راهنمای خرید کولر گازی
راهنمای خرید کولر گازی

قبل از خرید کولر گازی باید چندین نکته مهم را رعایت کنید، این کار به شما کمک می‌کند که با توجه به شرایطی که دارید، محصول مناسب خودتان را انتخاب کنید.

راهنمای خرید کولر گازی به شما این امکان را می‌دهد که به ویژگی‌های کولر گازی یا  اسپیلت مثل مزایا ‌و معایب آن پی برده و اشتباهات رایج افراد در هنگام خرید این دستگاه خنک کننده را مرتکب نشوید. می‌توانید این محصول را با کولر‌های معمولی مقایسه کنید. با این کار مزیت‌های کولر گازی را بهتر درک خواهید کرد.

 این مقاله یک راهنمای خرید کولر گازی کامل برای شماست. خواندن آن را از دست ندهید. چرا که می‌توانید اطلاعات مورد نیازتان در رابطه با خرید کولر گازی را به دست آورده . با اطمینان خاطر اقدام به خرید این دستگاه نمایید.

تفاوت کولر آبی و کولر گازی

کولر های گازی و آبی از نظر مصرف انرژی، عملکرد و نحوه استفاده، تفاوت‌های زیادی با هم دارند. در این بخش به تفاوت‌های کولر آبی و کولر گازی می‌پردازیم.

در واقع کولر گازی از نظر تولید سرما، برتری غیر قابل انکاری در قیاس با کولر آبی دارد. کولر گازی قابلیت استفاده در محیط‌های بدون منفذ و فضاهای بسته را دارد. در حالی که استفاده از کولر‌های آبی در محیط بسته می‌تواند سبب شرجی شدن هوای محیط شود.

از برتری‌های دیگر کولر گازی، این است که از این دستگاه برودتی در محیط‌های کوچک نیز می‌توان استفاده کرد. اما در صورت استفاده از کولر آبی در فضای کوچک، با کمبود فضا مواجه خواهید شد. چون کولر آبی بر خلاف کولر گازی نیاز به فضای بیشتری برای نصب کولر، برق‌کشی، کانال‌کشی و … دارد.

 یکی از تفاوت‌های مهم دیگر این دو نوع کولر، هزینه‌های نگهداری آن‌هاست. کولر آبی تنها در فصول گرم استفاده می‌شود و غیر از هزینه پوشال و تعمیرات جزئی هزینه‌های چندان دیگری ندارد. اما از آنجایی که کولر گازی در فصول سرد نیز برای گرمایش خانه استفاده می‌شود، هزینه‌های بسیار بیشتری خواهد داشت. به علاوه، قیمت آن نیز در قیاس با کولر آبی بیشتر است.

نوع کمپرسور کولر گازی

نوع کمپرسور کولر گازی

در کولر‌های گازی سه نوع کمپرسور به کار می‌رود که هرکدام از آن‌ها عملکرد و ویژگی‌های خاص خود را دارند. این سه کمپرسور عبارتند از کمپرسور پیستونی، کمپرسور روتاری و کمپرسور اسکرول که در این راهنمای خرید کولر گازی توضیحات مختصری درباره آن ها ارائه خواهیم داد.

کمپرسور پیستونی

این کمپرسور در کنار دو مورد دیگر، جزو قطعات به کار رفته در کولر گازی است. کمپرسور پیستونی با حرکت رفت و برگشت خود، کار مکش و متراکم کردن گاز سرد یخچال را به عهده دارد.

کمپرسور روتاری

نام دیگر کمپرسور روتاری، کمپرسور دوار یا چرخنده است. دلیل این نام گذاری نحوه عملکرد این کمپرسور است. این قطعه تیغه‌هایی دارد که با گردش‌های پی در پی ۳۶۰ درجه، عمل متراکم کردن و مکش گاز کولر را انجام می‌دهند. کمپرسور روتاری در مقایسه با کمپرسور پیستونی برق کمتری مصرف کرده و عملکرد بهتری دارد.

کمپرسور اسکرول

کمپرسورهای اسکرول اغلب در کولر گازی‌های داری ظرفیت بالا به کار می‌روند. دلیل آن هم راندمان و مصرف انرژی بسیار مناسب این کمپرسور نسبت به دیگر کمپرسور‌هاست. این کمپرسور، دو قطعه حلزونی دارد. یکی از این قطعه‌ها ثابت بوده و دیگری متحرک است. در واقع مکش و تراکم گاز مبرد، با همین قطعات صورت می‌گیزد. این کمپرسور علاوه بر طول عمر بالا، صدای بسیار کمی نیز دارد. کمپرسور اسکرول مزایای زیادی دارد که سبب شده قیمت آن‌نسبت به دیگر کمپرسورها بالاتر باشد.

ظرفیت کولر گازی بر حسب BTU

ظرفیت کولر گازی بر حسب BTU

یکی دیگر از نکاتی که در این راهنمای خرید کولر گازی به آن اشاره می‌شود، ظرفیت کولر است. برای اندازه‌گیری ظرفیت کولر گازی از واحد اندازه‌گیری BTU استفاده می‌کنند. عوامل مختلفی وجود دارد که باید برای محاسبه ظرفیت مناسب کولر گازی به آن‌ها توجه شود.

برای مثال شما باید با توجه به  هزینه‌هایی که برای خرید کولر گازی در نظر گرفته‌اید، ظرفیت مناسب کولر گازی را انتخاب کنید. چون ظرفیت کولر گازی تاثیر مستقیمی بر روی قیمت آن دارد. به طوری که با افزایش ظرفیت، قیمت آن افزایش یافته و با کاهش ظرفیت، قیمت نیز کاهش می‌یابد.

میزان شلوغی محیط

میزان شلوغی محیط یکی از عوامل تعیین کننده طرفیت کولر گازی است. هر چقدر تردد افراد حاضر در محیط بیشتر باشد، باید کولر گازی دارای ظرفیت بالاتری را بخرید. فرمول انتخاب کولر گازی با ظرفیت مناسب، محاسبه ۶۰۰ Btu به ازای هر یک از حاضرین است.

شرایط آب و هوایی

کاملا واضح است که شرایط آب و هوایی نقش مهمی بر عملکرد کولر گازی دارد. در محیط‌هایی که دارای دمای پایین‌تری هستند، عملکرد کولر گازی مناسب‌تر است. اما در محیط‌های بسیار گرم مثل شهر یزد که در مجاورت کویر قرار دارد، عملکرد کولر گازی چندان مناسب نخواهد بود. مگر اینکه کولر گازی، ظرفیت متناسب با شرایط آب و هوای داشته باشد. مثلا در محیط‌های بسیار گرم، کار درست،  استفاده از کولرهای با ظرفیت ۱۸ تا تا ۳۶۰۰۰ BTU و حتی بالاتر است.

میزان رفت و آمد

میزان رفت و آمد نقش مهمی در انتخاب ظرفیت کولر دارد. زیرا در محیط‌هایی که رفت‌ و آمد کم‌تر است، ثبات دمای بیشتری وجود دارد. اما رفت و آمدهای متععد افراد می‌تواند سبب تغییر دمای محیط و افزایش گرمایی آن شود. با این حساب، طبیعی است که در محیط‌هایی که رفت و آمد در آن‌ها زیاد است باید ظرفیت کولر گازی نیز بالاتر باشد.

میزان آفتابگیر بودن محیط

میزان آفتابگیر بودن محیط

مکان‌هایی که در بیشتر طول سال در معرض تابش مستقیم  خورشید هستند، دمای هوا بسیار بالاتر از مناطق دیگر است. در چنین محیط‌هایی، توان برودتی کولر گازی کاهش می‌یابد. به همین دلیل است که باید افزایش ظرفیت کولر گازی را جدی گرفت تا در گرمای زیاد این محیط‌ها دچار مشکل نشوید.

ارتفاع سقف

معمولا ارتفاع سقف خانه‌ها از ۲ متر و ۷۰ سانتی متر تا ۳ متر بالاتر نمی‌رود. اما ممکن است در برخی از ساختمان‌ها ارتفاع سقف از این مقدار بیشتر باشد. این موضوع سبب بزرگ‌تر شدن محیط می‌شود. برای خنک کردن آن به کولر گازی‌هایی با ظرفیت بالاتر نیاز است.

وجود عوامل گرمازا

یکی دیگر از مواردی که در راهنمای خرید کولر گازی مورد بحث قرار می‌گیرد، وجود عواملی است که می‌توانند با گرم کردن محیط، سبب افت عملکرد کولر گازی شوند. به طور مثال گرمای ناشی از پخت و پز در آشپزخانه یکی از این عوامل است. برای خنک کردن اتاق‌ها و سالن نزدیک به آشپزخانه نیز باید کولر‌هایی با ظرفیت بیشتر تهیه شود. با توجه به این نکته در هنگام خرید کولر گازی، می‌توانید از دمای مناسب محیط خانه در فصول گرم اطمینان حاصل کنید.

میزان گردش هوا

در برخی از محیط‌ها گردش هوا به سختی صورت می‌گیرد. در این‌گونه محیط‌ها باید ظرفیت کولر گازی را افزایش داد. همچنین می‌توان از چند قطعه یونولیت با فصله مناسب از هم نیز بهره برد.

مزایای استفاده از کولر گازی

مزایای استفاده از کولر گازی

با خرید کولر گازی از مزایای آن بهره‌مند می‌شود. یکی از مزایای کولر گازی، قابلیت تنظیم دما است. یعنی این کولر دما را بر اساس میزانی که شما تعیین کنید خنک تنظیم می‌کند. با استفاده از کولر گازی خیالتان از بابت پاکیزگی هوای محیط نیز راحت است. چون این دستگاه با گرفتن ریزگردها و بخارات اضافه موجود در محیط، هوا را نیز تصفیه می‌کند.

برخی از کولرهای آبی ممکن است بوی ناخوشایندی را در محیط منتشر کنند. اما با استفاده از کولر گازی یا اسپیلت، هرگز چنین موردی را مشاهده نخواهد کرد. با به کارگیری کولر گازی می‌توانید علاوه بر خنک‌سازی محیط در فصول گرم، از آن به عنوان یک وسیله گرمایشی نیز استفاده کنید. کولر گازی همچنین تاثیر مطلوبی بر زیبای ظاهر ساختمان شما خواهد گذاشت.

نحوه عملکرد کولر گازی

عملکرد کولر گازی به دو صورت گرمایشی و سرمایشی امکان‌پذیر است. هر کدام از این موارد در فصل خاص خود کاربرد دارد. این قابلیت انعطاف‌پذیری کولر گازی یکی از مزیت‌هایی است که در هنگام خرید کولر گازی، توجه افراد را جلب می‌کند.

عملکرد سرمایشی

نحوه خنک‌سازی کولر گازی کاملا با کولرهای آبی متفاوت است. این کولر‌ها با متراکم کردن گاز مبرد  در کمپرسور و  هدایت آن به کندانسور از طریق فشار، عمل می‌کنند. گاز در کندانسور دمای خود را از دست داده و خنک می‌شود. این فرایند باعث تبدیل شدن گاز مبرد به مایع می‌شود. در ادامه راه، این مایع یک شیر انبساط وجود دارد که فشار گاز مبرد مایع شده را به شدت کاهش می‌دهد.

 در این سرایط گاز مبرد به صورت ترکیبی از گاز و مایع در می‌آید. بعد از این اتفاق، گاز مبرد دو فازی که به صورت مایع و گاز در آمده است، پس از ورود به اپراتور، گرمای محیط را جذب کرده و تبدیل به گاز می‌شود. در پی این فرایند است که خنک‌سازی محیط اتفاق می‌افتد. یعنی هوای خنک تولید شده از طریق چرخش فن‌های کولر گازی به محیط مورد نظر منتقل می‌شود.

عملکرد گرمایشی

مکانیزم گرمایشی کولر گازی بسیار ساده است و نیازی به طی کردن فرایند خنک‌سازی نیست. گاز مبرد در فصل‌های گرم سال با افزایش دما مواجه شده و گرم می‌شود. بعد از آن با انتقال به اپراتور و انتشار در محیط، دمای آن را افزایش می‌دهد. به بیان ساده‌تر در مکانیزم گرمایشی، کولر گازی از طریق شیر معکوس عمل می‌کند. این کار باعث سادگی فرایند گرم کردن محیط نسبت به مکانیزم سرمایشی می‌سود.

راهنمای خرید کولر گازی بر حسب متراژ

راهنمای خرید کولر گازی بر حسب متراژ

کولر گازی یک وسیله سرمایشی است که با روش تبدیل مایع به گاز، توانایی بسیار مطلوبی در خنک‌سازی محیط دارد. همانطور که تا به اینجای راهنمای خرید کولر گازی دریافته‌اید، هر چقدر محیط مورد نطر شما بزرگ‌تر باشد، به کولر گازی دارای ظرفیت بالاتری نیاز دارید. قبلا گفتیم که ظرفیت کولر گازی با واحد اندازه گیری BTU محاسبه می‌شود. در ادامه میزان ظرفیت مورد نیاز کولر گازی بر حسب متراژ خانه را بیان می‌کنیم.

  • اتاق‌های ۱۰ تا ۲۰ متری: ۱۲۰۰۰ BTU
  • اتاق‌های ۲۰ تا ۳۰متری: ۱۸۰۰۰ BTU
  • محیط‌های ۶۰ تا ۷۰ متری: ۳۶۰۰۰ BTU
  • محیط‌های ۱۵۰ متری: ۹۰۰۰۰ BTU و بیشتر…

بهترین برندهای کولر گازی

حالا که راهنمای خرید کولر گازی را تا به اینجا مطالعه کرده‌اید، وقت آن رسیده است که چند مورد از بهترین برند‌های کولر گازی که در بازار موجود است را به شما معرفی کنیم. در صورت آگاهی از برند‌های مختلف می‌توانید با جستجوی نام آن‌ها در همین سایت درباره ویژگی‌ها و مشخصات آن اطلاعت لازم را به دست آورید؛ سپس با خیال راحت اقدام به خرید کولر گازی مورد نیازتان نمایید.