راهنمای خرید تلویزیون گیمینگ
راهنمای خرید تلویزیون گیمینگ

کنسول‌های بازی سونی پلی استیشن 5 و مایکروسافت ایکس باکس سری ایکس دارای ویژگی‌های پیشرفته ای هستند که در کنار تلویزیون مناسب می‌توانند بهترین تجربه بازی ممکن را ارائه دهند. در این زمان خرید تلویزیون گیمینگ با امکانات ویژه می‌تواند تمامی نیازهای افراد گیمر را برطرف کنند.

پیش از خرید تلویزیون گیمینگ لازم است تا به نکات و ویژگی‌های آن توجه کنید تا بتوانید در حین بازی بهترین تجربه را کسب کنید. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا بیشتر درباره تلویزیون‌های گیمینگ بدانیم.

تلویزیون گیمینگ چیست؟

تلویزیون بازی یک تلویزیون 8K، 4K یا 1080p Full HD با بسیاری از ویژگی‌هایی است که ممکن است در تلویزیون‌های دیگر نیز وجود داشته باشد. وقتی یکی از تلویزیون‌های گیمینگ را انتخاب می‌کنید، ویژگی‌های اضافه‌تری از یک تلویزیون معمول را دریافت می‌کنید. عملکرد آن به گونه ای است که هر چیزی که بازی می‌کنید فوق‌العاده سریع و روان خواهد بود و این احساس را به شما خواهد داد که کاملا در فضای بازی حضور دارید.

این نوع تلویزیون دارای زمان تأخیر کم، نرخ تازه‌سازی بالا و ورودی‌های ویدیوی کافی برای همه کنسول‌های بازی شما است. در حالی که بسیاری از گیمرهای دارای PS5 یا Xbox Series X OLED را انتخاب می‌کنند، می‌توانید تلویزیون‌های بازی را در LED، Mini-LED و QLED نیز پیدا کنید.

تلویزیون گیمینگ باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

تلویزیون گیمینگ باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

در اینجا یک لیست سریع از مشخصاتی است که باید هنگام خرید یک تلویزیون بازی جدید به آنها توجه کنید:

 تأخیر

بهترین تلویزیون‌های بازی دارای تأخیر کم هستند. در حالت ایده‌آل، فقط باید یک تلویزیون بازی بخرید که تأخیر 30 میلی‌ثانیه یا کمتر داشته باشد.

هرتز

یک تلویزیون 60 هرتزی خوب خواهد بود، مگر اینکه یک گیمر رقابتی یا دوستدار FPS باشید. در غیر این صورت 120 هرتز را هدف بگیرید.

4K و HDR

مجدداً، اگر می‌توانید یک تلویزیون 4K HDR مقاوم در آینده با تأخیر کم و نرخ تازه‌سازی راحت بخرید، این کار را انجام دهید.

OLED

اگر به 120 هرتز متعهد هستید، از تلویزیون OLED صرف نظر کنید. در غیر این صورت، ارزش خرید محصولی را دارد که تأخیر پایین و نرخ تازه سازی راحت ارائه می‌دهد.

ورودی‌های ویدئو

ورودی‌های HDMI، RCA، s-video و کواکسیال را فراموش نکنید! یک تلویزیون با ورودی‌های مورد نیاز خود بخرید. ادامه این مطلب راهنمای خرید تلویزیون گیمینگ به صورت دقیق تر می‌باشد.

حداقل افت سرعت

پیش از آنکه درباره کیفیت و وضوح تصویر نگرانی داشته باشید، بهتر است ابتدا روی یک تلویزیون با تاخیر کم تمرکز کنید. تاخیر کم به این معناست که تلویزیون شما چه زمانی طول می‌کشد تا تصاویر روی صفحه نمایش نشان دهد و از این طریق سبب حداقل افت سرعت در هنگام پخش می‌شود.

این مسئله در زمان بازی یک چالش بزرگی است که می‌تواند به راحتی سبب شکست شما در مقابله با دشمن شود. اغلب تلویزیون‌ها حدوداً ۶۰ میلی ثانیه تاخیر دارند که این میزان برای گیمر‌ها عدد زیادی است. بنابراین بهتر است تلویزیون‌های گیمینگ با میزان کمتر از ۳۰ میلی ثانیه را انتخاب کنید. با خرید تلویزیون سامسونگ گیمینگ میتوانید به راحتی به این ویژگی دست یابید.

نرخ نوسازی

نرخ نوسازی

گیمرها زمان زیادی را صرف صحبت در مورد نرخ تازه سازی (یا فریم در ثانیه یا هرتز) می‌کنند. برخی از مردم فکر می‌کنند که نرخ نوسازی اهمیت چندانی ندارد و چشم انسان نمی تواند تفاوت بین 60 فریم در ثانیه و 120 فریم در ثانیه را ببیند، اما این یک باور غلط است. مغز انسان می‌تواند در یک میلی ثانیه یا 1/1000 ثانیه به محرک‌های بصری در حال تغییر واکنش نشان دهد. اگر یک گیمر رقابتی و حرفه ای هستید یا قبلاً به نمایشگرهای 120 هرتزی عادت کرده اید، احتمالاً یک تلویزیون 120 هرتزی جدید ارزش خرید را دارد.

کیفیت تصویر و رزولوشن

کنسول‌های خانگی محبوب در 10 سال گذشته محتوا را با وضوح (Full HD (1080p نمایش می‌دادند، بنابراین تا زمان معرفی PS4 Pro و Xbox Scorpio، بحث کیفیت بالاتر از این اهمیت زیادی نداشت. اما در حال حاضر هر دو وعده ارائه بازی‌های 4K Ultra HD را در خانه به ما را می‌دهند، بنابراین  ممکن است عاقلانه باشد که یک تلویزیون 4K Ultra HD را انتخاب کنید.

هنگام خرید تلویزیون گیمینگ به خاطر داشته باشید که خروجی سیگنال 1080p از PS4 یا Xbox One به تلویزیون 4K Ultra HD به خوبی کار می‌کند، بنابراین حتی اگر قصد ندارید ارتقاء تدریجی را به 4K فقط برای بازی انجام دهید، همچنان می‌توانید هنگام تماشای فیلم‌های HD یا تلویزیون از آن استفاده کنید.

بازه پویایی بالا (HDR)

بازه پویایی بالا (HDR)

HDR به معنای محدوده دینامیکی بالا است. همانطور که از نام آن پیداست، طیف رنگی بهتر و تصویر روشن تری را در اختیار شما قرار می‌دهد. این روزها، هر تلویزیون 4K موجود در بازار از HDR پشتیبانی می‌کند، اما تفاوت قابل توجهی در عملکرد وجود دارد. روشنایی تلویزیون شما به شدت بر کیفیت HDR تأثیر می‌گذارد.

وقتی نوبت به دیدن دشمنان پنهان در تاریکی می‌رسد تشخیص آن بسیار سخت است. با این حال، با کمک یک اکولایزر سیاه پویا، می‌توانید به راحتی صحنه‌های تاریک بازی را تجزیه و تحلیل کنید و اشیاء درون آنها را تشخیص دهید. بازه پویایی بالا سطوح سیاه را بهینه می‌کند تا بتوانید به راحتی چیزها را  ببینید. علاوه بر این، فناوری HDR همه چیز را واقعی تر و صدا را بهینه تر می‌کند.

زمان پاسخگویی یا Response time

زمان پاسخگویی تلویزیون معیاری است که نشان می‌دهد صفحه تلویزیون با چه سرعتی به روز می‌شود تا تغییرات را در ویدیوی در حال پخش منعکس کند. زمان پاسخگویی یک عامل مهم برای هر کسی است که تصاویر را روی یک تلویزیون صفحه بزرگ تماشا می‌کند، زیرا می‌تواند تعیین کند که آیا یک قاب ثابت می‌بینید یا اینکه تصویر به آرامی محو می‌شود. اهمیت این مسئله در هنگام بازی کردن بیشتر می‌شود؛ بنابراین، گیمرها باید به دنبال مانیتوری با زمان پاسخگویی کم بین یک تا پنج میلی ثانیه باشند.

عمق نمایش داده (Bit Depth)

عمق رنگ تلویزیون تعیین می‌کند که تلویزیون شما چند رنگ می‌تواند نمایش دهد. یک تلویزیون 8 بیتی می‌تواند 17 میلیون رنگ را نشان دهد و یک تلویزیون 10 بیتی می‌تواند یک میلیارد رنگ را نشان دهد. با عمق رنگ بالاتر می‌توانید در حین بازی، گرادیان‌های رنگی را در بهترین کیفیت مشاهده کنید و می‌توانید بازی را همانطور که سازنده در نظر گرفته است انجام دهید. به لطف وسعت رنگ بزرگ، می‌توانید حتی سایه‌ها را در بازی‌های تاریک  مشاهده کنید؛ این می‌تواند یک ویژگی برتر نسبت به حریفان شما باشد.

تلویزیون OLED برای گیمینگ بهتر است یا LED؟

تلویزیون OLED برای گیمینگ بهتر است یا LED؟

صفحه نمایش OLED می‌تواند تک تک پیکسل‌ها را خاموش کند و از نور پس زمینه استفاده نمی کند. این موضوع منجر به یک تصویر با کنتراست بالا، فوق العاده واضح و تصویر “سیاه واقعی” می‌شود که در فرایند بازی قابل توجه است.

اما گیمیرها یک مشکل اساسی با تلویزیون‌های OLED دارند. صفحه‌های OLED نسبت به LCD‌های معمولی بیشتر مستعد سوختن هستند، این مشکل برای گیمرهایی است که بیش از 10 ساعت در روز را با یک شخصیت Fortnite در مرکز صفحه‌شان می‌گذرانند. علاوه بر آن موضوع تاری صفحه نیز وجود دارد.

برخی از گیمرها متعهد به نمایشگرهای 120 هرتزی با نرخ فریم بالا هستند، اما تلویزیون‌های OLED ممکن است با نرخ‌های تازه‌سازی بالاتر از 60 هرتز، تاری صفحه را به همراه داشته باشند. این یک مشکل ذاتی در نمایشگرهای OLED است، زیرا LED‌ها فقط چند میلی ثانیه احتیاج دارند تا روشن و خاموش شوند.

اگر به نرخ‌های تازه‌سازی اهمیتی نمی‌دهید، و تلویزیون خود را به اندازه‌ای روشن نمی‌گذارید که باعث سوختن شود، با خیال راحت یک نمایشگر OLED خریداری کنید. شما از افزایش عمق رنگ رضایت خواهید داشت و صفحه نمایش احساس “لگ” نخواهد داشت و کاملا طبیعی عمل می‌کند. اما اگر از قبل می‌دانید که نمی‌توانید بدون نمایشگر 120 هرتزی زندگی کنید، به سمت یک تلویزیون LED بروید و آن را خریداری کنید.

قیمت تلویزیون‌های گیمینگ

قیمت تلویزیون‌های گیمینگ بسته به امکانات و ویژگی‌هایی که دارند با یکدیگر متفاوت اند.‌ همچنین ابعاد و اندازه و فرم صفحه نمایش نیز می‌تواند بر قیمت نهایی تاثیر گذار باشد. ممکن است بتوانید یک تلویزیون گیمینگ با قیمت مناسب تهیه کنید، اما برای دسترسی به امکانات بیشتر بهتر است با صرف هزینه بالاتر، تجربه بهتری از بازی داشته باشید.

تلویزیون گیمینگ تخت بخریم یا منحنی؟

تلویزیون‌های منحنی مزایای زیادی را به گیمرها ارائه می‌کنند. افزایش صفحه نمایش در فواصل دید بسیار نزدیک قابل توجه است. این‌ مسئله به تجربه هرچه بهتر و تمرکز بیشتر در حین بازی کمک میکند. گرچه تلویزیون‌های تخت هم میتوانند اتفاقات بازی را به خوبی نمایش دهند، اما تلویزیون‌های منحنی از اکثر زوایا قابل رویت هستند.

معرفی بهترین برندهای تولید کننده تلویزیون گیمینگ

برند‌های مختلف زیادی در زمینه تولید تلویزیون‌های گیمینگ فعالیت می‌کنند. برند‌هایی مثل سامسونگ و ال جی از موفق ترین برندهایی هستند که می‌توانند تلویزیون‌هایی گیمینگ زا در بهترین کیفیت و با بهترین عملکرد ارائه دهند.

ال جی یکی از معدود شرکت‌هایی است که تلویزیون‌های OLED و LED با نور پس‌زمینه تولید می‌کنند. همچنین نوع OLED تلویزیون ال جی بهترین ارزش و عملکرد را در مقایسه با برندهای دیگر، با مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از ویژگی‌های پخش جریانی و کیفیت تصویر فوق‌العاده، ارائه می‌کنند. سامسونگ نیز توانسته در این زمینه تلویزیون‌هایی با قابلیت‌های مختلف ارائه کند تا از این طریق تجربه خوبی برای گیمرها رقم زند.