخچال اطمینان حاصل کردید زمان کوتاهی درب یخچال را باز بگذارید تا بوی مواد غذایی یا محلولی که با آن یخچال را تمیز کردید از بین برود. در این زمان مواردی که بنا است در یخچال قرار دهید را مرتب کرده و یکی یکی در جای خود قرار دهید.

1-دسته بندی مواد غذایی: یکی از موارد مهمی که باعث بهم ریختگی و آشفتگی محیط یخچال می شود نامنظم قرار دادن مواد غذایی است. برای این موضوع می توانید از سبدها و باکس های نظم دهنده استفاده کنید تا هم مواد غذایی را به شکل منظم قرار دهید و هم از خراب شدن و کپک زدن آن پیشگیری کنید.

2-چک کردن تاریخ محصولات: در زمان نظم بخشیدن به مواد غذایی حتما تاریخ تولید و انقضای آن را بررسی کنید تا در صورت اتمام تاریخ انقضا آن را دور بریزید. همچنین اگر تاریخ انقضای ماده غذایی نزدیک است حتما آن را برای مصرف سریع تر در دسترس قرار دهید.

3-مواد غذایی پرمصرف در دسترس باشند: برخی مواد غذایی پر مصرف مثل انواع لبنیات هستند، لازم است به گونه ای جانمایی شوند که به سرعت مورد مصرف قرار گیرد تا تاریخ انقضای آن نگذرد. علاوه بر اینکه برای دسترسی مجدد نیازی به جابجایی و به هم ریختن مجدد نظم وسایل نشود.  

4-دورریختنی ها دور ریخته شوند: برخی مواد غذایی مدتها در یخچال نگهداری شده که هیچ مصرفی ندارند. همه آن ها را دور بریزید ماندگاری زیاد این مواد تنها باعث اشغال فضای یخچال می شود. جدای این موضوع برخی مواد غذایی نیز نیازی به نگهداری در یخچال ندارند. مثل گوجه فرنگی، نان، سیر، پیاز و سیب زمینی و مواردی از این دست. سعی کنید فضای یخچال را با خرید بیش از اندازه مواد غذایی پر نکنید. برای این کار پیشنهاد می شود مواد غذایی را به اندازه خریداری کنید تا هم برای مدت زیادی فضای یخچال را اشغال نکند و هم طعم تازگی لازم را داشته باشد.

5-خارج کردن مواد غذایی از داخل جعبه و بسته بندی: مواد غذایی بسته بندی فضای زیادی اشغال می کنند. برای این کار آن ها را از بسته بندی خارج و در جای خود قرار دهید. مثلا تخم مرغ را در جا تخم مرغی بچینید. میوه ها را در جا میوه ای قرار دهید. لازم به ذکر است که همه مواد غذایی مثل میوه را باید خشک کنید و اگر خرابی دارند از میوه های سالم جدا کنید. همچنین سبزی را پس از شستن روی پارچه نمگیر قرار دهید تا آب گرفته شود، سپس در ظرف در بسته قرار دهید تا هم پلاسیده نشود و هم تازگی و عطر و طعم آن حفظ شود. کاهو را نیز در ظرف در بسته نگهداری کنید.

6-استفاده از بسته بندی های شفاف: نکته مهمی که باید مورد توجه قرار دهید بسته بندی مواد غذایی است به شکلی است که قابل مشاهده و تشخیص باشد. تا در صورت لزوم نیاز به بررسی همه مواد غذایی نشوید. اگر لازم بود برای تفکیک می توانید با برچسب این بسته بندی ها را مشخص کنید. مثل مشخص کردن انواع سبزی خورشتی، کوکویی و پلویی یا بسته بندی های گوشت.

7-از بین بردن بوی بد یخچال: در پایان می توانید از بوگیرهای معطر یخچال نیز استفاده کنید. اما می توانید از برخی مواد غذایی معطر نیز برای این کار استفاده کنید. استفاده از وانیل می تواند گزینه مناسبی باشد یا استفاده از عصاره اسطوخودوس، دانه های قهوه و لیمو. فرقی ندارد از کدام راهکار استفاده می کنید. هر کدام که برای شما خوشایند است می تواند راهکار خوبی باشد. برخی نیز چون از بوی عطر مواد غذایی در طولانی مدت لذت نمی برند تکه ای زغال در گوشه ای از یخچال نگهداری می کنند تا همه بوهای اضافه یخچال را به خود بگیرد.

از جمله بهترین برندهای یخچل می توان به یخچال بوش اشاره کرد.

شایع ترین راهکارها برای بوی مطبوع یخچال:

شایع ترین راهکارها برای بوی مطبوع یخچال

  •   استفاده از تکه ای ذغال
  •   وانیل
  •   انواع عصاره های معطر مثل اسطوخودوس، لیمو و…
  •   استفاده از بوگیرهای صنعتی
  •   بسته بندی مواد غذایی در ظروف در بسته

از جمله بهترین برندهای یخچل می توان به یخچال سامسونگ اشاره کرد.