۱۲ نکته برای تمیز کردن و از بین بردن بوی بد یخچال
۱۲ نکته برای تمیز کردن و از بین بردن بوی بد یخچال

باقی‌ماندن یک تکه غذا یا هر گونه مواد غذایی داخل یخچال می‌تواند به‌سرعت بوی بسیار بدی داخل آن پر کند. حتی اگر داخل یخچال اقلام بدون تاریخ‌مصرف گذشته نیز باشد باز هم احتمال جمع شدن بوهای متعفن داخل آن نیز وجود دارد. این عطرهای ناخوشایند توسط باکتری‌ها کپک ها یا سایر میکروب‌ها ایجاد می‌شود که در محیط تاریک و مرطوب یخچال رشد و از بین بردن بوی بد یخچال را دشوار می‌کنند.

اگر هر بار که درب یخچال را باز می‌کنید متوجه بوی بد می‌شوید اولین قدم این است که اقلام تاریخ‌مصرف گذشته یا بد بوی را شناسایی کنید و دور بیندازید. در صورت ادامه‌دار بودن بو بهترین کار این است که باقیمانده مواد غذایی فاسد که ممکن است از دید شما خارج باشد از بین رود. در غیر این صورت می‌توانید از قدرت از بین بردن بوی چند ماده طبیعی و تکنیک‌های تمیز کردن آسان استفاده‌کنید که بوی ناخواسته کاملاً از داخل یخچال پاک‌سازی شود. در ادامه با این راهکارهای ساده برای از بین بردن بوی بد یخچال آشنا می‌شوید که از شر بوی یخچال کامل خلاص شوید و یخچالی با بویی تازه و تمیز داشته‌باشید.

مرتب کردن یخچال و فریزر

مرتب کردن یخچال و فریزر

یکی از شگردهای عالی برای کاهش بوی بد یخچال مرتب نگه‌داشتن آن زمانی که تمام مواد غذایی داخل ظروف مناسب نگهداری شود و داخل فریزر هیچ به‌هم‌ریختگی مشاهده نشود، ناخودآگاه شما نیز نسبت به تمیز نگه‌داشتن یخچال احساس مسئولیت می‌کنید و هر زمان که مواد غذایی بد بو به مشامتان برخورد کند، در اسرع وقت آن را از داخل یخچال خارج می‌کنید.

مرتب نگه‌داشتن یخچال و فریزر مزایای دیگری نیز دارد و هر زن با شما که دنبال مواد غذایی مورد نظر باشید به‌راحتی آن را پیدا می‌کنی برای سازماندهی داخل یخچال و فریزر می‌توان از دروغ‌های مختلفی استفاده کر این ظروف نگرانی بابت مواد غذایی را کاهش می‌دهد و به تمیز ماندن سطوح نیز کمک می‌کند.

از جمله بهترین برندهای یخچل می توان به یخچال ال جی اشاره کرد.

ایجاد جای مخصوص برای هر گروه از مواد غذایی

یکی دیگر از راهکارهای از بین بردن بوی بد یخچال گروه‌بندی است. زیرا برخی مواد غذایی لازم است در طبقات بالاتر قرار گیرد و برای نگهداری آن‌ها در مورد کمتری در نظر گرفته شود. برای مثال، مواد غذایی همچون نوشیدنی‌ها، غذاهای آماده، ماست و پنیر در طبقات اولیه قرار می‌گیرد و مواد غذایی مانند چاشنی‌ها، روغن‌ها و… که نیاز به نگهداری کمتری دارد.

برای گروه‌بندی مواد غذایی می‌توانید از سبدها و ظروف درب دار استفاده‌کنید. استفاده از ظروف درب دار برای مواد غذایی فریزر به ساماندهی غذاها بسیار کمک می‌کند و با کمک این ایده، هیچ‌گاه مواد غذایی مورد نیازتان از دسترس خارج نمی‌شود. همچنین هر لحظه احساس کنید به هر کدام از مواد غذایی دیگر نیازی ندارید، آن را از داخل یخچال یا فریزر خارج می‌کنید.

از جمله بهترین برندهای یخچل می توان به یخچال دوو اشاره کرد.

استفاده مفید از کلیه فضای داخلی یخچال

استفاده مفید از کلیه فضای داخلی یخچال

شاید خیلی‌ها از بخش‌های مختلف مانند کشورها، نگهدارنده هوای داخل درب یخچال و جعبه‌ها استفاده نکنند و تصور می‌کنند این قسمت از یخچال کارایی چندانی ندارد. با این حال، بخش‌بندی جای مختلف یخچال به مرتب‌سازی مواد غذایی بسیار کمک و دسترسی بهتری را برای شما فراهم می‌کند.

می‌توانید از جعبه‌های مختلف داخل درب یخچال برای قرار دادن انواع شکلات‌ها و سس های خوشمزه استفاده و با کمک برچسب‌های رنگارنگ محتویات داخل جعبه‌ها را مشخص کنید.

برخی یخچال‌ها دارای فضاهای مختلفی است و طراحی منحصر به فردی برای استفاده از کلیه فضا ارائه می‌دهد. برای مثال، می‌توان از میله‌های لبه قفسه‌ها برای آویزان کردن مواد غذایی همچون میوه‌ها استفاده‌کرد. همچنین از فضای داخل کشورهای یخچال غافل نشوید. این قسمت از یخچال دارای رطوبت و دمای مشخصی است که بهترین گزینه را برای نگهداری میوه‌ها و سبزیجات ارائه می‌دهد.

از جمله بهترین برندهای یخچل می توان به یخچال بوش اشاره کرد.

پاک کردن لکه‌ها

هر زمان که لکه ای در قسمت‌های مختلف یخچال دیدید سریعاً آن را با دستمال مرطوب پاک کنید. پاک کردن مداوم یخچال کمک می‌کند همیشه یخچال تمیز به نظر رسد و از بوی نامناسب آن جلوگیری می‌کند. علاوه بر این باقیماندن لکه‌ها بعد از مدتی ممکن است تمیز کردن یخچال را دچار مشکل کند و به‌سادگی رفع نشود.

برچسب زدن روی مواد غذایی

برچسب زدن روی مواد غذایی یکی از راهکارهای عالی برای مرتب‌سازی فضای یخچال است که کمک می‌کند هر قسمت را برای مواد غذایی خاص در نظر بگیرید و راحت‌تر به مواد مورد نیازتان دسترسی پیدا کنید. برای مثال، سبدی را برای انواع سس ها در نظر بگیرید و سبدی دیگر را برای انواع مرباها و چاشنی‌های صبحانه انتخاب کنید. همچنین جایگاه مناسبی برای قرار دادن انواع سبزیجات ترتیب دهید.

از جمله بهترین برندهای یخچل می توان به یخچال سامسونگ اشاره کرد.

استفاده از ظروف مناسب

استفاده از ظروف مناسب یخچال و فریزر در افزایش ماندگاری مواد غذایی بسیار اثرگذار است و باعث می‌شود به از بین رفتن بوی یخچال کمک بزرگی کنید. زیرا هر زمان که مواد غذایی دچار آسیب‌دیدگی شود، بوی نامناسب آن داخل یخچال را پر نمی‌کند.

برای از بین بردن بوی یخچال به چه چیزهایی نیاز داریم؟

برای از بین بردن بوی یخچال به چه چیزهایی نیاز داریم؟

رفع بوی بد یخچال گزینه‌های زیادی وجود دارد، از مواد طبیعی گرفته تا انواع موادی شوینده بهداشتی که باعث می‌شود بوی بد یخچال کاملاً از بین برود و یخچالی مرتب و تمیز را مشاهده کنید. بوهای بد اغلب به‌دلیل خرابی یخچال یا قطع تصادفی برق ایجاد می‌شود. همچنین هنگامی‌که غذا بیش از حد داخل یخچال باقی ماند، بوی بد فضای یخچال را پر می کند. پس اول قدم این است که یخچال را تمیز و از مواد غذایی فاسد داخل آن را پاک‌سازی کنید. در آخر نیز برای حذف کامل بو می توانید از گزینه های معرفی شده در زیر استفاده کنید:

از جمله بهترین برندهای یخچل می توان به یخچال هایسنس اشاره کرد.

 جوش‌شیرین

جوش‌شیرین دارای ویژگی عالی از بین بردن بو است. یک‌کاسه پر از جوش‌شیرین بردارید و آن را داخل یخچال قرار دهید، بعد از چند ساعت متوجه می‌شوید بوی نامطبوع کاملاً از بین رفته‌است. 

سرکه

سرکه نیز یکی دیگر از مواد طبیعی برای از بین بردن بوی که به‌خوبی بوی نامطبوع داخل یخچال را خنثی‌سازی می‌کند. یک فنجان سرکه سفید را داخل یخچال قرار دهید و منتظر بمانید اثر دلخواه را از آن مشاهده کنید.

دستمال میکروفایبر یا اسفنج

دستمال میکروفایبر یا اسفنج

علاوه بر استفاده از راهکارهای از بین برنده بوی بهتر است برای تمیز کردن محیط یخچال نیز اقدام کنید. یکی از راهکارهای ساده برای پاک‌سازی و تمیز کردن ایده‌آل یخچال استفاده از دستمال میکروفایبر یا اسفنج است. این دستمال کمک می‌کند ذرات غذای به‌دام افتاده در فضاهای کوچک یخچال به‌راحتی از بین بروند و با کمک آن کشورها، قفسه‌ها و کناره‌های درب یخچال را کاملاً تمیز کنید.

جو دو سر

جو دو سر یکی دیگر از راهکارهای طبیًَعی برای حذف بوی بد یخچال است که باید آن را درون ظرف آلومینیومی نگهداری کنید تا کم‌کم بوی بد یخچال از بین برود.

مایع ظرفشویی

هنگام کشیدن دستمال داخل یخچال سعی کنید از یک ماده شوینده نیز استفاده‌کنید. استفاده از مایع ظرفشویی به تمیز کردن لکه‌ها بسیار کمک می‌کند و باعث می‌شود لک های مقاوم راحت‌تر از بین برود. همچنین به خوشبو شدن یخچال کمک و از گسترش بیشتر باکتری‌ها و ایجاد بوی بد داخل یخچال جلوگیری خواهد کرد.

 مراحل از بین بردن بوی بد یخچال

نظافت و تمیز نگه‌داشتن یخچال یکی از نکات مهم خانه‌داری است که باید به‌طور دائم به آن توجه شود و در صورت عدم توجه خیلی سریع فضای یخچال بوی بد خواهد گرفت و هر زمان که درب آن را باز می‌کنید احساس ناخوشایندی به شما دست می‌دهد. برای پیشگیری از این موضوع بهتر است با مراحل از بین بردن بو آشنا شوید که تمیز کردن یخچال را به‌صورت اصولی پیش ببرید: 

 خالی کردن یخچال

ابتدا باید فضای یخچال را از هرگونه مواد غذایی خالی کنید. قبل از آن فراموش نکنید یخچال را از برق بکشید تا فشار زیادی به سیستم و عملکرد یخچال وارد نشود.

از جمله بهترین برندهای یخچل می توان به یخچال هیتاچی اشاره کرد.

 تمیز کردن یخچال

در این مرحله نوبت به تمیز کردن یخچال می‌رسد. راهکارهای مختلفی برای تمیز کردن وجود دارد و از مواد شوینده متفاوتی می‌توانید برای تمیز کردن یخچال استفاده‌کنید.

دستمال کشیدن فضای داخلی یخچال

تمام قسمت‌های یخچال را با استفاده از دستمال تمیز پاک کنید و در صورتی که احساس کردید دستمال تا بیش از حد کثیف شده‌است آن را عوض کنید.

شست و شو با آب

بهتر است قفسات یخچال را خارج کنید و آن‌ها را با شوینده مناسب بشویید. این‌کار به تمیز شدن بهتر یخچال بسیار کمک می‌کند.

قرار دادن مجدد مواد غذایی داخل یخچال

حال نوبت به قرار دادن مواد غذایی داخل یخچال می‌رسد. این‌بار با دقت بیشتری مواد غذایی چیدمان کنید و قسمت‌بندی مواد به ظاهر بهتر یخچال بسیار کمک می‌کند.

روش پیشگیری از ایجاد بوی بد در یخچال

روش پیشگیری از ایجاد بوی بد در یخچال

  • قرار دادن یخچال روی دمای مناسب موجب پیشگیری از فاسد شدن مواد غذایی می‌شود و از ایجاد بود جلوگیری می‌کند.
  • سعی کنید مواد غذایی را به‌صورت مرتب داخل فضای یخچال قرار دهید. این‌کار از زود خراب شدن مواد غذایی دارای طول عمر کم جلوگیری می‌کند.
  • بهتر است هر چند وقت یکبار یخچال خود را مرتب کنید و از ایجاد هرگونه کثیفی و بر هم ریختگی مواد غذایی پیشگیری نمایید.
  • هیچ‌گاه یخچال را پر از مواد غذایی نکنید. این‌کار به کاهش عمر مواد غذایی و احتمال بوی نامناسب داخل یخچال کمک می‌کند.

 روش تمیز نگه‌داشتن یخچال

  • قرار دادن مواد غذایی داخل ظروف دربسته از پخش بوی نامطبوع آن‌ها داخل یخچال پیشگیری می‌کند و در صورت خرابی، از پخش بوی نامطبوع داخل یخچال جلوگیری می‌شود.
  • از نگهداری مواد غذایی بیش از سه ماه داخل یخچال جلوگیری کنید.
  • با تغییر فصل و دما یخچال را نیز تغییر دهید. سعی کنید در فصل گرم سال دمای یخچال را کمتر کنید. این‌کار از فاسد شدن مواد غذایی جلوگیری می‌کند.
  • نیاز نیست هر ماده‌غذایی را داخل یخچال قرار دهید، برخی مواد مانند غذاهای کنسرو شده، روغن و… را بیرون از یخچال نیز می‌توان نگهداری کرد.
  • از بهترین انواع یخچال می توان به یخچال ساید بای ساید اشاره کرد.