تمیز کردن قابلمه سوخته با 7 روش موثر
تمیز کردن قابلمه سوخته با 7 روش موثر

تمیز کردن قابلمه سوخته یکی از دغدغه های بسیاری از خانم های خانه دار است. اینکه اتفاقی غذا بسوزد و قابلمه هم دار سوختگی شود، از بین بردن آثار سوختگی کار آسانی نیست. در این مطلب بهترین و در دسترس ترین روش های ممکن برای تمیز کردن قابلمه سوخته را معرفی می کنیم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

استفاده از سرکه

استفاده از سرکه

وقتی که قابلمه دچار سوختگی می شود یکی از بهترین روش ها برای تمیز کردن قابلمه سوخته می تواند استفاده از سرکه باشد. در این روش کافی است درون ظرف سوخته شده مقداری سرکه بریزید و روی اجاق بگذارید تا نیم جوش شود. آرام آرام خواهید دید که آثار سوختگی از قابلمه جدا می شود.پس از چند دقیقه می توانید با اسکاچ و مایع ظرف شویی اقدام به شستن قابلمه کنید.

استفاده از جوش شیرین

استفاده از جوش شیرین

در اصول خانه داری استفاده از جوش شیرین یکی از ارکان جدایی ناپذیر است که برای نظافت و تمیزکاری بسیار کارآمد است. تمیز کردن قابلمه سوخته نیز یکی از کارهایی است که جوش شیرین برای شما تسهیل می کند. برای این کار کافی است در قابلمه سوخته یک تا دو پیمانه جوش شیرین بریزید و با کمی آب مخلوط کنید. طوری که روی سوختگی را کامل بگیرد. پس از آن حدود نیم ساعت قابلکه را روی گاز بگذارید تا به نقطه جوش برسد.

قبل از جوشیدن قابلمه را از روی گاز بردارید و با کمک اسکاچ و مایع ظرفشویی بشویید. در سوختگی های عمیق و شدیدتر ممکن است مجبور به تکرار این کار باشید تا در نهایت ظرف کاملا تمیز شود.

یکی از روش های دیگر استفاده از جوش شیرین برای تمیز کردن آثار سوختگی ترکیب آن با دیگر مواد است. این کار ممکن است زحمت شما را کم کند و سوختگی قابلمه نیز زودتر پاک شود. برای این کار می توانید جوش شیرین را درون قابلمه دارای سوختگی بریزید و سپس مقداری سرکه نیز روی آن بریزید. اثر اسیدی این دو ماده به پاک شدن سوختگی قابلمه بسیار کمک می کند.

هیدروژن پراکسید چگونه قابلمه سوخته را تمیز می کند؟

هیدروژن پراکسید چگونه قابلمه سوخته را تمیز می کند؟

یکی دیگر از روش هایی که به تمیز کردن قابلمه سوخته کمک می کند استفاده از هیدروژن پراکسید یا همان آب اکسیژنه است. از آنجا که این مایه در زمره سفید کننده ها محسوب می شود از همین رو می توانید کمی از این مایع را درون قابلمه ریخته و روی اجاق قرار دهید. نزدیک به نقطه جوش از روی گاز بردارید و سپس با اسکاچ و مایع ظرفشویی بشویید.

روش دیگر اینکه مقداری آب داغ روی سوختگی های قابلمه بریزید. سپس مقداری از جوش شیرین و مایع ظرفشویی را روی آن بریزید و بگذارید حدود نیم ساعت تا یک ساعت باقی بماند. پس از آن با اسکاچ شروع به بردن آثار سوختگی از قابلمه کنید.

در نظر داشته باشید که در تمام مراحل گفته شده حتما از دستکش استفاده کنید تا دستانتان آسیب نبیند.

کرم تارتار

کرم تارتار نیز ماده دیگری است که می توان به کمک آن از شر سوختگی ظروف خلاص شد. برای این کار می توانید مقداری از کرم تارتار یا همان ترکیب شیمیایی پتاسیم بی تارتارات را با نصف لیوان آب درون قابلمه ریخته و بگذارید تا به جوش بیاید. پس از آن زیر اجاق را خاموش کنید تا سرد شود.

در پایان می توانید با کمک اسکاپ و مایع ظرفشویی آثار سوختگی را از روی قابلمه بشویید. در نظر داشته باشید که در سوختگی های عمیق و زیاد می توانید این کار را چند بار تکرار کنید. نکته مهم دیگر اینکه حتما از دستکش برای این کار استفاده کنید.

نرم کننده های لباس

نرم کننده های لباس

تجربیات نشان داده که نرم کننده های لباس نیز یکی از راه های مناسب برای تمیز کردن قابلمه سوخته است. برای این کار کافی است مقداری آب را درون قابلمه ریخته روی گاز بگذارید تا کمی به جوش بیاید. پس از آن مقداری نرم کننده لباس به آن اضافه کنید و بگذارید چند ساعت بماند. اگر میزان سوختگی زیاد است بگذارید این یک شبانه روز مایع نرم کننده و آب در قابلمه بماند.

پس از آن می توانید مثل روش های دیگر با اسکاچ و مایع ظرفشویی قابلمه کاملا تمیز بشویید. در صورتی که آثاری از سوختگی روی قابلمه بود می توانید این راه را مجددا تکرار کنید.

سس کچاپ

شاید برای شما جالب باشد که بدانید با سس کچاپ می توانید سوختگی قابلمه را تمیز کنید. در واقع اسید موجود در گوجه فرنگی به پاک کردن سوختگی کمک می کند. از همین رو می توانید از این ماده برای سوختگی ظروف از جمله قابلمه استفاده کنید. در این روش مقداری سس کچاپ یعنی به اندازه ای که روی سوختگی را بگیرد، درون قابلمه بریزید و در آن را ببندید تا یک شبانه روز در محیط آشپزخانه باقی بماند. پس ازآن روز بعد برای شستن قابلمه اقدام کنید.

شوینده های ماشین ظرفشویی

شوینده های ماشین ظرفشویی

برای استفاده از ماشین ظرفشویی لازم است مقداری آب را در قابلمه بجوشانید سپس یک یا دو عدد قرص ماشین ظرفشویی را در نقاط دارای سوختگی قرار دهید و بگذارید چند ساعتی باقی بماند. پس از آن اقدام به شستن قابلمه کنید.

علاوه بر روش های گفته شده روش های جانبی دیگری نیز برای پاک کردن اثر سوختگی قابلمه نیز می توان استفاده کرد. مثل استفاده از نوشابه های گازدار، به شکلی که قابلمه را پر از نوشابه کرده و چند ساعت در محیط آشپزخانه بماند. آرام آرام آثار سوختگی از قابلمه جدا شده و با کمک اسکاچ و سیم ظرفشویی می توان برای شستن قابلمه اقدام کرد.

استفاده از نمک در کنار سیب زمینی خام نیز به طوری که کف قابلمه پوشیده از نمک باشد و روی آن لایه های سیب زمینی خام قرار گیرد. و پس از مدتی آن را با سیب زمینی خام که روی سوختگی ها می کشید تمیز کنید. بعد از آن کمی روغن را با کمک دستمال کف قابلمه پخش کرده و روی اجاق قرار دهید تا کاملا داغ شده و سوختگی ها از قابلمه جدا شود. پس از آن قابلمه را از روی گاز برداشته و اقدام به شستن آن کنید.

اگرچه 7 روش موثر اصلی بهترین راهکارها برای تمیز کردن قابلمه سوخته است اما روشهای جانبی دیگری نیز گاهی از سوی دوستان و آشنایان پیشنهاد می شود که می توان آنها را امتحان کرد.

بهترین ماشین های ظرفشویی

فروشگاه اینترنتی بانه یاب عرضه کننده و فروشنده انواع لوازم خانگی از جمله انواع ماشین ظرفشویی رومیزی و زمینی است. بانه یاب از فروشگاه های معتبر فروش لوازم خانگی بوده که اصالت کالا در کنار مناسب ترین قیمت را برای مشتریان خود در نظر می گیرد.

نکته مهمی که فروشگاه بانه یاب برای مشتریان خود در نظر گرفته ضمانت 7 روزه بارگشت و نیز تضمین اصالت کالا است. این فروشگاه عرضه کننده انواع برندهای خارجی اصل از جمله بوش، سامسونگ، ال جی، دوو و.. است.

شاخص ترین و پرطرفدارترین برندها و مدل های ماشین ظرفشویی عرضه شده در بانه یاب در ادامه معرفی می شود:

انواع ماشین ظرفشویی دوو

انواع ماشین ظرفشویی شارپ

انواع ماشین ظرفشویی بوش

انواع ماشین ظرفشویی ال جی

انواع ماشین ظرفشویی بکو

انواع ماشین ظرفشویی هایسنس

انواع  ماشین ظرفشویی سامسونگ