تلویزیون اسمارت چیست؟
تلویزیون اسمارت چیست؟

با معرفی تلویزیون اسمارت توسط کمپانی سامسونگ، نسل جدیدی از تلویزیون‌های مدرن دیگر وارد بازار شد.

تلویزیون‌های اسمارت با پردازنده‌های قدرتمند، اتصال به اینترنت و نرم‌افزار‌های کاربردی دیگر، بیشتر به گوشی‌های هوشمند یا تبلت‌ها شباهت دارند و با اتصال به اینترنت طیف وسیعی از برنامه‌ها را ارائه می‌دهند و با این ویژگی دنیایی از روش‌های سرگرمی جدید، از پخش ویدیو گرفته تا بازی و رسانه‌های اجتماعی، و … را به کاربران ارائه می‌دهد. در ادامه قصد داریم به معرفی تلویزیون اسمارت، تاریخچه و‌ ویژگی‌های آن بپردازیم.

تلویزیون اسمارت چیست؟

تلویزیون‌های اسمارت، نسل جدیدی از تلویزیون‌های هوشمند هستند که قابلیت اتصال به وای فای و اینترنت را داشته و مانند تلفن‌های هوشمند امکان دسترسی به برنامه‌های کاربردی و اپلیکیشن‌های مختلف را به کاربران می‌دهد.  ویژگی تمامی تلویزیون‌های هوشمند یکسان نبوده و هر تلویزیون اسمارت با توجه به برند سازنده محصول و سیستم عاملی که از آن بهره می‌برد، با دیگری متفاوت است.

در واقع می‌توان گفت یکی از اصلی‌ترین تفاوت بین تلویزیون‌های هوشمند و معمولی، استفاده از سیستم‌های عامل یا رابط‌های کاربری در تلویزیون‌های هوشمند است که به آن‌ها قابلیت دسترسی به اینترنت و اجرای اپلیکیشن‌های مختلف را می‌دهد. اصلی‌ترین ویژگی که در معرفی تلویزیون اسمارت به بازار ارائه شد، قابلیت اتصال به اینترنت و امکان دسترسی افراد به سرویس‌های اشتراکی بود.

تلویزیون‌های اسمارت با توجه به ویژگی‌های متعدیی که ارائه می‌دهند، قیمت مناسبی نیز دارند. برای خرید تلویزیون‌های اسمارت در انواع برندها و یا خرید تلویزیون ال ای دی و … می‌توانید به وب سایت‌های فروشگاهی آنلاین و معتبر مراجعه نمایید.

تاریخچه تلویزیون اسمارت

تاریخچه تلویزیون اسمارت

اولین تلویزیون‌هایی که به بازار عرضه شدند، تنها وسیله‌ای برای نمایش تصویر و صدا بودند. با گذشت چند سال پس از ارائه اولین تلویزیون‌ها به بازار، برندهای مختلف رقابت خود را در زمینه بهبود وضعیت صدا و تصویر با یکدیگر آغاز کردند. نسل بعدی تلویزیون‌ها تصاویر رنگی و نسبتاً با کیفیتی نسبت به تلویزیون‌های سیاه و سفید ارائه دادند.  با گذر زمان این صنعت نیز مانند هر صنایع دیگری با پیشرفت روزافزون فناوری همراه شد و تلویزیون‌های جدیدی با ابعاد بزرگتر روانه بازار شدند.

تلویزیون ال سی دی

در طی ۱۰ سال اخیر، از زمان ارائه انواع تلویزیون ال سی دی و ال ای دی به بازار، رقابت بین برندهای سازنده افزایش یافت و به ویژگی‌های جدیدتری مانند صفحه‌های نمایش سه بعدی و کیفیت HD  رسید. تلویزیون‌های اسمارت جدیدترین نسل تلویزیون‌های هوشمند هستند که نخستین بار توسط کمپانی سامسونگ ‌به بازار عرضه شدند. کمپانی سامسونگ تاریخچه طولانی و مفصلی در تولید لوازم خانگی دارد و اولین شرکتی بود که تلاش‌های خود را در راستای ارائه یک محصول با ویژگی‌های جدید، به کار گرفت. 

کمپانی سامسونگ در سال  میلادی 2008  یک ویژگی جدید به نام Internet TV را به تلویزیون‌های سری 7، 8 و 9 خود  اضافه کرد. این ویژگی جدید شامل استفاده محدود کاربران از اینترنت و نمایش اطلاعات مختصری مانند وضعیت آب و هوا، مبادلات مالی و … بود.  شرکت تلویزیون سامسونگ در نهایت در سال 2011  میلادی و پس کسب تجربه و آزمون و خطاهای بسیار، نسل جدیدی از تلویزیون‌های اسمارت خود را روانه بازار کرد.

تلویزیون‌های هوشمند سامسونگ که امروزه در بازار موجود هستند، امکان نمایش محتوای سه بعدی را دارند و از برنامه‌ها و مرورگر‌های وب و پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی پشتیبانی می‌کنند. این تلویزیون‌ها همچنین با طراحی فوق‌العاده و بسیار باریک در اندازه‌های مختلف، و قابلیت اتصال به اینترنت، WIFI و گجت‌های مختلف محبوبیت بسیار زیادی در بین کاربران پیدا کرده‌اند. در واقع می‌توان گفت برند سامسونگ با معرفی تلویزیون اسمارت، صنعت سینمای خانگی را به کل متحول کرد.

ویژگی های تلویزیون اسمارت

ویژگی های تلویزیون اسمارت

با معرفی تلویزیون اسمارت برای اولین بار توسط کمپانی سامسونگ، صنعت سینمای خانگی به طور کل متحول شد. برندهای زیادی در رقابت با این کمپانی سعی در ارائه ویژگی‌ها و امکانات جدید داشتند که تا به اکنون نیز موفق عمل کرده‌اند. تلویزیون‌های هوشمند نسل جدیدی از تلویزیون‌های هستند که در کنار ارائه تصاویر با وضوح بسیار بالا، ویژگی‌های دیگری مانند قابلیت اتصال به اینترنت و استفاده از برنامه‌ها و مرورگرهای وب را به کاربران ارائه می‌دهد.

در واقع می‌توان گفت تلویزیون‌های اسمارت نوعی کامپیوتر هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توان بیشتر کارهای کامپیوتری را انجام داد. تلویزیون‌های اسمارت همچنین امکان استفاده از مرورگرهای وب، شبکه‌های اجتماعی مانند یوتیوب، اینستاگرام و پلتفرم‌های دیگر و دانلود و‌مشاهده فیلم و ویدئو‌های مختلف و … را به کاربران ارائه می‌دهند. این تلویزیون‌های همچنین قابلیت اجرای بازی‌های مختلف را دارند و طیف وسیعی از امکانات را در اختیار افراد قرار می‌دهند.

به طور کل می‌توان گفت تلویزیون‌های هوشمند شامل ویژگی‌هایی مانند قابلیت اتصال به اینترنت، قابلیت اتصال به گجت‌ها و برنامه‌های هوشمند، امکان استفاده از مرورگرهای وب، فروشگاه‌های محتوایی، قابلیت دانلود فیلم و ویدیوهای مختلف و مشاهده آن‌ها، نصب و اجرای بازی‌های ویدیویی، پشتیبانی از استاندارد‌های DLNA و همچنین کنترل تلویزیون با قابلیت فرمان صوتی است.

روش اتصال تلویزیون اسمارت به اینترنت

به طور کلی دو روش برای اتصال تلویزیون اسمارت به اینترنت وجود دارد که شما می‌توانید از یکی از این روش‌ها بهره‌مند شوید. اتصال تلویزیون اسمارت به اینترنت می‌تواند از طریق کابل LAN انجام شود؛ این روش اتصال به اینترنت برای کاربرانی مناسب می‌باشد که قصد دارند از اینترنت برای مدت طولانی و با سرعت بالاتر استفاده کنند.

روش دیگر اتصال تلویزیون اسمارت به اینترنت، اتصال از طریق wifi می‌باشد که برای کاربران یک روش کاربردی و جذاب‌تری محسوب می‌شود. قابلیت اتصال به اینترنت از طریق wifi تقریباً در تمامی تلویزیون‌های هوشمند امکان پذیر است. 

اتصال تلویزیون به گجت‌های هوشمند

اتصال تلویزیون به گجت‌های هوشمند

اتصال تلویزیون اسمارت به گجت‌ها و برنامه‌های هوشمند، یکی از قابلیت‌های کاربردی و جذاب در این دسته از تلویزیون‌ها به شمار می‌رود.  با استفاده از این قابلیت شما می‌توانید موبایل، تبلت و یا لپ تاپ خود را به تلویزیون وصل کرده و محتوای درون این دستگاه‌ها را در تلویزیون و با صفحه نمایش بزرگتر مشاهده نمایید. برای استفاده از این قابلیت شما می‌توانید گوشی، تبلت و یا لپتاپ خود را از طریق wifi به تلویزیون وصل کرده و محتوای خود را با کیفیت بالاتری مشاهده کنید.

تفاوت تلویزیون هوشمند و معمولی

تلویزیون‌های اسمارت و یا هوشمند نسل جدید و کاربردی از تلویزیون‌ها و سینماهای خانگی هستند که علاوه بر نمایش تصاویر با کیفیت و وضوح بالا، ویژگی‌های هوشمندی مانند قابلیت اتصال به اینترنت، استفاده از مرورگرهای وب، اتصال به گوشی و تبلت یا لپتاپ، به اشتراک گذاشتن محتوا‌های ویدیویی با برنامه‌های هوشمند و … را ارائه می‌دهند.  در حالیکه تلویزیون‌های معمولی تنها به ارائه محتواهای بصری با کیفیت معمولی بسنده می‌کنند و کاربران از این ویژگی‌ها بهره نمی‌برند.

تفاوت تلویزیون هوشمند و اندروید

تفاوت تلویزیون هوشمند و اندروید

تلویزیون‌های اندروید نیز نوع دیگری از تلویزیون‌های اسمارت یا هوشمند هستند که تمامی ویژگی‌های و قابلیت‌های تلویزیون‌های هوشمند را نیز ارائه می‌دهند.  اما تلویزیون‌های اندروید با تلویزیون‌های اسمارت یا هوشمند چه تفاوتی دارند؟  تلویزیون‌های اندروید نسل جدیدی از تلویزیون‌های هوشمند هستند که از سیستم عامل یا رابط کاربری اندروید پشتیبانی می‌کنند.

این تلویزیون‌ها به برنامه Google Play که در گوشی‌های موبایل اندرویدی اجرا می‌شود، دسترسی داشته و از این طریق قابلیت‌های فراوانی را به کاربران ارائه می‌دهند.

تفاوت تلویزیون اسمارت با 4K

 4K در واقع یک رزولوشن تصویری می‌باشد و تلویزیون‌های 4K به محصولاتی اطلاق می‌شود که محتواهای تصویری را با کیفیت 4K ارائه داده و نسبت به تلویزیون‌ها با مدل‌های قدیمی‌تر، کیفیت بالاتری دارند.

کلمه اسمارت در تلویزیون‌های اسمارت نیز به معنی هوشمند بودن آن تلویزیون است که ارائه دهندگان این محصول با هدف دسترسی سریعتر و بهتر کاربران مدل‌های مختلفی از این تلویزیون‌ها را تولید کرده و ویژگی‌های کاربردی و جدیدی را نیز ارائه می‌دهند. بنابراین می‌توان گفت اسمارت یک قابلیت جدید است که امکان دارد تمامی تلویزیون‌ها از آن بهره‌مند نشوند. همچنین تلویزیون‌های با کیفیت‌های تصویر متفاوت طراحی و  تولید می‌شوند.

تبدیل تلویزیون معمولی به اسمارت

تبدیل تلویزیون معمولی به اسمارت

اگر تلویزیون شما هوشمند نیست،  شما می‌توانید با روش‌های مختلفی و صرف هزینه بسیار کم، تلویزیون خانه خود را به یک تلویزیون هوشمند تبدیل کنید. برای این منظور شما می‌توانید به خرید دانگل‌های اندرویدی اقدام نمایید.  دانگل‌های اندرویدی یک سیستم هوشمند و قابل حمل می‌باشند که استفاده از آن‌ها نیز بسیار ساده است.

تلویزیون اسمارت بخریم یا نه؟

همانطور که گفتیم، تلویزیون‌های اسمارت نسل جدیدی از تلویزیون‌ها هستند که قابلیت‌ها و ویژگی‌های هوشمندی به کاربران ارائه می‌دهند. این تلویزیون‌ها نسبت به نسخه‌های قدیمی تلویزیون‌های ال سی دی و ال ای دی محتوای تصویری باکیفیتی را ارائه می‌دهند.

تلویزیون‌های اسمارت قابلیت اتصال به اینترنت، وب گردی و برنامه‌های هوشمند را دارند و محبوبیت آن‌ها نیز روز به روز در حال افزایش است. بنابراین می‌توان گفت خرید این تلویزیون‌ها و استفاده از قابلیت‌های بی‌نظیر آن‌ها، گزینه خوبی است.