تلویزیون LED و LCD چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟
تلویزیون LED و LCD چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

در این مقاله قصد داریم در مورد تفاوت تلویزیون LED و LCD صحبت کنیم. می‌دانیم که نمایشگرها یکی از اصلی ترین بخش‌های هر تلویزیونی به شمار می‌آید که در کیفیت پخش فیلم و نمایش رنگ‌ها نقش بسیار موثری دارد‌. بدین ترتیب، در هنگام خرید باید به نوع صفحه نمایش تلویزیون توجه کرد و ویژگی‌های آن هر صفحه نمایش را بررسی کرد.

صفحه نمایش در تلویزیون‌های ال‌ای دی از نوع کریستال مایع (LCD)  می‌باشد که می‌تواند محل نمایش نور در صفحه شما را کنترل کند. دو ورق ماده در این پنل‌ها گنجانده شده‌اند که معمولا از پلاریزه کننده تشکیل شده‌اند، در بین این و ورق محلول کریستالی مایع تعبیه شده است. در هنگام عبور جریان الکترونیکی از مایع مذکور، کریستال‌ها تراز خواهند شد و بدین ترتیب نور می‌تواند از آن عبور کند.

می‌دانیم که تلویزیون‌های ال سی دی مدت هاست که توسط بشر مورد استفاده قرار گرفته است و می‌توان گفت این تکنولوژی قدیمی شده است. روشنایی این نمایشگرها به وسیله لامپ‌های سرد فلورسنت می‌باشد.

در مقابل در تلویزیون‌های ال‌ای دی دیودهای کوچک و بسیار کارآمد نقش روشنایی صفحه نمایش را بر عهده دارند. فناوری موجود در تلویزیون‌های ال‌ای دی که از لامپ‌های ال‌ای دی تشکیل شده است، پیشرفته تر از تلویزیون‌های ال سی دی می‌باشد. در ادامه این مطلب بیشتر در مورد تفاوت تلویزیون LED و LCD صحبت خواهیم کرد، اگر قصد دارید با این تفاوت‌ها بیشتر آشنا شوید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

نمایشگر تلویزیون LCD

نمایشگر تلویزیون LCD

نمایشگرهای تلویزیون LCD که از تکنولوژی کریستال مایع بهره می‌برند سال هاست که جای خود را منازل باز کرده است و موارد استفاده از آن‌ها نه تنها در تلویزیون بلکه در گجت‌های مختلف می‌باشد. دو لایه شفاف پلاریزه با اختلاف 90 درجه، لایه‌های تشکیل دهنده نمایشگرهای LCD محسوب می‌شود که در بین آن‌ها کریستال مایع قرار گرفته است.

کریستال مایع در سال 1888 ظهور پیدا کرد و حالتی بین جامد و مایع دارد. این فناوری که در نمایشگرهای تلویزیون ال سی دی تعبیه شده است زمانی که مولکول‌های این مایع دارای آرایش خاصی باشند، می‌توانند نور را از خود عبور دهند. این نور پس از عبور از شیشه اول و فیلترهای رنگی به کریستال مایع برخورد می‌کند. اگر جریان لازم به کریستال مایع برخورد کند با تغییر آرایش مولکول‌ها زاویه تابش نور به نحوی تغییر می‌کند که نور به سطح پلاریزه دوم نیز برسد و در نهایت رنگ مورد نظر در نمایشگر تلویزیون به نمایش در می‌آید.

بنابراین، لامپ سی سی اف ال در این نوع تلویزیون‌ها نقش روشنایی و همچنین کریستال مایع وظیفه‌ای مانند شاترهای دوربین را را بر عهده خواهد داشت. از موارد مهمی که باعث شده است که از ال سی دی‌ها استفاده شود ضخامت پایین و سبک بودن، مصرف انرژی کم و تصویری با کیفیت و جذاب بوده است.

نمایشگر تلویزیون LED

نمایشگر تلویزیون LED

تلویزیون‌های LED ساختار مشابهی با نمایشگرهای LCD دارند اما می‌توان آن را بهینه شده LCDها دانست و همین عامل باعث تفاوت تلویزیون LED و LCD شده است. LEDها از تکنیک‌های متفاوتی در تابش نور پس زمینه استفاده می‌کنند. همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم دیودهای ساطع کننده نور در تلویزیون‌های LED وجود دارد تا خبری از لامپ CCFL نباشد. این دیودها می‌تواند رنگ مشکی را عمیق تر و طبیعی تر به نمایش بگذارند؛ بدین ترتیب، می‌توان گفت در نمایشگرهای LED کنتراست بهتری وجود دارد و شاهد کیفیت تصویر بالاتری خواهید بود.

قابلیت تیرگی موضعی نور گنجانده شده در تلویزیون‌های LED با استفاده از نمایشگر کنترل می‌شود و نور مشکی بهتر شکل می‌گیرد. تفاوت تلویزیون ال ای دی و LCD در طول عمر و ماندگاری نمایشگر است به طوری که LED‌ها دارای طول عمر بیشتری است و البته ضخامت کمتری نسبت به LCD‌ها دارند.  

این نمایشگرها که در سال 2005 اختراع شده‌اند می‌توانند مصرف انرژی را تا 40 درصد کاهش دهند که این مزیت بزرگی در تلویزیون‌های LED نسبت به LCD به حساب می‌آید. دیدیم که نمایشگرهای LED عملکرد مشابهی با LCD‌ها دارند که فقط نور پس زمینه در LEDها توسط لامپ‌های ال‌ای دی تامین می‌شود.

تفاوت تلویزیون LCD  و LED از نظر نور پس زمینه

تفاوت تلویزیون LCD  و LED از نظر نور پس زمینه

تا اینجا با برخی از تفاوت‌های موجود در بین نمایشگرهای ال سی دی و ال‌ای دی پی بردیم و متوجه شدیم که علی رغم شباهت‌هایی که با هم دارند از نظر نور پس زمینه و روشنایی با یکدیگر فرق دارند. از عمده‌ترین مشکلاتی که در تلویزیون‌های LCD دیده می‌شود، عدم قابلیت نمایش رنگ مشکی به‌طور کامل و عمیق می‌باشد. ریشه این مشکل به دلیل استفاده از لامپ‌های فلورسنت است که برای روشنایی صفحه مورد استفاده قرار گرفته‌اند. می‌دانید که عدم قابلیت رنگ مشکی به‌طور عمیق باعث می‌شود که کیفیت تصویر به طور چشمگیری کاهش پیدا کند.

اما تکنولوژی به کار برده شده برای روشنایی در در تلویزیون‌های LED متفاوت بوده و لامپ‌های کوچک LED قادر هستند وضوح تصویر و عمق رنگ‌های بیشتری را به ارمغان آورند. این عامل باعث شده است تا تلويزيون هاي LED از نظر روشنايي و وضوح از مزيت قابل توجهی برخوردار باشند. نور پس‌زمینه و کیفیت بسیار برتر تلویزیون‌های LED یکی از دلایل برتری نسبی LED به LCD به حساب می‌آید.

نکات مهم درباره تلویزیون LCD  و LED

تا اینجا پی بردیم که کیفیت تصاویر در نمایشگرهای LED در مقایسه با نمایشگرهای LCD بالاتر بوده و این مزیت به دلیل وجود لامپ‌های ال‌ای دی در صفحه نمایش ال‌ای دی می‌باشد. اما از این نکته نباید غافل شد که قیمت LCDها در مقایسه با LEDها پایین تر است. در هنگام خرید تلویزیون باید به نوع صفحه نمایش دقت کنید، زیرا این بخش تاثیر بسزایی از رضایتمندی شما از تلویزیون خواهد داشت.

برخی از برندهای برجسته در حوزه تولید لوازم دیجیتال نیز به صفحه نمایش اهمیت زیادی می‌دهند و سعی دارند با بهبود کیفیت در آن‌ها سهم بازار بیشتری را به خود اختصاص دهند. سابقه استفاده از صفحه نمایشگر تلویزیون LCD به سالیان دور بر می‌گردد اما با وجود مزیت‌هایی که دارد امروزه نیز با استقبال گسترده‌ای همراه بوده است. ‌ی Liquid-Crystal-Display  که به اختصار LCD نامیده می‌شود از کریستال مایع برای عبور نور از خود بهره می‌برد.

از طرف دیگر تلویزیون‌هایی که به صفحه نمایش ال‌ای دی مجهز شده‌اند معمولاً نازک تر هستند و قابلیت پخش تصاویر و فیلم‌ها را با کیفیت فوق العاده‌ای دارند. تفاوت تلویزیون LED و LCD به واسطه پنلی است که برای عبور نور مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر نکاتی که در مورد این دو نوع تلویزیون وجود دارد، این است که زاویه دید در تلویزیون‌های LED بهتر از تلویزیون‌های LCD می‌باشد. چرا که تصاویر در زوایای مختلف قابل مشاهده است و این مزیت به دلیل وجود لامپ‌های‌ای‌ای دی می‌باشد.